ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

"یعقوب لیث صفاری"

این آرامگاه یکی از سرداران بزرگ ایران است

 
 
 
 

 این ویرانه، آرامگاه سردار مشهور و ملی ایران "یعقوب لیث صفاری" در 10 کیلومتری روستای شاه آباد دزفول به طرف شوشتر است که با شماره ۲۵۵۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اما درحال ویرانی است.
در کنار این آرامگاه بازمانده‌های شهرساسانی "گندی شاپور" هنوز باقی است. در بخش غربی شهر دزفول از مسیر اندیمشک به دزفول تندیس عظیم یعقوب لیث سوار بر اسب نصب است.
یعقوب لیث صفاری ۲۰۰ سال پس از یورش اعراب به ایران توانست بخش وسیعی از ایران را آزاد کرده و زبان پارسی را زبان رسمی مناطق آزاد شده اعلام کند. پایتخت او شهر زرنج در سیستان بود که اکنون با همین نام یکی از ولایات افغانستان است. از 1357 تا کنون، هر امام زاده متروکه و بقعه بی نام و نشانی آباد شد و صدها امام زاده در گوشه و کنار ایران سبز شد اما دریغ از نیم نگاهی از جانب حکومت به تاریخ ایران و آثار باقی مانده از این تاریخ. از جمله آرامگاه یعقوب لیث صفاری که می گویند مردم با مشتی تخته شکسته از فروریختنش جلوگیری کرده اند. مقایسه کنید آن را با جلال و جبروتی که در جمهوری اسلامی بالای دو چاه متروکه بنام جمکران درست کرده اند و از آن کامیون کامیون اسکناس در می آورند.


پیک نت 13 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: