ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گفتگو با علی مطهری

عده ای دلواپس تغییر شرایط

و کوتاه شدن دستشان از قدرتند 
 
 
 
 

 

علی مطهری در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی استان فارس که شامگاه یکشنبه 18 مردادماه در محل خانه موزه شهید مطهری با وی دیدار کردند، در باره دادگاه متهمان حمله به وی در شیراز گفت:

ما باید مراقب باشیم که انقلاب به انحراف کشیده نشود. همیشه انقلاب‌ها به دست یک عده فرصت ‌طلب که می‌آیند شعارهایی تندتر از شعارهای اولیه انقلاب می‌دهند و جای انقلابیون راستین را می‌گیرند، از راه خودش منحرف شده است. بالاتر از انقلاب صدر اسلام که نداریم، آن انقلاب بتدریج از مسیر خود منحرف شد و بعد از 50 سال نوه پیامبر را کشتند. این انحراف‌ها به مرور ایجاد شد. اول در زمان عثمان بی‌عدالتی‌ها شروع شد و بعد در زمان معاویه و بعد هم واقعه کربلا. اگر ما کوتاهی کنیم و توجه نداشته باشیم ممکن است انحراف ایجاد شود؛ همانطور که انقلاب مشروطه به انحراف کشیده شد و عین‌الدوله‌ها پست‌ها را گرفتند و ستارخان‌ها و باقرخان‌ها در گوشه عزلت از دنیا رفتند.

امروز هم باید مراقب باشیم که فریب افرادی را که شعارهای تند می‌دهند نخوریم و با آن‌ها مقابله کنیم.: انشاءالله از آرمان‌های انقلاب، از مسئله عدالت، آزادی بیان و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دفاع کنیم و وظیفه خود را در قبال زحماتی که برای این انقلاب کشیده شده انجام دهیم.
یکی از علل پیدایش گروه‌های افراطی اینست که عده‌ای اساسا زحمتی برای انقلاب نکشیده‌اند و شاید سنشان اقتضا نمی‌کند که بدانند این انقلاب چگونه به دست آن‌ها رسیده است؛ لذا قدر این انقلاب را نمی‌دانند و ایجاد تفرقه می‌کنند. زمانی من به یکی از این افرادی که خیلی تند صحبت می‌کرد و به انقلابیون اولیه همچون مرحوم آیت‌الله منتظری و آقای هاشمی توهین می‌کرد، گفتم زمانی که این‌ها در زندان بودند و شکنجه می‌شدند، شما یا هنوز به دنیا نیامده بودی و یا نوزاد بودی و پستانک در دهانت بود؛ الان می‌آیی ای‌گونه توهین می‌کنی که فلانی چنین است و چنان است. این زشت است. این رفتار به این خاطر است که نمی‌داند و درجریان این انقلاب نبوده است.

حالا عده‌ای تازه به دوران رسیده آمده‌اند و می‌خواهند مسیر انقلاب را تغییر دهند و از انقلاب یک چهره خشن، غیرمنطقی و غیرقابل دفاع نشان دهند. ما وظیفه داریم در مقابل اینها بایستیم.

من معتقدم که خیلی نباید به مسئله رد صلاحیت‌ها توجه کرد. باید افراد مستقل و خوش‌فکر اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات شرکت کنند و به میدان بیایند؛ فراوانی کاندیداها می‌تواند مؤثر باشد.
شخصا معتقدم که عده‌ای در کشور ما نمی‌خواهند شرایط گذشته تغییر کند؛ چون در آن شرایط می‌شد خیلی محدودیت‌ها ایجاد کرد و خیلی از کارهای سیاسی و اقتصادی را راحت ‌تر انجام داد. لذا این شرایط برای آن‌ها ایده‌آل است و تا حد ممکن تلاش‌ دارند این دوره تمام نشود و فضا تغییر نکند. البته بعید است موفق شوند چون آگاهی و اراده مردم بالاخره کار خود را خواهد کرد و تحولاتی که در جامعه اتفاق می‌افتد اجازه کار را به این‌ها نخواهد داد.

پیک نت 21 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: