ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 شهریور 17  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

حمله به دفاتر احزاب کرد و روزنامه ها

به خیابان آمدن گروه های

شبه فاشیست در شهرهای ترکیه 
 
 
 
 

 

همانگونه که پیش بینی می شد، همزمان با افزایش شدت درگیری های نظامی در شرق و جنوب شرق ترکیه علیه کردهای این کشور، گروه های مهاجم در سایر شهر ها و از جمله استانبول تکبیر گویان با شعارهای "شهیدان زنده اند: و "وطن تجزیه نخواهد شد" به دفاتر "حزب دموکراتیک خلق ها" که در انتخابات سه ماه پیش پارلمانی صاحب 80 کرسی پارلمانی شد یورش بردند و و آنها را به آتش کشیدند. ابعاد درگیری ها تا حد حمله به شهروندان عادی کردتباراست. روز گذشته (دوشنبه) در شهر قونیه با سنگ و چماق و چاقو به 400 کارگر ساختمان کرد تبار حمله کردند و آنها را بشدت مضروب کردند. در چند نقطه استانبول به اتومبیل هایی که پلاک شهر دیاربکر را داشتند حمله و آنها را به آتش کشیدند. به دفاتر شرکت های مسافربری متعلق به کردها که به شرق و جنوب شرق ترکیه مسافر حمل می کنند نیز حمله شده و شیشه های دفاتر را شکسته اند. تمامی هفت شرکت مسافربری کرد چهارشنبه (فردا)  را روز اعتصاب اعلام کرده اند.

امشب (سه شنبه شب) برای دومین بار به دفتر مرکزی روزنامه حریت حمله و کارکنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. نیروهای امنیتی با نیم ساعت تاخیر به ساختمان مرکزی این روزنامه رسیدند. اولین حمله به دفتر این روزنامه یکشنبه گذشته صورت گرفت و از جانب دولت کوچکترین پیامی مبنی بر تقبیح این حادثه صادر نشد. شبکه خبری "دوغان" که روزنامه حریت وابسته به آن است از منتقدان سیاست های اردوغان و حزب حاکم است. همچنین در آخرین ساعت شب گذشته (سه شنبه) در مقابل چشم پلیس ساختمان دفتر مرکزی حزب دموکراتیک خلق ها در آنکارا به آتش کشیده شد که در جریان آن سه نفر از مسئولین این حزب دچار سوختگی شدید شدند!

 هر چند رهبران حزب عدالت و توسعه و حتی شخص اردوغان به وضوح صحبت از تاخیر احتمالی انتخابات را به زبان نیاورده اند ولی همه این حوادث شبه فاشیستی نشان میدهد که رئیس جمهور ترکیه خیال ممانعت از فعالیت حزب دمکراتیک خلق ها را دارد و اگر تا ماه نوامبر که زمان تجدید انتخابات پارلمانی اعلام شده به مقاصدش دست نیابد احتمالا انتخابات را تا یکسال دیگر به تاخیر خواهد انداخت. رئیس جمهور ترکیه همانگونه که چند روز پیش و پس از اعلام کشته شدن شماری از سربازان ترکیه در مناطق کردنشین اعلام کرد، خواهان مجلسی است که در آن 400 کرسی را دراختیار داشته باشد تا بتواند قانون اساسی را تغییر داده و حاکمیت فردی را مستقر کند.

پیک نت 17 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: