ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

در این خانه، معروف ترین

امام جمعه تهران زندگی می کرد! 
 
 
 
 

این خانه ظهیر الاسلام است در خیابان هدایت تهران که حکومت نامش را تبدیل کرده به خیابان شهید "قائدی" اما مردم همچنان آن را خیابان هدایت می شناسند و با همین نام پاکت پست می کنند. این خیابان را در زمان رضاشاه به یاد "هدایت" نویسنده نامگذاری نکرده بودند اما معلوم نیست صادق هدایت چه هیزم تری  به حکومت کنونی فروخته که باید نامش از خیابان هم جمع شود، چنان که بسیاری از آثار او.

"هرکه آمد عمارتی نو ساخت-

 رفت و منزل به دیگری پرداخت"

فعلا سه دهه است که نام خیابان ها و میدان ها را در جمهوری اسلامی مصادره به مطلوب حکومت می کنند، تا چه پیش آید در آینده!

ظهیرالاسلام در زمان ناصرالدین شاه امام جمعه تهران بود و به آن دلیل که داماد شاه نیز بود، نفوذ بسیاری در حکومت داشت تا آنکه به یکباره پشت پا به هر آنچه رنگ تعلق پذیرد زد و مرید صفی علیشاه شد. درویش شد و وارسته از جهان. حالا هم قبر صفی علیشاه در خیابان صفی علیشاه باقی است و هم قبرستان ظهرالدوله در ابتدای خیابان دربند شمیران که ظهرالاسلام در آن به خاک سپرده شد. سنگ قبر مرمر سبز ناصرالدین شاه را هم در شاه عبدالعظیم کنده اند و از بیم دزدان و یا مقابله با تاریخ ایران به گوشه ای برده و پنهان کرده اند. همه این حوادث می گذرند اما خام خیالی است اگر کسی تصور کند تاریخ فراموش می شود.

سخن درباره خانه ظهرالاسلام در خیابان هدایت تهران است که رو به ویرانی است. شهرداری منطقه 12 چند سال پیش دیوارهای اطراف آن را تخریب کرد و تامین اجتماعی در دوران فرمانروائی قاضی مرتضوی خیز برداشته بود تا ساختمان را بکلی ویران کند تا در زمین آن برج بسازند که فغان مردم بلند شد و ترسیدند و نکردند. خانه تا مدت ها میعادگاه و سرپناه معتادان تهران شده بود تا آنکه به همت میراث فرهنگی دو نگهبان جوان و کرُد را بعنوان باصطلاح "بپا" برای آن استخدام کردند و در این خانه مستقر ساختند که به نوبت روزها و شب ها در آن می خوابند تا دوباره معتادان به آن باز نگردند و رندان آخرین پنجره ها و سنگ و کاشی و آجر آن را نکنده و تبدیل به پول نقد نکنند!

با سپاس از خواننده پیک نت که عکس ها و اطلاعاتی در باره موقعیت کنونی خانه ظهرالاسلام را برای ما ارسال داشت. ایکاش دیگر خوانندگان پیک نت نیز با همین همت، خود اطلاع رسان و خبرنگار پیک نت شوند. روزنتی که متعلق به خوانندگان است.

پیک نت 6 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: