ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

3 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مقابله نظامی ترکیه با داعش

از حرف تا عمل چقدر فاصله دارد؟

استامبول- بهزاد دولت آبادی 

 
 
 
 

 

نخست وزیر ترکیه در یک کنفرانسی خبری مدعی شد که ارتش  این کشور مواضع داعش در خاک سوریه را بمباران کرده است. او البته مدعی شد که ارتش ترکیه این عملیات را بدون ورود به خاک سوریه انجام داده است اما همه میدانند که این سرآغاز ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه به بهانه سرکوب داعش است.

داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه گفت که خلبانان این کشور اهداف تعین شده را صد در صد منهدم کردند و از این پس نیز اجازه تهدید علیه امنیت ملی به به هیچکس نخواهد داد.

داوود اوغلو در ادامه همین اظهارات، عملا اعتراف کرد که سرکوب داعش بهانه است و هدف اصلی دولت این کشور سرکوب کردها و نیروهای چپ ترکیه است که در دوران اخیر نفوذ آنها در جامعه گسترده تر شده است. داوود اوغلو گفت: ما نمی‌توانیم دست بسته بنشینیم و نظاره‌گر باشیم که گروه‌های مسلح کُرد، جریان‌های چپ‌گرا و داعش ما را هدف بگیرند. بدنبال این اظهارات ارتش ترکیه دست بسته ننشسته و هواپیماهای اف 16 آن مناطقی از کردستان این کشور را بمباران کردند. تصاویری که تلویزیون ترکیه از باصطلاح مواضع  داعش در سوریه نشان داد که بمباران شدند تعداد خانه متروکه بود و دشوار بتوان تصور کرد حتی کسی در آنها بوده است.

مطبوعات منتقد دولت می نویسند که در روزهای اخیر صدها تن که در مظان اتهام به ارتباط با داعش بوده اند در ترکیه بازداشت شده اند اما همگی پس از اولین بازجوئی و تحقیق آزاد شده اند. حتی بخش های خبری شبکه های تلویزیونی ترکیه نیز شب گذشته خبر این بازداشت ها و آزادی ها را پخش کردند.

یکی از اهداف این نمایش دولت ترکیه می تواند تلاش برای نزدیکی به ایران، پس از توافق اخیر اتمی باشد. حتی در ارتباط با بمباران کردهای ترکیه، زیرا ترکیه هم میداند جمهوری اسلامی نگران قدرت گیری کردها در منطقه - چه عراق و چه سوریه و ترکیه- است و از این سرکوب و تهاجم استقبال می کند تا مبادا در کردستان ایران نیز فیل یاد هندوستان کند.  به همین دلیل شبکه های خبری تلویزیون ترکیه مرتب از باز شدن راه تجاری بین ایران و ترکیه خبر و گزارش پخش می کنند.

پیک نت 3 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: