ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

نشست خبری عراقچی در تهران

با امریکا می توانیم

موردی وارد مذاکره شویم! 
 
 
 
 

 

خلاصه نشست خبری عباس عراقچی با خبرنگاران داخلی  و خارجی که در عنوان اول پیک نت امروز به آن اشاره شده و رئوس آن نیز بر شمرده شده است:

 

برای اجرای توافقنامه اخیر اتمی باید روال قانونی در کشورهای 1+5 ، داخل آمریکا و کنگره طی شود و لابی ها به کار افتادند که جلوی کار را بگیرند.

حل و فصل موضوع هسته ای و رسیدن به توافق تنها مدیریت یکی از موضوعات ایران و آمریکاست و به معنای عادی شدن روابط دو کشور نیست و سایر موضوعات تحت تاثیر آن قرار نمی گیرد.
در دو سال مذاکرات فراز و نشیب زیادی داشته، اگر آن ها سه بار میز مذاکره را ترک کردند ما بیش از 10 بار ترک کردیم، این طور نیست که مذاکرات روال ثابت، معمول و دوستانه ای داشته است، مذاکرات بسیار پر تنش، پر استرس و همراه با کشمکش ها و فراز و نشیب ها بوده است.
در مقاطع مختلف مذاکرات متوقف شده و با موانع جدی روبرو شد، حتی تا دو روز قبل از توافق مطمئن نبودیم که به توافق برسیم

تا قبل از اجرایی شدن توافق که احتمالا بین چهار تا 6 ماه طول می کشد، توافق ژنو کماکان پابرجاست و آزاد شدن ماهانه 700 میلیون دلار از دارایی های ایران در دستور کار قرار دارد.
در قطعنامه جدید شورای  امنیت محدودیت هایی برای صادرات و واردات تسلیحات مطرح شده است که این محدودیت ها را اگر با ممنوعیت های گذشته مقایسه کنیم مشاهده خواهیم کرد که تغییرات زیادی صورت گرفته است؛ تحریم دیگر وجود ندارد و محدودیت است. در گذشته صادرات تسلیحات به طور کامل ممنوع بود و واردات اقلام عمده نظامی که شامل هفت قلم است به طور کامل ممنوع اعلام شده بود اما اکنون به این وضعیت تبدیل شده است که مورد به مورد برای واردات باید از شورای امنیت مجوز گرفته شود و این محدودیت ها 10 سال ادامه خواهد داشت و بعد از آن برداشته می شود.

هیچ یک از مراحل توافق چه در دوره 5 ساله تسلیحاتی یا 8 ساله موشکی و دوره های دیگر منوط به گزارش آژانس نیست اما اگر آژانس گزارش مثبت را بدهد، تاثیر مثبتی خواهد داشت. بنابراین حتما با آژانس همکاری خواهیم کرد.  سلاح هایی که فروش آن ها به ایران مشمول محدودیت می شود، هفت قلم است و اقلام دفاعی از جمله S300  (موشک روسی) شامل این ها نیست.
بعد از توافق وین نیز موج سفر مقامات اروپایی به ایران شروع شده است.

اولین سفر مهم، سفر معاون صدر اعظم آلمان بود و پس از آن سفر خانم موگرینی را در هفته آینده و فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه را خواهیم داشت. سفرهای دیگری نیز در دستور کار است.
کشورهای روسیه و چین در طول مذاکرات دو سال گذشته نقش مثبت و سازنده ای ایفا کردند؛ اگرچه این دو کشور در کمپ مقابل ما در 1+5 بودند اما نقش متعادل کننده و مثبتی را ایفا کردند و در طول دو سال گذشته رایزنی های مستمری داشته ایم و خواهیم داشت. روابط ایران با چین و روسیه سازنده و رو به جلو است و دارای ابعاد راهبردی و مهم است و مطمئنیم بعد از اجرای توافق روابط ما با این دو کشور شکوفاتر خواهد شد.

در خصوص پارچین، نقشه راه جدیدی بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان امضا شده و در آن ترتیباتی در مورد تمام موضوعات گذشته داده شده است. به نحوی عمل خواهد شد که رضایت آژانس به دست آید و مدیر کل آژانس بتواند گزارش نهایی خود را ارایه کند.

در طول مذاکرات هسته ای هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته ای ایران را مورد بحث قرار ندادیم جز بحث اتباع ایرانی و آمریکایی که با عنوان موضوعی انسان دوستانه مسایل موجود برطرف شود. اینکه بعد از اجرایی شدن توافق احتمال مذاکره در خصوص سایر مسایل مورد علاقه طرفین (ایران و امریکا) وجود دارد باید بگوییم که احتمال دارد به صورت موضوعی و موردی توسط مقامات عالی تصمیم گیری و وارد مذاکره شویم. این بحث مربوط به آینده است، باید در آینده با توجه به منافع ملی در موضوعات خاص تصمیم گیری شود.

اختلاف نظر ایران و ترکیه در بعضی مسایل منطقه ای بسیار جدی است ولی این به معنی خروج روابط دو کشور از مسیر خود نیست. این همکاری ها بعد از توافق وین گسترده تر خواهد شد و موقعیت جغرافیایی ترکیه نقش مهمی را در گسترش روابط اقتصادی ایران و اروپا ایفا خواهد کرد.
طبق بند 41 قطعنامه شورای امنیت  ایران نباید فعالیت های موشکی برای حمل کلاهک هسته ای داشته باشد. درحالیکه هیچ یک از موشک های جمهوری اسلامی ایران برای حمل کلاهک اتمی طراحی نشده است و از این رو کل سامانه موشکی ایران خارج ازموضوع قطعنامه خواهد بود.
در بندهای بیانیه وزارت امور خارجه ذکر شده است که جمهوری اسلامی ایران برای تامین نیازهای دفاعی و حفظ استقلال و امنیت خود و همچنین برای مقابله با تروریسم و کمک به متحدین خود در مقابله با تروریسم از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد.

پیک نت 3 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: