ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 شهریور   ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

شعارهای سوسیالیستی برای انتخابات

امریکا و انگلستان

در انتظار دو زلزله انتخاباتی! 
 
 
 
 

 

1- در امریکا

"برنی سندرز" از حزب دمکرات امریکا نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده است.

او در یک اقدام پیش بینی نشده خواستار تغییرات اساسی در جامعه امریکا شد. نظر سنجی ها نشان میدهد  که از شعارهای او بخش گسترده ای از شهروندان آمریکا استقبال کرده اند.

آخرین نظر سنجی  پیش‌بینی میکند که وی 28 در صد آراء را در مقابل هیلاری کلینتون با 48 در صد آراء در انتخابات  مقدماتی حزب دمکرا ت بدست خواهد آورد.

برنی سندرز مدتهاست که از حزب خود فاصله گرفته است ومستقل درانتخابات مقدماتی حزب دمکرات شرکت کرد. وی میگوید که یک " سوسیالیست" است. و این در کشوری که هنوز "مکارتیسم" و کمونیسم ستیزی حاکم است یعنی یک جسارت انقلابی.

برنی سندرز سناتور ایالت  "ورمونت" است و در حال حاضر 73 ساله است و از سال 1960  وارد صحنه سیاسی شده است. او در گذشته مخالفت جنگ ویتنام بود و از جنبش "ساندنیست" ها در نیکاراگوئه پشتیبانی کرده بود. سندرز با برچسب سوسیالیستی در سال 1981 شهردار "برلینکتون" در ایالت ورمونت شد و از مدل  سوسیالیسم سوئدی پشتیبانی می کند: دولتی که خدمات عمومی مترقی و توسعه یافته برای شهروندان می خواهد.

 

2- در انگلستان

 

در انگلستان حزب کارگر این کشور لیدری پیدا کرده است بنام "جرمی کوربین" 66 ساله که اکنون محبوب ترین چهره سیاسی در حزب کارگر است و نفوذش در میان مردم نیز بسرعت در حال گسترش است، تا حدی که پیش بینی می کنند در انتخابات آینده او از حزب کارگر به میدان آمده و وانتخابات را خواهد برد و نخست وزیر انگلستان خواهد شد.

 

وی گیاه خوار است، مشروب نمیخورد و حتی اتومبیل شخصی هم ندارد. وی بدنبال راه حلی برای تحولات نوین در جامعه است. جرمی کوربین از سال 1983 نماینده در مجلس عوام بوده است. وی مخالف سیاست ریاضت اقتصادی در انگلستان است. او در تازه ترین سخنرانی اش گفت: « من در یونان و اسپانیا بودم. این واقعاً جالب است که احزاب سوسیال دمکرات که برنامه ریاضت اقتصادی را پذیرفته‌اند و تصمیم به اجرای آن‌ در کشورهای خود دارند بسیاری از اعضای خود را از دست داده اند. اغلب این احزاب هر گونه حمایت در میان شهروندان را از دست دادند.» او اکنون حمایت سندیکاهای انگلستان را با یک میلیون عضو در مدت بسیار کوتاهی بدست آورده است. افزایش  "مالیات بر در آمد سرمایه داران و ثروتمندان از برنامه های اوست. مالکیت عمومی خطوط راه آهن، خدمات پستی و مخابرات و مقررات شدیدتر برای بازار مالی و همچنین اعمال قانونی دستمزدها و افزایش دستمزدها و اشتغال در بخش عمومی و غیره مسائلی است که او آنها را برنامه خود اعلام کرده است."

در آخرین نشست علنی حزب کارگر انگلستان "تونی بلر" نخست وزیر سابق انگلستان آشکارا  گفت پیروزی با یک برنامه چپ در حزب کارگر غیر ممکن است. این درحالی است که جرمی کوربین و کارگران انگلستان از نتایج پیروزی کشورهای جنوب اروپا مانند اسپانیا و یونان در برابر برنامه‌ های ریاضتی آگاه هستند.

(این دو مطلب از روزنامه اومانیته ارگان حزب کمونیست فرانسه برگرفته و ترجمه شده است.)

پیک نت 19 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: