ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 شهریور   ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

راهبران راستگرای اروپا در تنگنا

پیروزی چپ در انتخابات یونان

و تاثیر آن بر آینده اتحادیه اروپا 
 
 
 
 

 

انتخابات یونان در روز یکشنبه با پیروزی دوباره حزب چپ سیریزا پایان یافت. این حزب ۱۴۵ کرسی از ۳۰۰ کرسی پارلمان را بدست  آورده و در ائتلاف با یک حزب کوچک دیگر یونان دولت جدید این کشور را تشکیل خواهد داد. جناحی از حزب سیریزا که خواهان خروج از اتحادیه اروپا بود حتی نتوانست درصد آرای لازم برای ورود به پارلمان را کسب کند.

با این پیروزی شرایط جدیدی در یونان و آینده اروپا رقم خواهد خورد. 7 ماه فشار اتحادیه اروپا به الکسی سیپراس نخست وزیر این کشور، به دولت و مردم یونان، کودتای مالی، بستن منابع بانکی، تحمیل برنامه ریاضتی به نتیجه دلخواه سران دست راستی اتحادیه اروپا و پایان یافتن "پرانتز سیپراس" نرسید. اکنون شرایط جدیدی در یونان شکل گرفته است که همگی نشان از آن دارد که دولت کنونی یونان برای یک دوره طولانی حداقل چهار ساله پابرجا خواهد ماند و اتحادیه اروپا باید با آن کنار بیاید. ضمن اینکه این بار دولت یونان خواهد توانست با کشورها و منابع خارج از اتحادیه یعنی روسیه و چین نیز بدون مانع و شانتاژ رابطه برقرار کند و دستی بازتر در مناسبات بین المللی خود خواهد داشت.

نبرد سختی که دولت چپ یونان ۹ ماه با مقامات اتحادیه و سران دست راستی دولت های اروپایی به پیش برد عملا بیش از هر مبارزه و هر تجربه دیگری ماهیت برنامه های سران اروپایی را برای مردم کشورهای عضو این اتحادیه روشن کرد. تا جایی که به گفته رییس پارلمان اروپا بزرگترین ضربه بحران یونان خدشه ای بود که به چهره و آرمان اروپا و از جمله دولتمردان المان در نزد مردم این قاره وارد آورد. بنابراین، این نکته روشن است که سران این اتحادیه دیگر توان ادامه رویارویی آشکار با دولت یونان و قرار دادن بیش از پیش خود در معرضه نفرت مردم این قاره را نخواهند داشت. صندوق بین المللی پول نیز از هم اکنون پای خود را از برنامه های ریاضتی تحمیلی به یونان بیرون کشیده و نمی خواهد در سیاهی چهره بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپایی شریک شود. این صندوق رسما اعلام کرده است که این برنامه ها هرگز به پایان دادن بدهی های یونان نخواهد انجامید. بنابراین بخشش و تعدیل بدهی های یونان نیز با تغییر تناسب قوا در این اتحادیه قابل پیش بینی است.

علاوه بر این گردانندگان اتحادیه اروپا اکنون خود را با خطر پیروزی احزاب چپگرا در اسپانیا، پرتقال، ایرلند و حتی ایتالیا مواجه می بینند. پیروزی جرمی کوربین در حزب کارگر انگلستان نیز به زودی موجب تغییراتی وسیع در این کشور خواهد شد و راست های انگلستان ناگزیر خواهند شد برنامه های خود را تعدیل کنند. در فرانسه نیز پس از جدایی ژان لوک ملانشون از حزب سوسیالیست و تشکیل یک حزب جدید در اتحاد با کمونیست های این کشور، مجددا جناح "ناراضیان" در این حزب شکل گرفته است که با پیروزی کوربین در انگلستان نیرو خواهد گرفت.

بدینسان نتیجه انتخابات یونان تایید دیگری بر بن بست یک راه و نشانه پایان یک دوران است. دوران یکه تازی راست و برنامه های ریاضتی ان که همه فشارهای اجتماعی را متوجه مردم این قاره کرده بود به پایان خود رسیده است. یونان از این پس حضوری قدرتمند در نهادهای اروپایی خواهد داشت، حضوری که حاصل ان اختلال در حاکمیت راست و سرمایه داران اروپایی بر این قاره خواهد بود.

پیک نت 31 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: