ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 شهریور   ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

نگاهی به همایش نمایشی اردوغان در استانبول

مسیر باد در منطقه

درجهت پرچم دولت ترکیه نیست 
 
 
 
 

 

رئیس جمهور ترکیه "اردوغان"، بدنبال جنگی که در کردستان ترکیه به راه انداخته، در استانبول نیز یک تظاهرات را با شعار "ترک و کرد برابرند- مرگ بر پ. ک. ک" راه انداخت. نمایشی که بیشتر از موضع ضعف بود تا قدرت. او به این ترتیب یک گام دیگر به جلو، برای محروم کردن "حزب دمکراتیک خلق ها"ی ترکیه برای شرکت در انتخابات اول نوامبر برداشت. این که خواهد توانست این نقشه را عملی کند یا نه، بستگی به بسیاری رویدادها و بویژه شرایط ویژه ای دارد که اروپا و خاورمیانه در آن به سر می برند. از سوی دیگر، با محروم کردن این حزب که در انتخابات سه ماه پیش پارلمانی ترکیه صاحب 81 کرسی پارلمانی شده از شرکت در انتخابات، معلوم نیست آراء آن بین احزاب و از جمله حزب عدالت و توسعه حاکم تقسیم شود و اردوغان به اکثریت مطلوب خود در پارلمان دست یابد. بویژه که همه احزاب دیگر ترکیه نگران حکومت فردی اردوغان هستند و دستگاه دولتی او را فاسد می دانند و احتمالا تا زمان انتخابات افشاگری های بیشتری در باره این فساد خواهد شد. یورش به مقر احزاب و روزنامه ها و به آتش کشیده شدن آنها در هفته های گذشته، به میدان آمدن گروه چماقداران وابسته به حزب توسعه و عدالت بنام "حزب های خاکستری" و در راس همه آنها سقوط ارزش "لیر" ترکیه در برابر دلار و یورو که همچنان ادامه دارد، وضعی را بوجود آورده که به سود رئیس جمهور ترکیه و حزب او "عدالت و توسعه" نیست.

اروپا نیز نگران بالا گرفتن جنگ در کردستان ترکیه است، درعین حال که نشانه های آشکاری وجود دارد در باره گفتگو با حکومت بشار اسد در سوریه برای خاتمه جنگ در این کشور و جلوگیری از ادامه موج پناهندگان جنگ زده به اروپا. روسیه نیز برای تمام کردن جنگ در سوریه و جمع کردن بساط داعش تا پیش از رسیدن آنها به تاجیکستان و چچن با دو سلاح نظامی و سیاسی وارد میدان شده است. ارسال مدرن ترین و کارآمدترین ادوات نظامی و از جمله هواپیماهای مدرن نظامی به سوریه و اعلام گفتگوی مستقیم با امریکا و اروپا برای خاتمه دادن به جنگ در سوریه. این روند نیز بشدت به ضرر سیاست های اردوغان در سوریه است و موقعیت او را تا انتخابات ماه نوامبر بیش از پیش تضعیف خواهد کرد. همچنان که به ضرر نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است. آنچنان که وی شتابزده به مسکو سفر کرد تا با پوتین دیدار کند. دیداری که انجام شد و البته با پاسخ های سرد و محکم پوتین به وی که خبر آن را در همین شماره پیک نت می خوانید.

در ادامه این تفسیر می توانید ترجمه تازه ترین افشاگری مربوط به ارتباط دولت ترکیه با داعش را در روزنامه انگلیسی گاردین بخوانید.

(این ترجمه بصورت مستقل در همین شماره پیک نت منتشر شده است.)

پیک نت 31 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: