ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 شهریور 17  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گفتگوی باهنر با ایلنا بر سرانتخابات

"تند رو؟ و "کند رو" اصولگراها

باید علیه اصلاح طلبان متحد شوند 
 
 
 
 

 

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه مهندسان که متحد دیرینه موتلفه اسلامی است، درباره انتخابات آینده دو مجلس، نقش شورای نگهبان، مسئله حصر و یک سلسله مسائل تقریبا مرتبط با آنها با خبرگزاری ایلنا مصاحبه کرده است.

او که اکنون نایب رئیس مجلس است و سعی می کند چهره معتدلی از خود نشان بدهد، در این گفتگو اظهار نظرهائی یکسویه و در غیاب میرحسین موسوی می کند که به هر حال مثل بقیه مسائلی که طرح کرده، حداقل اطلاع از آنها مفید است. با هنر می گوید:

 

در دوره گذشته و در مجلس هشتم و نهم  انتخابات در غیبت اصلاح‌طلبان برگزار شد٬ اما امروز اصلاح‌طلبان در عرصه هستند و ما هم یک رقیب مشترک به نام اصلاح‌طلبان داریم٬ لذا باید مجموعه کندرو و تندروی اصولگرایان با هم تعدیل شوند و یک مجموعه متحد تشکیل دهند.

پایداری‌ها اکثرا ۴ یا ۵ سال است که فعالیت سیاسی دارند و این رقم در برابر تجربه ۳۰ساله اصولگرایان قابل توجه نیست و اینکه قرار باشد ما در پایداری هضم ‌شویم درست نیست.

معتقد بودم ۱۳میلیونی که به مهندس موسوی رای دادند٬ هیچکدام خطاکار نیستند هرچند بعضی افراد به دنبال آن بودند که طرفداران موسوی را یکی یکی شناسایی و محکوم کنند. البته حداقل ده میلیون نفر از آنها در راهپیمایی ۹دی علیه مهندس موسوی شرکت کردند. این که بگوییم افرادی که به مهندس موسوی رای دادند ظلم کردند، حرف درستی نیست.

سال ۸۸ ٬ پنج روز بعد از انتخابات پیش موسوی رفتم حرف‌هایی که به او زدم در حد دو یا سه جمله بود. در گذشته هم مخالف دولت موسوی بودم به او گفتم مهندس ۲۰ سال است در سیاست نبودی. یک سال است که آمدی و ۱۳ میلیون به شما رای دادند. این ۱۳ میلیون خیلی باید غنیمت باشد. به او گفتم با این ۱۳ میلیون کار کن قطعا در دوره آینده رئیس‌جمهور خواهی بود. بعد گفتم هر دولتی نیاز به اپوزیسیون دارد. شما هم اپوزیسیون این دولت شوید اما نظام اپوزیسیون نمی‌خواهد. اساسا هیچ نظامی اپوزیسیون خود را تحمل نمی‌کند به او گفتم اگر اپوزیسیون نظام باشی خیلی خوش‌شانس باشی٬ نهضت آزادی می‌شوی.

موسوی عصبانی بود می‌گفت ستادهای او را گرفتند و تعطیل کردند. به او گفتم اگر اپوزیسیون نظام شوی٬ خودت را هم می‌گیرند اما اگر اپوزیسیون دولت بشوی قطعا من در حزب شما نمی‌آیم و رقیب من خواهید بود. اما من از تریبون‌های مختلف حتی در صدا و سیما دفاع خواهم کرد.

پیش‌بینی ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را نمی‌کردم٬ هیچکدام از سه رئیس جمهور اخیر ایران قابل پیش‌بینی نبودند. وقتی آقای خاتمی بر سرکار آمد٬ به دیدار ایشان رفتم و پرسیدم کابینه شما کیست که ایشان خندید و گفت مگر من فکر می‌کردم رئیس جمهور شوم؟ آقای احمدی‌نژاد البته خواب دیده بود و خودش پیش‌بینی می‌ کرد. آقای روحانی هم تا ده روز قبل از انتخابات هیچ امیدی به موفقیت نداشت و البته این اشکال ساختاری کشور است که ناشی از نبود احزاب است.

شورای نگهبان ذاتا مسئول رسیدگی به صلاحیت خبرگان نیست. مجلس خبرگان تصویب کرده کاندیداهای این مجلس باید مجتهد باشند. بررسی اینکه چه کسی مجتهد است و چه کسی نیست را خودشان بر عهده شورای نگهبان گذاشتند. آنها هم امتحان کتبی از کاندیداها می‌گیرند.

در انتخابات مجلس نهم حداقل ۱۰ نفر از اصولگرایان ما  از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. من رفتم با آنها بحث هم کردم و بالاخره هم نفهمیدم چرا صلاحیت آنها را رد کردند. یکی از نماینده‌های اصولگرا و از نیروهای مبارز قبل از انقلاب که در لبنان جنگیده ، سید حسن نصرالله نیز او را می‌شناسد دوره گذشته صلاحیتش رد شد. ما هم نفهمیدیم چرا. البته آنها یک چیزهایی می‌گفتند اما حرف‌هایشان اصلا برای ما قابل قبول نبود یا یکی که چهار دوره نماینده بود که دوره پیش رد صلاحیت شد همه این‌ها جزو کسانی بودند که در اصولگرا بودن آنها شکی وجود نداشت.

پیک نت 17 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: