ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

برای جانشینی "ملاعمر"

رقابت برای رهبری طالبان

 با انفجار و کشتار مردم کابل 
 
 
 
 

می‌گویند جمعه گذشته،‌ خونین‌ترین روز برای شهر کابل پایتخت افغانستان از دسامبر 2011 بوده است. شمار کشته‌شدگان در سلسله انفجارهای کابل در این روز هنوز دقیق معلوم نیست اما تا 80 تن گزارش شده است. این حملات و انفجارها، ظاهرا نتیجه رقابت در میان دسته بندی های طالبان است که پس از اعلام خبر مرگ "ملا عمر" رهبر طالبان تشدید شده است. او دو سال پیش مرده بود اما خبرش تا چند هفته پیش اعلام نمی شد. دو گروهی که رقابت با یکدیگر را در انفجار و کشتار مردم عادی در شهر کابل ادامه میدهند، هر کدام مدعی مخالفت با مذاکرات صلح با دولت مرکزی افغانستان اند. در حالیکه گفته می شود یکی از آنها از چند ماه پیش در قطر درحال گفتگو با نمایندگان دولت افغانستان بوده و اشرف غنی رئیس جمهور کنونی افغانستان نیز در ادامه همین مذاکرات راهی پاکستان شد تا بلکه با دولت آن کشور هم برای محدود کردن پایگاه های آموزش نظامی طالبان و القاعده به تفاهم برسد.

‌رئیس پلیس کابل گفته است انفجار کامیون مواد منفجره در شهر تا فاصله دو کیلومتری از محل انفجار، هیچ‌چیز سالمی باقی نگذاشت. تمام آسیب‌دیدگان این حادثه از شهروندان عادی بودند. در همان ساعت‌های اولیه 128 نفر به بیمارستان‌های کابل منتقل شدند. تا صبح، تعداد مجروحان به 800 تن رسید که 47 زن و 33 کودک در میان آنها بودند. شمار کشته‌ها از 20 تا 80 تن گفته شد.

در حمله به دانشگاه پلیس کابل، فرد مهاجم لباس فرم دانشجویان این دانشگاه را به تن داشته است.

علاوه بر این حملات، سلسله حملات و انفجارهای دیگری هم روی داده که صدای آنها در شهر شنیده شده اما خبر آن منتشر نشده است. برخی از این انفجارها ناشی از شلیک راکت بوده است. از جمله حمله راکتی به نزدیک ترین شهرک به فرودگاه کابل.

بدنبال انفجارها و حملات راکتی در کابل و بویژه به فرودگاه این شهر؛ جت‌های جنگنده و هلی‌کوپترهای حاضر در باند فرودگاه کابل، از بیم حمله و انفجار به پرواز در آمدند و ساعاتی بر فراز شهر ماندند تا شرایط عادی اعلام شد و آنها دوباره به باند این فرودگاه بازگشتند. این گشت آسمانی بیشتر باعث وحشت مردم شد.

پیک نت 25 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: