ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

تشکیل دولت خودمختار

در کردستان سوریه قطعی است

استانبول - بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

انتقال جنگنده های اف- 16 ناتو به پایگاه "اینجیرلیک" ترکیه آغاز شده و هم اکنون شش جنگنده در این پایگاه مستقر شده اند. برخی مطبوعات می نویسند که از امروز (دوشنبه) این هواپیماها بمباران پایگاه های داعش را در خاک سوریه آغاز خواهند کرد. ظاهرا دولت ترکیه از ناتو خواسته که  عملیاتی در خاک سوریه علیه داعش انجام ندهد که به سود یگان های مسلح کرد سوریه که علیه داعش می جنگند تمام شود. این در حالی است که مقامات ناتو و آمریکا گفته اند برای مبارزه با داعش از همه روش و راه ها استفاده خواهد شد. بعبارتی بین ناتو و نیروهای مسلح کرد سوریه نوعی هماهنگی اطلاعاتی- لجستیکی بعمل خواهد آمد که این همکاری با نیات رئیس جمهور ترکیه "اردوغان" در تقابل است. از سوی دیگر بارزانی رئیس دولت خودمختار کردستان عراق نیز مصرانه از نیروهای پ. ک. ک خواسته که منطقه قندیل در شمال عراق را ترک کنند. با این خواست عملا زمینه ای فراهم می شود که نیروهای پ. ک. ک به شمال سوریه نقل مکان کنند و در صفوف یگان های مدافع خلق در کردستان سوریه قرار بگیرند. اگر این احتمال تحقق یابد ضربه ای به اردوغان به حساب خواهد آمد. زیرا بنا به تعهدی که مبنی بر عدم بمباران مواضع کردهای شمال سوریه  به ناتو داده عملا امکان بمباران پ ک ک در این منطقه را نخواهد داشت.  حتی می توان تصور کرد که نقل مکان نیروهای مسلح کرد ترکیه به داخل خاک سوریه با اهداف اوجالان رهبر کردهای ترکیه نیز همسو باشد. و یا حداقل نوعی وزنه جهت اعمال فشار بر دولت ترکیه.. 

در داخل ترکیه، "حزب دموکراتیک خلق ها" که در انتخابات اخیر پارلمانی ترکیه، با حمایتی که کردهای این کشور از آن کردند موفق به کسب 80 کرسی پارلمانی شد قویا خواهان آتش بس بین کردهای ترکیه و دولت این کشور است. تا پیش از انتخابات اخیر پارلمانی ترکیه - ماه ژوئن گذشته-  دیدارهای دوره ای در چهارچوببرقراری صلح بین مسئولین این حزب با اوجالان صورت می گرفت، اما این دیدارها علیرغم خواست حزب دموکراتیک خلق ها از جانب دولت متوقف شده است. گفته می شود دلیل اصلی در توقف این دیدارها, کاستن از نقش حزب دموکراتیک خلق ها و بنابر این قطع ارتباط اوجالان با نیروهای پ ک ک است. و از طرفی کم رنگ کردن نقش این حزب در انتخابات آتی..

در عرصه سیاست داخلی ترکیه؛ هرچند اردوغان مصرانه خواهان تجدید انتخابات است اما یاران وی به او هشدار داده اند که نتیجه تجدید انتخابات معلوم نیست به سود او باشد. بویژه که اگر دولت با تقلب و یا ایجاد محدودیت ها بخواهد سد راه یافتن حزب دمکراتیک خلق ها برای رفتن به پارلمان ترکیه بشود احتمال شورش در شهرهای بزرگ ترکیه می رود. این احتمال را استقرار نیروهای پ. ک. ک در سراسر مرز جنوبی ترکیه تقویت می کند. حال باید دید که اردوغان در چنین شرایط پیچیده ای دست به انتخابات تازه خواهد زد و سیاست "تک رهبری" را در ترکیه دنبال خواهد کرد و یا عقب نشینی را حداقل در مرحله کنونی به صلاح خود و حزبش خواهد دانست. اگر او تن به قبول واقعیات بدهد و نخواهد دست به ماجراجوئی بزند، در اینصورت تشکیل دولت خود مختار کردها در سوریه بزودی اعلام خواهد شد، بویژه که آنها اکنون 80 در صد شمال سوریه را در کنترل خود دارند.

پیک نت 19 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: