ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

دوم مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

ترس پنهان ترکیه از تفاهم اتمی
شکل بمباران کردها را گرفته!

استامبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 
پوشش خبری وسیعی که رسانه های دولتی ترکیه به حملات هوائی به مواضع کردهای این کشور داده اند، نشان میدهد که دولت ترکیه از پیش همه نوع سازماندهی را برای این حمله و بمباران انجام داده بود. به همین دلیل، حمله به مواضع داعش در خاک سوریه فقط یک بهانه بود برای دو هدف، کوبیدن کردهای سوریه که کردهای ترکیه در کنار آنها در مقابله داعش نقش دارند و دوم، بهانه ای برای آغاز جنگی دوباره با کردهای ترکیه. دولت ترکیه هدف دیگری را که با این اقدام دنبال می کند، تضعیف حزب "دمکراتیک خلق ها" است. حزبی که بسیاری از کردهای ترکیه از آن حمایت می کنند و در انتخابات اخیر پارلمانی ترکیه به پیروزی بزرگی دست یافت. این پیروزی در واقع مانع پیروزی قطعی اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای بدست آوردن اکثریت لازم برای تغییر قانون اساسی در پارلمان این کشور بود. فردا دوشنبه آخرین دور دیدار حزب حاکم و حزب جمهوریت خلق جهت تشکیل یک دولت ایتلافی بعمل خواهد آمد. رییس جمهور سابق عبدالله گل نیز قویا طرفدار ایتلاف این دو حزب می باشد. با این حال امیدها ضعیف است. زیرا اردوغان مصرانه در تدارک و خواهان تجدید انتخابات است. او برای پیروزی در این انتخابات دوباره سعی می کند حزب "دمکراتیک خلق ها" را از صحنه خارج کند و حتی ممکن است آن را به بهانه جنگ در کردستان ترکیه ممنوع اعلام کند و یا مانع شرکت آن در انتخابات پارلمانی ترکیه شود.
از 25 جولای که بمباران پ. ک. ک شروع شده تمامی بنگاه های خبری نزدیک به دولت و خصوصا رادیو و تلویزیون ملی دقیقا همان قالب های خبری سال های دهه 90 میلادی را استفاده می کنند که در آنها شیپور جنگی به صدا در آمده بود.
جالب است بدانید که در هر تشییع جنازه ای که دولت بعنوان قربانیان نظامی عملیات اخیر در کردستان ترکیه و حتی سوریه برپا می کند شعار مذهبی این است: "شهیدان زنده اند الله اکبر. وطن یک پارچه است الله اکبر."! هدف آنست که این بمباران ها و حملات نظامی جنبه مذهبی به خود بگیرد و زمینه ای برای تبلیغات آتی حزب حاکم و خصوصا شخص اردوغان فراهم سازد.
دیروز اردوغان در جاکارتا پایتخت اندونزی آشکارا گفت: "برای ما فقط یک چیز اهمیت دارد و آن اسلام, اسلام و اسلام است!"
روز جمعه از طرف ستاد مشترک نیروهای مسلح خبری منتشر شد که نشان می دهد جنگ تازه شروع شده و دولت می خواهد آن را ادامه داده و وسیع کند. در بیانیه ستاد مشترک آمده: "هر روز هزاران نامه از سوی جوانان بالای هجده ساله دریافت می کنیم که داوطلبانه خواهان ثبت نام در ارتش و نابود کردن تروریست ها هستند."
در این بیانیه اعلام نشده که منظور کدام تروریست هاست؟ و اگر منظور داعش است چرا نیروهای کرد سوریه و ترکیه که در داخل سوریه علیه داعش می جنگند بمباران می شوند. هم در جبهه سوریه و هم درپشت جبهه در داخل خاک ترکیه. از طرفی با ورود بیش از سی جنگنده و 200 متخصص نظامی ناتو به پایگاه اینجیرلیک می توان انتظار داشت که اهداف وسیعتری از صرفا نابودی نیروهای پ ک ک مد نظر است.
علیرغم همه این تدابیر، مقابله با پ. ک. ک این بار برای اردوغان بسیار مشکل تر از دهه 90 و نیمه اول سال های 2000 است:
1- در آن سال ها شمال سوریه در دست قوای کرد نبود.
2- در آن سال ها ایران مواضع سخت و ضد پ. ک. ک داشت اما اکنون بدلیل نقش پ. ک. ک. برای جنگ با داعش چنین مواضعی را ندارد.
3 - و مهم تر اینکه در آن سال ها یک حزب نزدیک به پ. ک. ک در انتخابات پارلمانی 80 کرسی مجلس را نبرده بود.
شواهد نشان میدهد که جنگ جدید با کردهای ترکیه و کردهای سوریه علاوه بر امید ارودغان به پیروزی در انتخابات پارلمانی وحشت از تفاهم اخیر اتمی با ایران و شکست محاصره اقتصادی و سیاسی ایران و ورود جدی تر جمهوری اسلامی به منطقه است. بویژه که لایه هائی از حکومت ایران مواضع مثبتی نسبت به تشکیل یک دولت خودمختار در کردستان سوریه اتخاذ کرده است و این با اهداف دولت ترکیه همخوانی ندارد.
 

پیک نت دوم مرداد

 
 

اشتراک گذاری: