ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 شهریور 30  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گزارش "خانه ملت" از حضور آمانو در مجلس

آژانس متعهد به رازداری

درباره اطلاعاتی که بدست می آورد 
 
 
 
 

 

نخستین گزارش رسمی سایت خانه ملت، از حضور یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین المللی اتمی در مجلس و دیدار و گفتگو با اعضای کمیسیون بررسی برجام:

پس از 6 سال سرانجام بهترین فرصت پیش آمد تا بتوانیم مسئله هسته ای ایران را حل و فصل کنیم. با همکاری کامل ایران می توان اعتماد جامعه بین الملل را نسبت به مقاصد برنامه هسته ای ایران جلب کرد.

آژانس نقش حیاتی در چالش پیش رو ایفا خواهد کرد چرا که ما از نیروهای متخصص برخورداریم و می توانیم وظایف خود را به درستی انجام دهیم. تاریخچه فعالیت های سازمانی و همکاری ایران و آژانس به دهه 70 میلادی بر می گردد.

در ماه جولای بین ایران و گروه 1+5 توافق حاصل شد و ماه گذشته شورای حکام بنده را مسئول انجام فعالیت های مرتبط با آن انتخاب کرد. مسئولیت من در زمینه راستی آزمایی خواهد بود که مطمئنم با همکاری ایران می توان این وظیفه را به درستی انجام داد و توافقی که 20 ماه بر سر آن گفتگو شد را به سرانجام برسانیم.

ما با ایران بر سر یک نقشه راه توافق کردیم. نقشه راهی که تا الان قدم های چشم گیری در راه آن برداشته شده است. این نقشه راه بسیار دقیق است و برنامه زمان بندی خود را دارد و قرار است در آن مسائل باقی مانده بین ایران و آژانس تا پایان سال میلادی به اتمام برسد. قرار است این پرونده تا پایان سال جاری میلادی بسته شود. آژانس به مسائل محرمانه احترام می گذارد، چرا که آن را جدی تلقی می کند. ما رژیمی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه داریم که به آن پایبند هستیم.

طبق برجام ایران به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد و این اقدام از طرف ما مثبت تلقی خواهد شد و کمک می کند تا ماهیت برنامه هسته ای ایران مشخص شود.

بیش از 120 کشور جهان در حال حاضر پروتکل الحاقی را اجرا می کنند و ما این موضوع را در قبال ایران بدون هیچ تبعیض یا مورد ویژه و استثنایی اجرا خواهیم کرد. آژانس یک نهاد مستقل، فنی و بی طرف است و ما به اساسنامه توافق پادمانی متعهد هستیم و شخصا به همکاری با ایران در راستای ایجاد اعتماد بین المللی در خصوص برنامه هسته ای پایبند هستیم.

در خصوص سوخت 20 درصد راکتور تهران نیز تلاش خود را برای تسهیل این موضوع انجام دادم  اما متأسفانه این توافق به موقع حاصل نشد و نتوانستیم از این طریق با کمک کشورهای دیگر موضوع را حل و فصل کنیم. باید تاکید کنم که کشورهای دیگر موافقت نکردند و این موضوع ارتباطی با آژانس ندارد. امیدوار هستم پس از اجرای توافق وین این کار در راستای همکاری های فنی صورت بگیرد.»

 

پیک نت: این حضور و دیدار در قدیمی ترین ساختمان مجلس انجام شد و آنچه در این دیدار گذشت بعنوان گفتگوی محرمانه تلقی شده و قرار نیست درجائی منتشر شود، اما بعید نیست که بزودی نکات محرمانه این حضور بتدریج در کیهان و سایت های اقماری مخالف دولت و توافق اتمی منتشر شود. در روزهای آینده باید منتظر این رویداد و واکنش ها در برابر آن بود.

پیک نت 30 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: