ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 شهریور   ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

سخنرانی پوتین در اجلاس پیمان امنیت جمعی

خالی کردن پشت دولت سوریه

یعنی تبدیل این کشور به لیبی دوم! 
 
 
 
 

 

نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان تشکیل شد. در این نشست که پوتین رئیس جمهور فدراتیو روسیه نیز در آن حضور داشت؛ وی طی سخنانی گفت:

ما باید توهمات ژئوپلتیک، استانداردهای دوگانه و سیاست استفاده مستقیم یا غیرمستقیم از گروه‌های تروریست‌ برای اهداف منفعت ‌طلبانه، از جمله تغییر حکومت‌هایی که ممکن است برای دیگران خوشایند نباشند را کنار بگذاریم. روسیه نسبت به حمایت عربستان، اسرائیل و اروپا از تروریسم نگران است. تروریست‌ها علنا مکه، مدینه و بیت‌المقدس را تهدید کرده و گفته‌اند که دامنه فعالیتشان را به اروپا، روسیه، آسیای مرکزی و جنوب شرق گسترش می‌دهند. کنترل داعش بر بخش های وسیعی از سوریه و عراق نشان از یک "چالش جدی" است.

شبه ‌نظامیانی ازبسیاری از کشورها از جمله و متاسفانه از اروپا و روسیه از لحاظ ایدئولوژیک تغییر کرده و در داخل رده‌های این گروه آموزش نظامی دیده‌اند. داعش فعالیت خود را فراتر از عراق و سوریه گسترش داده است. تروریست‌ها اقدام به کشتار گسترده مردم، ایجاد هرج و مرج و فقر و تخریب آثار فرهنگی و مذهبی می‌کنند. جامعه جهانی اکنون باید نیروهای خود را برای جنگ با ترور متحد کند.

اگر روسیه از دمشق حمایت نمی‌کرد، وضعیت سوریه بدتر از لیبی پس از معمر قذافی می‌شد. تهدید داعش از مرزهای عراق و سوریه پا فراتر گذاشته است و اعضای "سازمان پیمان امنیت جمعی" (CSTO) را تهدید می‌کند.

ما از دولت سوریه حمایت می‌کنیم و به ارائه حمایت نظامی از این کشور ادامه خواهیم داد. اگر از سوریه حمایت نکرده بودیم،‌ یقینا وضعیت این کشور بدتر از اوضاع لیبی می‌شد.

روسیه از مخالفان جدی حمله نظامی به لیبی و سرنگونی معمر قذافی، رهبر این کشور با استفاده از قدرت نظامی بود اما ناتو با سوء استفاده از قطعنامه شورای امنیت درباره لیبی به این کشور حمله کرد که باعث سقوط قذافی و به تبع آن آغاز درگیری‌های داخلی در این کشور شد.

البته ما هم اعتقاد داریم که اصلاحات سیاسی در این کشور باید انجام شود. ما می‌دانیم که بشار اسد آماده است "گروه‌های سالم" از میان مخالفان سوری را در این روند مشارکت بدهد. نمی‌توان بدون کمک دولت سوریه و ارتش این کشور تروریسم را به شکل کلی از سوریه و منطقه بیرون راند.

روسیه بر لزوم تشکیل جبهه‌ای گسترده‌ برای مبارزه با تروریسم تاکید دارد و دادن اولویت به نقش ارتش سوریه و عراق در میدان جنگ را ضروری می‌داند.

اسد آماده تشکیل دولت با حضور مخالفان میانه رو است، اما در حال حاضر اولویت با مبارزه باتروریسم است.

وضعیت امنیتی در افغانستان روز به روز وخیم تر می شود و ما مخالف حضور طولانی مدت ناتو در این کشور هستیم.

وی گفت: نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان موسوم به ایساف به اندازه کافی در این کشور حضور داشته‌اند و تا حدودی کارهای موثری انجام دادند. با این حال در پایان این اقدامات هیچ بهبود کیفی موثری‌ به دست نیامده است.

حتی خطر ورود گروه‌های افراط‌گرا و تروریست از کشورهای همسایه به افغانستان افزایش یافته است.

پیک نت 25 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: