ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

دیدار خبرنگاران با محمد خاتمی

امریکا دشمن ابدی نیست

که نتوانیم با آن مذاکره کنیم! 
 
 
 
 

به گزارش خاتمی مدیا-

جمعی از فعالان رسانه ها در روز خبرنگار در دفتر محمد خاتمی با وی دیدار کردند. در این دیدار خاتمی با اشاره به توافق اخیر اتمی، ممنوع التصویر بودن خویش و زمزمه هائی که درباره مناسبات با امریکا می شود گفت:

چه اهمیتی دارد که خبر و عکس یک نفر منتشر شود یا نشود و برای من هم مساله مهمی نیست و اگر خیلی اهل دنیا هم باشم، با توجه به وجود شبکه های مجازی معلوم نیست این کار به ضرر من باشد.

طبق قانون اساسی هیچ مقامی حق ندارد مطبوعات و نشریات را به نوشتن و نشر مطلبی وادار یا او را منع کنند و اینکار جرم است مگر اینکه قانون گفته باشد و رئیس جمهور در صحبت هایشان گفتند که شورای عالی امنیت ملی هیچگونه مصوبه ای در این باره ندارد و در مورد حصر نیز نداشته است. دادستان نیز چنین حقی ندارد. بنابراین قانون اساسی نقض شده و باید تذکر قانون اساسی داده شود و مجری قانون اساسی رئیس جمهوری محترم است و باید از حق مطبوعات دفاع شود.

آنچه در دنیا رخ داد نشانه یک تحول در تاریخ انسانی است؟ اجازه مذاکرات از سوی مقام رهبری داده شده بود و این مذاکرات به ما تحمیل نشد، بلکه مذاکره کنندگان این دولت نسبت به دولت قبل، عاقل تر، مدبرتر و کارآمدتر بودند. طوری القا شده بود گویی تا ابد ما با دسته ای از دشمنانمان هیچ مذاکره ای نمی کنیم و این مذاکرات حادثه ای بود که رخ داد و انشاءالله در ادامه نیز گامهای بعدی به درستی برداشته شود و نتیجه مطلوبی که به نفع کشور و مردم و انقلاب است حاصل شود.

نتیجه مذاکراه برای ما مطلوب است و بهترین کاری که می شد، انجام شد و امیدوارم طرفین متعهد به تعهدات خود باشند.

آیا جهان دارد وارد مرحله جدیدی می شود که انقلابی ترین کشور جهان (کوبا) که به هیچ وجه از اصول خود توبه نکرده است با سلطه طلب ترین قدرت جهان مذاکره و مساله ای را حل می کنند و هر دو طرف اظهار رضایت می کنند. آیا این نشانه تغییر پارادایم نیست؟

وقتی صهیونیسم به عنوان یک بینش نژاد پرستانه با امپریالیسم بهم رسید، اسراییل ایجاد شد. توقع نداشته باشید از فردا آمریکا بیاید بگوید موجودیت اسراییل را قبول ندارد، اما اینکه اقدامی شود که مهم ترین ناراضی آن اسراییل و تحجر است نشاندهنده این است که چیزی در حال تغییر است. ما باید به این دامن بزنیم و جلو برود . آنچه رخ داد چیزی بیش از تغییر تاکتیک است. این نشانه ها در زمان آقای کلینتون هم بود و در زمان ایشان بود که از جنایت های آمریکا علیه مردم ایران در مرداد ۳۲ اظهار تاسف شد؛ این تغییر رویکرد بود نه تاکتیک؛ اما آن زمان دیوار بی اعتمادی بلندتر از آن بود که بتوانیم راهی بیابیم و با روی کار آمدن نومحافظه کاران، کار بدتر شد.

اکنون چیزی بیش از تاکتیک تغییر کرده است. گفت وگوی تمدنها یک تغییری که در جهان رخ می داد را احساس و اعلام کرد و امروز می خواهم چیزی فراتر از مذاکره را یادآوری کنم و اینکه ما نتایج آن را در دیگر جاهای دنیا می بینیم و باید امروز به این دامن بزنیم؛ نه اینکه از اصول و ارزش هایمان و منافع ملی خود دست برداریم اما سعی کنیم به سویی برویم که خشونت گرایان منزوی تر شوند و هرچه سبب ناراحتی خشونت گرایان و غاصبان نظیر اسراییل شود، یعنی چیزی در دنیا به نفع بشریت در حال تغییر است.

وقتی شاهد تغییری -هرچند کوچک- اما بنیادی و نه تاکتیکی هستیم باید به آن توجه کنیم. سوالم این است که آیا شما خبرنگاران این تغییر را احساس می کنید و آیا باید با همه وجود به این زایمان در حال انجام کمک کنیم که هر چه سریع تر و کوتاه تر انجام گیرد؟ و انسانها در سراسر دنیا احساس کنند برابرند و خشونت و زورمداری و سرکوب و تحقیر انسانها مردود است. افراطی گری را نفی و منطق گرایی را جایش بگذاریم و واقع گرایی را در نظر بگیریم و با دشمنان تعریف منافع مشترک کنیم و این به معنای دوست شدن با کسانی که به ما بد کرده اند نیست.

آمریکایی ها دیگر نمی توانند همه تخم مرغ های خود را در سبد تحجرگرایی و صهیونیسم بگذارند. تاریخ در حال گذر از پارادایمی به پارادایم دیگر است و امروز آثار این را می بینیم که در حال وقوع است و گام هایی در حال برداشته شدن است که افراط گرایان منزوی شوند.

 

در این دیدار، عبدالله رمضانزاده، سخنگوی دولت خاتمی که درکودتای 88 بازداشت و زندانی شد، چند خاطره تعریف کرد که بصورت مستقل در همین شماره پیک نت می خوانید.

پیک نت 21 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: