ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 شهریور 30  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

فاجعه بزرگتر از خم شدن

کمر در 73 سالگی است! 
 
 

 

 

این عکس در روزهای گذشته در شبکه مجازی می چرخید. عکسی از مهندس بهزاد نبوی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که 5 سال زندانی شاه بود و نزدیک به 6 سال هم زندانی جمهوری اسلامی. او کارآمد ترین وزیر کابینه میرحسین موسوی بود و نقش مهمی در سهمیه بندی کالا در سالهای جنگ با عراق و جلوگیری از احتکار و گران فروشی داشت. به همان اندازه که در حمایت از صنایع داخلی و تولید ملی نقش داشت. نایب رئیس اول مجلس ششم نیز بود. او را در حالی که از مرز 70 سالگی گذشته بود، در جریان کودتای 88 بازداشت کردند، در دادگاه کودتا با لباس زندان در کنار دیگر بازداشت شدگان آن کودتا بر صندلی نشاندند و حکم محکومیت برایش صادرکردند. این عکس در چهار راه جهان کودک از وی گرفته شده و همه جا زیرش نوشته شده: او قبل از زندان کمرش راست بود، کمر خم کرد اما به میرحسین خیانت نکرد!

اما، مسئله بالاتر از خم شدن کمر در 73 سالگی و شاید هم بیشتر است. علاوه بر آن جمله ای که درباره موسوی گفت و زیر بار آن نرفت و به همین دلیل نیز حکم محکومیت زندان برایش صادرکردند، او سخت ترین بازجوئی را پس داد. در طول بازجوئی ها ضرب و شتم هم شد، گرچه نه زندان و نه ضرب و شتم سالهای پس از دهه خوفناک 60  با زندان و بازجوئی سالهای پس از آن قابل مقایسه نیست و این نکته ایست که نه باید فراموش کرد و نه باید در غلو نسبت به پایداری زندانیان کودتای 88 آن جنایات و فجایع دهه 60 را درحاشیه تصورکرد.

در روزهای نخست پس از کودتای 88 و دستگیری ها، نبوی نیز چند روزی به مرخصی فرستاده شد. این همان دورانی است که او را برای جدا شدن از میرحسین موسوی زیر فشار گذاشته بودند و هدف از به مرخصی فرستادن او آن بود که دیگرانی که بازداشت نشده اند با وی دیدار کنند و سخن بگویند تا وقتی دوباره به زندان بازگردانده می شود زیر فشار برای نقل گفته های آنها قرار بگیرد. هنوز موسوی حبس خانگی نشده بود. او در یکی از ملاقات های آن مرخصی تنها یک جمله درباره فشارهای طول بازجوئی ها به برخی دیدار کنندگانش گفت: «یا حضرت امام»

از دوران این بازجوئی ها نکاتی را از وقاحت بازجوهای بخش اطلاعات و امنیت سپاه نقل می کنند که شرم آور است. بویژه در مواجهه بهزاد نبوی و محمد علی ابطحی در سلول ابطحی که او نیز بشدت در آن دوران زیر فشار بازجوئی ها بود. پیک نت در همان زمان خلاصه گزارش دریافتی در این مورد را منتشر کرد، اما با تذکر برخی خوانندگان برای ملاحظه خانواده این زندانیان، آن گزارش را پس از چند ساعت پاک کرد. آن گزارش همچنان در آرشیو پیک نت محفوظ است و شاید در یک فرصت مناسبی بار دیگر آن را منتشر کردیم.

پیک نت 30 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: