ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 شهریور   ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

یادداشت سردبیری

رخنه دشمن، از کدام

روزنه حکومتی ممکن است؟ 
 
 
 
 

 

سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی برای فرماندهان سپاه پاسداران که به دیدار وی رفته بودند و خلاصه آن را در همین شماره پیک نت می خوانید، حاوی دو نکته قابل توجه بود.

1- ایشان به سپاه هشدار داد و توصیه کرد که مواظب نفوذ دشمن در مراکز تصمیم گیری باشد که حتی ممکن است تصمیم سازی هم بکنند.

2- در بخش دیگری از همین سخنرانی، وی به تشکیلات اطلاعاتی سپاه ماموریت داد که همین مسئله را رصد کند و تهدید ها را شناسائی کند.

الف- اصولا نفوذ دشمن در حساس ترین ارگان های مخفی و دربسته هر حکومتی است و الا در و پیکر دولت و مجلس و قوه قضائیه که باز است و از هر طرف زیر نگاه حکومت و مردم. بنابراین، این توصیه ایشان بیشتر باید متوجه درون خود سپاه و تشکیلات بشدت دربسته امنیتی و اطلاعاتی سپاه و در راس همه آنها تشکیلات بشدت مخفی بیت رهبری باشد که نه کسی بر آن نظارت دارد و نه در و پیکرش باز است که کسی بداند در آن چه می گذرد. هیچکس نمیداند تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان و مشاوران احتمالی رهبری در آنجا چه کسانی هستند، آن هم نهادی که 75 در صد قدرت در آنجا متمرکز است. اگر منظور ایشان از نفوذ و تصمیم سازی غیر از این باشد، بکلی بیراهه رفته است. یلتسین ها کنار دست رهبر حزب کمونیست اتحاد شوروی بودند. انورالسادات ها کنار عبدالناصرها بودند، حفیظ الله امین ها چشم و گوش نورمحمد ترکی رهبر افغانستان پس از کودتا علیه داوود و تشکیل دولت دمکراتیک افغانستان بودند. این لیست را می توان با دهها نام دیگر کامل کرد.

3- اگر منظور ایشان تبدیل تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی سپاه به سازمان امنیت شاه "ساواک" باشد که دایره اختیارات آن تا کنترل انواع سگ های نگهبان کاخ شاه گسترش داشت، ایشان روی دیواری که خشت اول آن را کج گذاشته سرگرم بنای دیواری است که موریانه نفوذ پیکره چوبی اش را خواهد جوید و قطعا فرو خواهد ریخت.

4- این احتمال را هم البته می توان در نظر گرفت که فرمانده کل قوا نگران نفوذ دشمن (با همان تعریفی که از آن ارائه داد) در درون فرماندهان و یا بدنه سپاه است و به تشکیلات امنیتی و اطلاعاتی سپاه توصیه کرده مواظب این نفوذ باشد. با آن که مطابق خوش خیالی ها و رویااندیشی هائی که از ایشان سراغ داریم (از جمله 8 سال سیاست اتمی و جنگی و پیش انداختن فردی هوچی بنام احمدی نژاد و تن دادن به کودتای 88 به سود وی و به غارت رفتن مملکت توسط باندهای مافیائی) این ضعیف ترین احتمال است، اما ایکاش چنین باشد که اگر این باشد، تازه باید فکری برای کنترل تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی سپاه کرد و آن را از نفوذ دشمن در امان نگهداشت!

وقتی مملکت بر مدار قانون و تقسیم قدرت نمی چرخد و با سخنرانی و تمایل و تصورات رهبر و تصمیم سازان بیت رهبری اینسو و آنسو می شود، همه چیز محتمل است. از جمله نکاتی که به آنها اشاره شد.

پیک نت 26 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: