ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

دختران 18 تا 25 ساله مراجعه می کنند

کورتاژ فوری

در کلینک های جنوب تهران 
 
 
 
 

 

 روزنامه نوآوران با انتشار گزارشی که حجم یک قصه را دارد و ما آن را خلاصه کرده ایم، اطلاع داد که در جنوب تهران خانه هائی تبدیل به کلینک های غیر مجاز برای سقط جنین شده است. این روزنامه در گزارش خود از یک خانه کلینک شده نوشت:

خانم دکتری که هنوز پزشک عمومی و تازه دوره تخصص زنان را طی می کند در این کلینک به ما گفت:

کورتاژ در سقط جنین درمان قطعی است. انتخاب نوع روش برای سقط جنین بستگی به سن جنین و تشکیل استخوان‌بندی دارد. اگر سن جنین بالا باشد نمی‌توان با روش‌های معمولی جنین را از رحم خارج کرد زیرا ممکن است، باعث پارگی رحم و عفونت شود.

 عمل‌های کورتاژ در جنوب تهران از طریق بی حسی موضعی صورت می‌گیرد که مدت زمان عمل نیز بین نیم تا یک ساعت است. اما در شمال تهران وضعیت این گونه نیست. زیرا فرد بی‌هوش می‌شود تا بعد از عمل درد کمتری داشته باشد. درست است این روش بسیار خوب است اما در مطب‌های شمال تهران امکانات بیشتری وجود دارد و به جای کورتاژ از دستگاه ساکشن استفاده می‌کنند. بیشتر ماماها یا متخصصان زنان ترجیح می‌دهند ازسقط ساکشنی استفاده کنند چون کمی سریعتر و امن‌تر از روش سنتی است، اگرچه برخی ترکیبی از هر دو روش را استفاده می‌کنند.

گزارشگر می نویسد:

او کار غیرقانونی‌اش مجازات سنگینی دارد، اما معتقد است که باید به گونه‌ای نیاز مردم برطرف شود و درست است که سقط جنین یک کار غیرقانونی است اما با در نظر گرفتن برخی ضوابط می‌توان تا حدودی براساس قوانین کشور پیش رفت. او معتقد است که وقتی فردی که مراجعه می‌کند، اگر ازدواج کرده باشد موقعیت را برای پزشک بغرنج‌تر می‌کند. اما در صورتی که مریض همراه با دوست ‌پسر باشد، مشکلی کمتری برای پزشک به دنبال دارد. مریضی که شوهر دارد با مریضی که شوهر ندارد وضعیت متفاوت‌تری دارد زیرا ممکن است همسر خانمی که برای سقط آمده کمی بعد پشیمان شود و از من شکایت کند. اما مریضی که به دلیل رابطه دوستی باردار شده است و خانواده‌اش در این باره اطلاعی ندارند، خطری برای پزشک محسوب نمی‌شود. اتفاقا وقتی شوهر نداشته باشد دست پزشک بازتر است زیرا دوست ‌پسر نمی‌تواند شاکی شود چون خودش هم یک بخش ماجراست.

خانم دکتر به ما گفت که مطب‌های غیرقانونی سقط جنین در همه‌جای شهر وجود دارد. علت شکل‌گیری مراکز غیرقانونی سقط جنین و در کل هر نوع فعالیت غیرقانونی دیگر در زمینه پزشکی شرایط بد اقتصادی و حقوق کم پزشکان و پرستاران است. از زمانی که طرح ممنوعیت عمل وازکتومی اعلام شد باعث شد که متقاضیان این عمل نیز برای انجام امور خود به ما مراجعه کنند و از سوی دیگر آمار سقط جنین افزایش بیشتری نسبت به گذشته پیدا کند.

هزینه‌های سقط جنین بسته به اینکه در کجای شهر باشد، متفاوت است. قیمت‌های این خانم پزشک که در جنوب تهران کار می‌کند، از 400 هزار تا یک میلیون تومان است که علت تغییر این قیمت بسته به مدت زمان باردرای است. از آنجایی که عمده سقط جنین‌ها توسط کورتاژ صورت می‌گیرد. براساس آن قمیت‌ها را بررسی می‌کنم. هزینه کورتاژ در مطبی در شمال غرب تهران از 700 هزار تومان تا یک میلیون و نیم تومان است. این هزینه بستگی به سن جنین به صورت غیرقانونی دارد. همین هزینه در شمال تهران برابر بین یک میلیون تا 2 میلیون و 500 هزار تومان تومان متغیر است. کمترین میزان هزینه مربوط به قرص و آمپول است اما ریسک بالایی دارد زیرا ممکن است بقایای جنین باقی بماند اما عوارض کمتری برای فرد ایجاد می‌کند که قیمت قرص‌ها در اکثر موارد بین 350 هزار تومان تا 700 یا 800 هزار تومان است.

دسته اول که بیشترین مراجعه کننده به مطب اند جوانانی در حدود سنین بین 18 تا 25 سال هستند که معمولا رابطه دور از اطلاع خانواده دارند. که همین موضوع یکی از دلایل اصلی افزایش آمار سقط جنین در جامعه است.

گروه دوم مراجعه‌کنندگان، خانم‌های متاهل بین 29 تا 35 سال اند که دارای یک یا دو فرزند هستند و به دلیل داشتن شرایط بد اقتصادی توانایی نگهداری از کودک جدید را ندارند.

پیک نت 26 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: