ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 شهریور 11  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

رئیس مجلس خبرگان:

فقها در اقدامات و نظرات

رهبر ج. اسلامی دخالت نکنند! 
 
 
 
 

 

مجلس خبرگان جلسه نوبتی برگزار کرد و آیت‌الله شیخ محمد یزدی رئیس این مجلس که معمولا بدلیل سن و سال بالا و برخی بیماری ها قادر به راه رفتن نیست و با ویلچر جابجا می شود، درباره انتخابات اسفند ماه، وارد چالش لفظی با روحانی شد و  گفت:

امسال دو انتخابات در پیش داریم و با هیچ کس هیچ تعارفی نداریم. وزارت کشور مجری انتخابات و شورای نگهبان ناظر انتخابات است و نظارتش هم استصوابی است نه تماشایی.

این نظارت شورای نگهبان از لحظه نام نویسی تا لحظه اعلام نتیجه خواهد بود. در نام نویسی وزارت کشور اصرار دارد که الکترونیکی عمل شود در حالی که هنوز ساده‌ترین وسیله آن را ندارند و می‌خواهند از چین بخرند. در صورتی که در شورای نگهبان ما می‌گوییم به این وسیله‌ها اطمینانی نداریم. در شورای نگهبان برخی افراد هستند که متخصص این کارند و تا وقتی اطمینان شورای نگهبان جلب نشود نمی‌توان گفت دولت تصویب کرده و در کلان‌شهرها باید الکترونیکی باشد.

امروز سروکار داشتن با کامپیوتر را همه بلدند و ما باید اطمینان نرم افزاری و سخت افزاری پیدا کنیم. درانتخابات اجرا با وزارت کشور و نظارت تصویبی (؟) با شورای نگهبان است.

شیخ محمد یزدی در بخش دیگری از سخنرانی خود درباره توافق اتمی و مسئله تصویب آن در مجلس گفت:

این روزها در هر جلسه‌ای که می‌رویم کلمه برجام مطرح است و اینکه خوب بوده یا نه. اولاً ما در جریان یکی از مقاطع حساس تاریخی کشور قرار داریم و باید بدانیم که آیندگان درباره آنچه در این مرحله حساس می‌گذرد قضاوت می‌کنند و باید سعی کنیم طوری باشد که تجلیل کنند. به هر حال برجام مسیر قانونی خود را طی می‌کند. آقای رئیس جمهور هم در این جلسه حضور دارند و باید گفت برجام چون تعهد دارد اصل قانون اساسی شامل آن می‌شود و این شبهه که چون امضا نشده نباید در مجلس مطرح شود، نباید به وجود بیاید. از نظر قانون اساسی وقتی کلمه تعهد وجود داشته باشد، قانون اساسی شامل آن می‌شود و مجلس حق دارد بررسی کند. برجام در شورای عالی امنیت ملی هم در حال بررسی شدن است و طبق نام آن برنامه جامع اقدام مشترک است که هر دو طرف باید اقدام کنند و به زودی هم موعد اقدام فرا می‌رسد.

مذاکره کنندگان ما خیلی زحمت کشیده‌اند و شاید در طول تاریخ چنین نمونه‌ای وجود نداشته باشد که یک تیم اینقدر طولانی و دقیق مقاومت و بحث کند. اما باید ما مراقب باشیم این برنامه سیاست خارجی ما را تغییر ندهد. جمهوری اسلامی ایران آمریکا را اولین دشمن خود می‌داند و باید توجه کنیم که آمریکا چه برخوردهای چندگانه‌ای دارد. فتنه‌هایی که در اطراف ما می‌گذرد اگر سرنخش را بگیریم به آمریکا ختم می‌شود.

باید به آمریکا بگویم که خوابی که دیده‌اید تا مجدداً ایران بازار مصرف و منبع درآمد شما باشد را به گور خواهید برد. اگر مذاکره‌ای در مسأله هسته‌ای با آنها انجام شده ربطی به روابط دوجانبه ندارد و به راحتی نمی‌توان روابط را برقرار کرد.

شاید در این بخش مخاطبم شخص آقای رئیس جمهور محترم و دولتمردان باشند. دوستان باید بدانند که با وجود رفت و آمدهای هیأت‌های گوناگون که به اینجا می‌آیند نباید فراموش کنیم که اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرار دهیم. اقتصاد مقاومتی یعنی تقویت دستگاه‌های مولد داخل کشور. امروز بسیاری از دستگاه‌های تولیدی زیر ظرفیت خود کار می‌کنند.

یزدی در باره ولایت فقیه و زمزمه خودرائی علی خامنه ای و مسئله شورائی شدن رهبری پس از وی  نیز گفت:

در زمان بسط ید وقتی یک فقیه حاکم شد دیگر فقها دخالت نمی‌کنند ولی می‌توانند طرف مشورت قرار بگیرند و این غیر از شوراست. در کل تصمیم شورایی غیر از نظر شورایی است.

پیک نت 11 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: