ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 شهریور   ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

تاجیکستان

تخته پرش جدید، اسلامگرایان افراطی

ترجمه و تنظیم آزاده اسفندیاری 
 
 
 
 

 

وزارت کشور تاجیکستان دانش آموزان و دانشجویان این کشور را برای مقابله با تروریسم اسلامی بسیج می کند. این سیاست خواه نا خواه برای حوادث غیر قابل پیش بینی جنبه همگانی به خود خواهد گرفت.

در آخرین روز های ماه اوت، "رمضان رحیم زاده" وزیر کشور تاجیکستان در ملاقات با نمایندگان دانشجویان و دانش آموزان این کشور گفت:

"دولت در نظر دارد سازمانی بنام" پیشتاز" برای مقابله با گروه های افراطی اسلامی تشکیل دهد. در روزهای اخیر افرادی از گروه های فعال افراطی دستگیر شده اند که علنا از جوانان ما می خواهند تا به " دولت اسلامی" بپیوندند. این گروه مبلغ آرا و عقایدی است که مغایر با سنت های اجتماعی ماست. در شرایط فعلی 520 جوان کشور ما که دهها تن آنها دختر هستند در کشورهای سوریه و عراق در حال جنگ و جنایت هستند و تا به حال یکصد تن آنها نیز کشته شده اند. باید از این جوانان پرسید شما برای چه کسی می جنگید و از چه چیز دفاع می کنید؟ ".

به عقیده وزیر کشور، یکی از علت های گرایش جوانان به گروه های افراطی، آموزش و تربیت نادرست این افراد است. به همین مناسبت او قصد دارد تا از جوانان آگاه و پیشرو، گروه های داوطلبی را که "پیشتاز" نامیده می شود برای مبارزه با ایدئولوژی بیگانه در کشور سازمان بدهد.

در نگاه اول ابتکار وزارت کشور تاجیکستان در زمینه محدود کردن افراط گرائی می تواند دست آوردی داشته باشد اما باید توجه داشت که سال های طولانی است که مردم این کشور در یک روند ثابت به افراط گرایان اسلامیست گرایش پیدا کرده اند. طبق نظر کارشناسان تعداد نیروهای تاجیک که در صفوف داعش می جنگند بیش از 500 نفر است که دولت تخمین می زند. تعداد زیاد افراد دستگیر شده در نقاط مختلف تاجیکستان  نظر بالا را تایید می کند.

فعالیت گروه های افراطی طرفدار داعش در مناطق مختلف قابل مشاهده است. آن ها در بعضی از استان ها به مجسمه ها و یا سر در معابر پر رفت و آمد پرچم های سیاه آویزان می کنند. در همین رابطه مقامات دولتی مرتب از دستگیری فعالان گروه های افراطی خبر می دهند.

واقعیت این است که گزارش های رسمی مجریان قانون در تاجیکستان بین مردم بازتاب فراوانی دارد. بطور عمده مقامات این کشور سعی دارند فعالیت های همه گروه های افراطی را به "حزب احیای اسلام" که تا چندی پیش متحد دولت بود نسبت بدهند.

"حزب احیای اسلام" ، نیرو مند ترین حزب اپوزیسیون در تاجیکستان است که مقامات این کشور سعی در بد نام کردن آن دارند. بعد از انتخابات پارلمانی ماه مارس سال جاری، این حزب با دخالت مقامات این کشور کرسی های زیادی را از دست داد. به دنبال آن این حزب متهم به نقض قوانین کشور و در پیش گرفتن سیاست های افراطی شد. روز 24 اوت دفتر مرکزی "حزب احیای اسلام" توسط ماموران دولتی اشغال شد و در روز 28 همین ماه، فعالیت آن توسط وزارت دادگستری در سراسر تاجیکستان ممنوع اعلام شد.

بنا به گفته مقامات تاجیکستان، در 28 شهر و منطقه این کشور، حزب احیای اسلام دیگر فعالیتی ندارد. این در شرایطی است که در روز های اخیر رهبران این حزب اعلام کرده اند در 15 سپتامبر کنگره سراسری برگزار خواهند کرد.

واقعیتی اینست که محدودیت های اخیر، ضربه شدیدی به حزب اپوزیسیون دولت تاجیکستان وارد کرده است اما این همه ماجرا نخواهد بود.

به دنبال فروپاشی اتحاد شوروی کشور تاجیکستان دستخوش جنگ های داخلی شد. گروه های اسلامگرا نیروی اصلی مخالفت و مبارزه با دولت آن کشور را تشکیل دادند. بعضی از دولت های خارجی مانند ترکیه و اسرائیل و در مواردی ایران هر کدام از گروه خاصی پشتیبانی کردند. ترکیه با توسعه نفوذ خود صد ها مدرسه در تاجیکستان دایر کرد و در جنگ های داخلی این کشور نقش مهمی داشت.

سال 1997 با تلاش ایران و روسیه قرار داد پایان جنگ بین دولت و گروه های میانه رو، از جمله حزب" نهضت اسلامی" امضا شد. این حزب در دولت شرکت کرد و در بعضی از وزارت خانه ها مسئولیت های اجرائی را برعهده گرفت.

دولت تاجیکستان در این دوره ائتلافی تا به حال نتوانسته است مشکلات اقتصادی مردم این کشور را سر و سامان بدهد. از جمعیت 8 میلیونی این کشور 2.5 میلیون نفر در روسیه مشغول به کار هستند که اصلی ترین منبع درآمد تاجیکستان انتقال درآمد همین عده به تاجیکستان است.

 فقر و نابسامانی اقتصادی و ضعف دولت برای سر و سامان دادن به زندگی مردم، مناسب ترین بستر فعالیت های گروهای افراطی شده است.

دولت تاجیکستان با ارزیابی یکسان ازهمه گروه های اسلامی و غیر قانونی کردن حزب "نجات اسلامی" عملا حزب متحد خود را با دیگر گروه های افراطی تشویق به جنگ داخلی کرده است.

خبرگزاری های داخلی و خارجی، در روزهای اخیر از بمب گذاری، ترور و تخریب ادارات دولتی خبرمی دهند که تا به حال دهها نفر از نیروهای دولتی و مخالفین کشته شده اند.

دولت تاجیکستان با بستن چشم خود بر مشکلات اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و گرایش مردم به گروه های افراطی اسلامگرا، نخواهد توانست بر افراط گرائی فائق آید. درگیری های خشونت آمیز روزهای اخیر این کشور، دلیل بارزی است بر عدم توجه دولت به مشکلات اساسی و گسترش بحران.                   

پیک نت 19 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: