ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

 در صد زنان ایران زیر فشارانواع خشونت ها

چرا آمار خودکشی زنان

در ایران رو به افزایش است؟ 
 
 
 
 

 

هفته گذشته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نشستی برای بررسی علت خودکشی زنان در ایران برگزار شد. مبتکر این نشست انجمن جامعه شناسی ایران بود.

در این نشست این آمار و اطلاعات مطرح شد:

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی در سال 92 (در 9 ماهه ابتدای این سال) ۳۱۲۵ ایرانی خودکشی کرده‌اند که ۹۸۲ تن زن و ۲۱۴۳ تن مرد بوده اند.

 در مدت مشابه سال ۹۱ نیز ۲۷۴۰ ایرانی خود را کشتند.

 در سال ۹۱، بیشترین مورد خودکشی ها در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال ثبت شده است که ۲۸٫۲ درصد از کل م خود کشی در این سال‌ بوده است. پس از آن گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال با ۲۲٫۲ درصد، ۲۵ تا ۲۹ سال با ۱۷٫۶ درصد، بالای ۲۰ سال با ۱۲٫۹ درصد، ۴۰ تا ۴۹ سال با ۱۱٫۱ درصد و زیر ۱۸ سال با ۷٫۹ درصد قرار داشته اند.

این آمار از افزایش ۱۴ درصدی آمار  خودکشی در جمهوری اسلامی حکایت دارد.

آمار دیگری نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۷۷ تا ۸۳، خودکشی دومین علت مرگ، پس از تصادفات میان دانشجویان بوده است.

کارشناسان معتقدند در ایران آمار دقیق خودکشی وجود ندارد؛ زیرا مسایل فرهنگی و مذهبی بسیاری از خودکشی‌ها در پشت علت‌هایی چون مصرف زیاده از حد دار و بیماری پنهان می‌ماند.

 

ایران سومین کشور جهان است که در آن رشد آمار خود کشی زنان نسبت به مردان افزایش یافته است و در حال پیشی گرفتن از آمار خودکشی مردان است. دو کشور دیگر با جمعیت میلیاردی چین و هندوستان اند.

استان کردستان خودکشی زنان چند برابر بیشتر از خودکشی مردان است و زنان بیشتر در سنین جوانی خودکشی می‌کنند. همچنین در میان زنان متأهل خودکشی متداول‌تر از زنان مجرد است.

 (۶۴ درصد متأهل در مقابل ۳۶ درصد مجرد) و خودکشی در میان زنان متأهل نیز بیشتر به دلیل آزار و اذیت همسرانشان بوده است. همچنین در مورد خودکشی زنان در گزارش ملی خشونت علیه زنان که توسط نهاد ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۹ منتشر شد، آمده است که آمار خودکشی زنان دراستان‌های کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و کردستان بسیار بالاتر از میزان کشوری است. در حالی که رقم خودکشی زنان در استان هایی مثل تهران و سیستان و بلوچستان به زیر ۱۰ درصد می‌رسد، اما در ۳ استان یادشده این رقم به ۳۶ تا ۳۸ درصد می رسد. بعد از ۳ استان کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و کردستان، بوشهر و خوزستان بالاترین رقم خودکشی زنان را دارند.

اختلافات و خشونت های خانگی، ازدواج اجباری، فقر و تنگدستی، برملا شدن حقایق و اسرار، سوء استفاده های جنسی و از دست دادن آبرو و حیثیت، فشارهای روحی و روانی، تمایلات شدید عاطفی، اعتیاد و  استفاده از مواد توهم زا دلائل خودکشی درایران است. فرهنگ زن سیتز را نیز می توان از علت ها برجسته ‌تر خودکشی زنان درایران دانست.

آمارها نشان می‌دهد در مجموع ۶۶ درصد زنان ایرانی در معرض انواع خشونت قرار دارند و ۸۸ درصد از زنان استان کردستان به عنوان یکی از استان های صدرنشین جدول خودکشی زنان، در معرض انواع خشونت فیزیکی، جنسی، کلامی و روانی قرار دارند و بیشترین میزان این خشونت‌ها از سوی مردان به زنان درجه یک خانواده خود یعنی همسر، خواهر و فرزند دختر اعمال می‌شود.

پیک نت 21 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: