ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 شهریور   ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

حکومت برای آنها خانه می سازد

حاشیه نشین های شهرها

موتور شورش های آینده اند! 
 
 
 
 

 

تراکم جمعیت در حاشیه شهرهای بزرگ و حتی شهرهای متوسط ایران بوجود آمده که با توجه به تجربه انقلاب 57، حکومت بیش از ساکنان شهرهای بزرگ از آینده آن بیم دارد!

موتور اصلی انقلاب 57 در خیابان های شهرهای بزرگ ایران جوانان زیر 20 سال حاشیه نشین آن شهرها بودند و این تجربه ایست که حکومت آن را دارد.

طرح "اسکان مجدد" که وزارت راه و شهرسازی در تلاش پیاده کردن آنست، ریشه در این بیم و هراس دارد. معاون همین وزارتخانه هنگام تشریح طرح "اسکان مجدد" در شهر مشهد گفت:

بخشی از ساکنان سکونتگاه های غیر رسمی (حلبی آبادها و آلونک های حاشیه شهرها) در حاشیه رودخانه ها زندگی می کنند. (معاون وزرات راه نگفت که این سیل عظیم مهاجرین، از روستاها و شهرهای کوچک به امید کار و زندگی خود را به حاشیه شهرهای بزرگ رسانده اند.)

معاون وزارت راه در مشهد همچنین گفت:

طرح اسکان مجدد ابتدا در مشهد اجرا می شود. در زمینی به مساحت 350 هکتار در موقعیت مناسب شهر مشهد، 4 هزار واحد مسکونی ساخته شده که دراختیار شهرداری است و آماده انتقال بخشی از حاشیه نشین ها  به آنها.

(درمشهد به دلیل ثروتمند بودن شهرداری و زیر سایه آستانقدس رضوی چنین امکانی فراهم می شود، اما تکلیف بقیه استان ها و شهرها چه می شود؟)

ما اکنون سرگرم مطالعات برای یافتن راه های مقابله با گسترش حاشیه نشینی برای 91 شهر ایران هستیم و‌ معتقدیم اکثریت سکونتگاه های غیر رسمی را می توان ساماندهی کرد، برخی از سکونتگاه های غیر رسمی را می توان توانمند کرد اما عده ای از حاشیه نشین ها هم نیاز به اسکان مجدد دارند.

پیک نت 22 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: