ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 شهریور   ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

کنفرانس مستقیم خبری روحانی

ج. اسلامی دو سال و نیم

پس از دولت احمدی نژاد 
 
 
 
 

 

روحانی شنبه شب در یک نشست خبری با شرکت خبرنگاران داخلی و خارجی که مستقیم از صدا و سیما پخش می شد شرکت کرد. اهم مطالبی را که در این نشست خبری مطرح شد در 21 عنوان استخراج کرده و منتشر می کنیم:

 

1- ما از یک دولتی که با التهاب مواجه بود، دولتی که با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی، در سیاست خارجی و مسایل اقتصادی روبه‌رو بود ، به سمت یک دولت مستقر  و با ثبات حرکت کردیم ،  دولتی که قصد دارد در قدم اول درسیاست داخلی زخم جدیدی را ایجاد نکند و بر زخم‌های گذشته مرهم بگذارد، دولتی که تلاش می کند روابط جناح‌ها، احزاب، گروه‌ها، اقوام، مذاهب و ادیان در این کشور، رابطه ای آشتی جویانه، مسالمت‌آمیز و  برادرانه باشد.

 

2- دولت یازدهم تلاش کرد تا اگر شکاف اجتماعی وجود دارد، این شکاف حتی‌الامکان ترمیم شود، در زمینه فرهنگی این دولت تلاش کرد فضا را برای خلاقیت‌ها، برای احیاء اخلاق، احیاء هنر و فرهنگ مهیا کند.

 

3- کاری که در این دو سال تلاش کردیم ایجاد فضای آرام‌تر برای اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه، دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز علمی و تحقیقاتی بود

تلاش دولت در بخش اقتصادی بر این بود که با ایجاد آرامش در بازار کالا و ارز ، از نوسان‌های شدید و تند جلوگیری نماید و تورمی را که دارای سرعت فزاینده و  نگران‌کننده ای بود، مهار کند .

4- در سال  93 با اقداماتی که انجام شد توانستیم از رکود خارج شده و رشد 3 درصدی را بدست بیاوریم،

نفت 104 دلاری در آغاز این دولت به حدود 40 دلار و زیر  50 دلار رسیده و بدیهی است وقتی درآمد نفت کاهش پیدا می‌کند در بخش‌َهای مختلف و صادرات غیرنفتی و پتروشیمی و گاز هم تاثیر می‌گذارد. در بخش انرژی تولید گاز کشورمان در حدود 120 میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا کرده و تولید نفت از 2.7 به 2.9 افزایش یافته و همچنین سال گذشته در پتروشیمی رشد بالای 9 درصد داشتیم و میزان تولید ما به 44.5  میلیون تن رسید.

5- کشور ما با خشکسالی مستمری در سال‌های گذشته مواجه بوده که این مسئله امروز هم ادامه دارد ، ما با مشکلات زیادی حتی در زمینه تامین آب آشامیدنی مردم مواجه بjdlودیم که با برنامه ریزی در حال عبور هستیم. دولت در 2 سال گذشته برای استفاده بهینه منابع آب سرمایه گذاری بسیار خوبی انجام داده که این اقدام در دولت‌های قبل نبوده است، دولت برای این بخش حدود 10 میلیارد دلار در نظر گرفته  و سالانه دو میلیارد دلار در جهت حفظ منابع آب در کشور هزینه خواهد شد. دولت در راستای طرح مد نظر خود در منطقه خوزستان و ایلام 44 هزار هکتار را تحت پوشش کشاورزی مدرن هم در زهکشی و هم در کانال‌های آب قرار داد و امسال 82 هزار هکتار دیگر را نیز در این منطقه تحت پوشش قرار می دهد و این طرح در سراسر کشور در حال اجرا است.

6- در زمینه مسائل اجتماعی، حرکت بسیاری خوبی  برای بیمه درمانی مردم در راستای ارتقاء سطح بهداشت، درمان و سلامت جامعه انجام شده، گفت: امروز متخصصین در اقصی نقاط کشور حضور داشته و همه استان‌ها، شهرهای کوچک و بخش‌ها شاهد حضور پزشک و متخصصین هستند؛ تجهزات بیمارستان در حال نوسازی بوده و مخارج مردم در زمینه درمان کاهش پیدا کرده است و دولت طرح تحول سلامت را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

7- در زمینه سیاست خارجی علاوه بر دستیابی به یک آرامش، ثبات و تعامل مثبت با جهان  توانسته ایم چهره ایران را در افکار عمومی دنیا بازسازی کنیم. امروز نگاه به ایران نگاه دیگری است .

8- بعضی‌ها می‌پرسند که پرونده هسته‌ای حل شد پس چرا اثر را نمی بینیم؟ زمانی که قدم‌های نهایی برداشته شود، تحریم‌ها رفع گردد، در ماه‌های آینده شاهد اثرات آن خواهیم بود .البته طبیعی است که تا آثار مثبت آن در جامعه هویدا شود مقداری طول خواهد کشید . مثلاً در صنعت نفت اگر موانع برداشته می‌شود زمان می خواهد تا میزان فروش نفت در حد قبلی در بازار نفت انجام شود و صادرات انجام دهیم.

 

9- انشاء الله امسال شاهد انتخابات خوب خواهیم بود و همزمان با پیدا شدن آثار رشد و رونق اقتصادی تا اسفند ماه ، مردم با مشارکت بسیار خوب در انتخابات حاضر خواهند شد. همه نهادها باید دست در دست هم دهند . در انتخابات به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظایفم عمل خواهم کرد و قصد دعوا با هیچ نهادی نداریم. ما باید مجری قانون باشیم چرا که اجرای قانون وظیفه ماست.  ان شاء الله همه مردم و نهادها، مجری قانون خواهند بود.

 

10- نمی گویم که  دولت در زمینه ایجاد عدالت، حذف رانت‌ و انحصارها کاملا موفق بوده بلکه قدم‌های خوبی برداشته و آن را با جدیت ادامه خواهیم داد و در این مسیر  رسانه‌ها یکی از ابزارهای مهم برای تحقق این هدف هستند و اساسا رسانه‌ها برای مبارزه با  فساد هستند البته نباید رسانه ها متفاوت باشند و  یک رسانه، امنیت داشته باشد و رسانه دیگر فاقد آن باشد همه باید دارای امنیت واحد باشند و رانتی که از آن سخن گفته می شود در رسانه  ها نیز ‌همین بساط را شاهد هستیم یعنی یک رسانه هر چه بگوید از تهمت، افترا ودروغ هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید و در مقابل یک رسانه دیگر با کوچکترین خطا ، همه فعال شده و  می گویند باید قانون اجرا شود. همه  باید یکسان باشند و  قانون برای همه اجرا شود.

11- در گذشته درآمد ارزی خوبی بالغ بر بیش از 700 میلیارد دلار وجود داشت و  اما حاصلش این بود که 2 هزار بنگاه صنعتی تعطیل شد و 500 هزار نفر از اشتغال بازماندند. در آن مدت، ایران بهشتی برای، مهندسین و کارگران خارجی شد یعنی آنها کالا تولید کردند و ما  با پول نفت آنرا خریدیم.

 

12- اگر در ذهن بنگاه‌ها ، شرکت ها و دولت‌های خارجی بعد از تحریم و پسا تحریم، در اقتصاد ایران این باشد که در ایران بازار 80 میلیون در اختیار دارند، اشتباه می‌کنند. به صراحت به مقامات کشورهای مورد نظر گفتم که سیاست ما بر این است که شما به این کشور سرمایه و تکنولوژی بیاورید و با ایرانی‌ها مشارکت کنید. بخشی از بازار ایران و بازار منطقه و جهان در اختیار هر دو طرف قرار بگیرد. هدف نهایی ما ایجاد اشتغال است که امروز معضل اصلی ما است.

13- ارقام مختلفی در باره پولهای بلوکه شده ایران بیان می‌شود . بخشی از  ذخایری که متعلق به  بانک مرکزی است، برای دولت است که رقم زیادی نیست؛ اما برای تحرکات خارجی کشور  بسیار مهم بوده و پشتوانه مهمی برای حرکت اقتصادی خواهد بود و بخشی دیگر هم مربوط به صندوق توسعه  است که می‌تواند فعال شود.

 

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه «اخیرا همه را دعوت به قانون کردید، آیا انتظار قانونی وجود ندارد که دولت به وظیفه خود عمل کند و بررسی برجام را به مجلس بفرستد » گفت:

14- اصل 125 قانون اساسی می‌گوید وقتی معاهده و توافقنامه‌ای را رییس‌ جمهور و یا نماینده رییس‌ جمهور امضاء می‌کند باید آن توافق نامه  برای تصویب به مجلس فرستاده شود ، اما ما چیزی را امضا نکردیم. آنچه امروز دارد، انجام می‌گیرد، در واقع نسبت به اجرای یک معاهده‌ای است که قبلاً ایران آن را پذیرفته است.

بحث این است که معاهده ان پی تی را پذیرفتید درست اجرا کردید یا نه؟ تمام مذاکرات برای این بود که ما ثابت کنیم اتهامات ناروا است و یک اعتمادی هم نسبت به آینده برنامه هسته‌ای داشته باشند که صلح‌آمیز است. پس تمام بحث‌ها برای درست اجرا شدن معاهده‌ای بوده که قبلاً ایران عضو آن معاهده شده است و مجلسین قدیم در قبل مصوب کردند و به صورت قانون در آوردند. امروز هیچ معاهده جدیدی وجود ندارد، در برجام نگاه کنید می گوید به صورت داوطلبانه ایران این کارها را انجام دهد. به اضافه اینکه هیچ کشور دیگری از 1+5 برجام را به پارلمان خودشان نبرده که ما ببریم تصویب کنیم .ضمن اینکه ما اگر پارلمان ببریم چه می‌شود، یک الزامی بر دولت می‌شود، نه بر آنها. یعنی کار را به نفع آنها انجام دادیم. برجام سبکش این بوده که دولت‌ها با هم تفاهم کنند و برود شورای امنیت، سازمان ملل تصویب شود، آن هم رفته و تصویب شده است. بنابراین از ابتدای برنامه برجام یعنی قبل از اینکه به توافق نهایی برسیم بنا بر این بوده است. شما می‌دانید شبیه این توافق را در توافق ژنو هم داشتیم. منتها آن  کوتاه‌مدت بوده و 2 ساله بود، این ممکن است 10 ساله باشد ، ولی شبیه همان است. آیا آن توافق به مجلس برای تصویب رفت. تفاهم‌های دیگری در زمینه هسته‌ای داشتیم. تفاهم نامه پاریس و بیانیه سعدآباد هم به مجلس نرفت. هیچ کس نگفت به مجلس چرا نرفت؟ هیچ فرقی میان آنها وجود ندارد. البته ممکن است این بحث مطرح باشد که نهادهایی این برجام را بررسی کنند، شما می‌دانید که پرونده هسته‌ای از روز اول از سال 1382 تحت نظر شورای عالی امنیت ملی اداره شده است و امروز هم تحت نظر شورای عالی امنیت ملی است. شورای عالی امنیت ملی بررسی های فراوانی را در زمینه برجام انجام داده و جلسات متعددی داشته است ، کار تقریباً مراحل نهایی خود را سیر می‌کند و قاعدتاً چیزی که طبق اصل 176 تحت نظر شورای عالی امنیت ملی است اگر تصویب شود در نهایت  مسیرش را طی کند، به طور طبیعی این اصل حاکم بر همان اصولی است که در سوال مطرح شده مستتر بود.

 

هفته قبل که اعضای هیات دولت خدمت مقام معظم رهبری بودیم، نسبت به بحث هسته‌ای گفتند خوب شد که پرونده جمع شد و تمام شد. اگر هر پرونده‌ای داخلی و خارجی را بتوانیم در چارچوب مصالح ملی حل و فصل کنیم، به نفع ماست.

 

15- در زمان انتخابات و به صراحت در دانشگاه شیراز گفتم، برخی از مسایل است که دولت به تنهایی نمی‌تواند آن را انجام دهد. دولت می‌تواند شرایط را فراهم کند. من تلاش خود را در زمینه حل معضلات سیاسی و اجتماعی در چارچوب مصالح ملی و منافع ملی  انجام دادم که در زمانش  توضیح بیشتر خواهم داد. شما گفتید تعبیر دیپلماتیک نکنید اما واجب هم نیست که همه چیز را اعلام کرد. گفتن پیش از موعد همانند چیدن میوه نارس است .

باید حوصله لازم را به خرج دهیم تا بتوانیم در یک زمان مناسب مسایل را به حل و فصل نهایی برسانیم .

روحانی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری «شین هوا» چین که از آینده روابط ایران و چین پس از توافق هسته‌ای پرسید، گفت:

 

16- روابط ما با چین روابط خوبی است و از ابتدای این دولت هم فرصت‌هایی در سفرهای مختلف از جمله در سفر شانگهای ، بیشکک و  اخیرا در شهر «اوفا» روسیه پیش آمده که با رییس جمهوری چین ملاقات کنم. روند روابط دو کشور رو به پیشرفت است و طرح‌های بسیار زیادی پیش روی ما است که چینی‌ها حضور بیابند و مشارکت کنند. از جمله در توافق هسته‌ای در اجرای برجام یکی از نکاتی که مطرح است این است که رآکتور آب سنگین اراک بتواند پیشرفته‌تر شود و این کار توسط چین و یکی از کشورهای 1+5 انجام خواهد شد، که احتمالاً آمریکا خواهد بود و تکنولوژی نو و پیشرفته تر خواهد شد. ما با رییس‌ جمهوری چین 7 گروه کاری را مشخص کردیم برای توسعه روابط.

ما مصمم هستیم مناسباتمان را علاوه بر چین با روسیه و هند و سایر کشورهای مهم منطقه توسعه دهیم.

 

17- هیچ گونه محدودیتی در قدرت دفاعی خود را نخواهیم پذیرفت. باید دنبال بازدارندگی در برابر انواع تهدیدات باشیم . خواهان روابط بهتر با همسایگان هستیم

 

روحانی در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز قدرت دفاعی ایران در دوران پساتوافق گفت: 

 

18- یکی از نکاتی که در موقع این توافق مورد بحث و سوال بود و شاید هم در گوشه و کنار مطرح باشد همین مسأله است که آیا برجام و توافق نهایی با 1+5 موجب کاهش قدرت دفاعی ایران خواهد شد یا موجب تقویب دفاعی ایران؟ من یک نکته‌ای اشاره کنم که شاید خیلی به این سوال مربوط نباشد و آن اینکه ما باید دنبال بازدارندگی در قدرت ملی و در برابر انواع تهدیدات باشیم که این بازدارندگی می تواند در بخش های  دفاع، حقوق، سیاست خارجی ومسایل اقتصادی باشد. معنای اقتصاد مقاومتی این است که کاری کنیم که ایران غیر قابل تحریم باشد. اگر به این نقطه برسیم یعنی در برابر تحریم بازدارندگی ایجاد کردیم. بنابراین در سطح عمومی بازدارندگی ما افزایش پیدا کرده است .در زمینه دفاعی هم در این دولت یعنی در طول دو سال گذشته نسبت به سال‌های قبل و اگر 10 سال قبل در نظر گرفته شود پیشرفت های مربوط به بخش دفاعی بیشتر بوده و بنیه دفاعی کشور قوی‌تر شده و در انبارها نیز  میزان تجهیزات و سلاح‌های راهبردی بیشتر شده است.

 

در برجام چیزی در مورد موشک، دفاع و سلاح نیست، آنچه که هست در قطعنامه 2231 است. قطعنامه‌های قبلی کلا خرید و فروش سلاح و موشک را ممنوع کرده و جزو مواردی تحریم‌های بین‌المللی بود، در این قطعنامه جدید به جای تحریم ،محدودیت مطرح شده است. صادرات و واردات سلاح هم از یک تحریم دائمی به محدودیت 5 سال تبدیل شده است. آنچه که در زمینه موشکی هم  می‌گوید این است که ایران موشکی طراحی نکند که برای پرتاب کلاهک هسته‌ای استفاده شود.  ما نسبت به بنیه و قدرت دفاعی‌مان هیچ گونه محدودیت را نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت. آنچه برای دفاع لازم باشد اعم از موشک و غیرموشک ادامه می‌دهیم کما اینکه فاتح 313 را رونمایی کردیم برای اینکه دنیا بداند مسیر ما همان مسیری است که به طرف مذاکره‌کننده‌مان گفتیم .

 

19- ما به دنبال روابط بهتری با عربستان هستیم و می‌توانستیم روابط مان را صمیمانه‌تر  کنیم متاسفانه مشکلاتی که پیش آمد از جمله در یمن، این فضا را از بین برد.  امیدواریم مقامات عربستان شرایط را برای این روابط آماده کنند و نگذارند شرایط بسیار بدی که امروز در منطقه حاکم شده ادامه پیدا کند.

20- درباره دولت گذشته خدمت مقام معظم رهبری گفتم که از زمان شروع به کار، دولت  با سه چاله روبه ‌رو بوده و هنوز چاله‌ها پر نشده است.  توضیح دادم که بدهی های کلان دولت، یارانه‌ای که خلاف قانون انجام شده بود و مسکن مهر که بدون حساب و کتاب از پایه پولی کشور بالا بردند و پایه پولی تقریباً دو برابر شده است و همان تاثیر شدیدی در تورم داشت و در عین حال چاره‌ای نداریم که آن موارد را تکمیل کنیم  و تاکنون 425 هزار از این خانه‌ها تکمیل شده و حدود 47 هزار دیگر در حال تکمیل شدن است و دولت آن موارد را ادامه می‌دهد اما در عین حال چاله‌های که پیش روی ما وجود دارد مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم  که برخی از  این مشکلات به مناسبت هایی بیان می‌شود.

21- ما در دنیا رقبایی و از آن بالاتر دشمنانی داریم. تهدیدات ممکن است کاهش پیدا کند اما به طور کامل منتفی نمی‌شود به همین دلیل باید خودمان را در برابر تهدید احتمالی با کمک قدرت بازدارندگی آماده نگه داریم.

اصل مسأله که باید حواسمان را برای جلوگیری از نفوذ قدرت‌های بزرگ جمع کنیم کاملاً درست است. ما باید شرایطی را خودمان ایجاد کنیم که جلوی نفوذ آنها را بگیریم و در برابر رخنه‌ها سد درست کنیم .هر چه  قدرت اقتصادی و قدرت تکنولوژیکی و وحدت ملی و انسجام ملی و روابط دولت و ملت افزایش پیدا کند، احتمال نفوذ دشمن مرتب کم می‌شود .

پیک نت 8 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: