ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

287 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

علی مطهری در دانشگاه تهران

برخی نمایندگان مجلس

وکیل نظام اند و نه نماینده مردم 
 
 
 
 

 

شانزدهمین همایش سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور، دوشنبه 26 مرداد در دانشگاه تهران برگزار شد. از جمله سخنرانان این همایش علی مطهری بود که در سخنرانی و پاسخ به سئوالات دانشجویان گفت:

عده‌ای فکر می‌کنند چون جمهوری اسلامی وجود دارد و ولی‌فقیه در رأس امور است، پس هیچ ظلمی نمی‌شود و اگر کسی بگوید که ظلم شده، با نظام مبارزه کرده است. مگر در همین نظام ماجرای ستار بهشتی نبود که به عنوان یک کارگر ساده به خاطر نوشتن در وبلاگی که به اذعان مسئولان بازدید بسیار کمی داشت، در بازداشت در اثر کتک و فشار از دنیا رفت؟

اگر کسی اعتراضی کند، در مسیر اصلاح جمهوری اسلامی پیش رفته است. به جای اینکه شیرین عبادی در خارج از کشور آن را بگوید ما خودمان باید مطرح کنیم تا از تکرار چنین حوادثی در کشور جلوگیری شود.

دانشجویی پرسید: اقدامات ستار بهشتی باعث تحریک اتفاقات سال 88 نبود؟

مطهری گفت: ماجرای ستار بهشتی ربطی به سال 88 ندارد و دوسال بعد از آن اتفاق افتاد.

در سال 88 بحث ما این بود که افرادی خیال می‌کنند تقلب شده است؛ اینها باید آزاد باشند و حرفشان را بزنند و اجازه تجمع داده شود و به آنها پاسخ داده شود و آنها را قانع کنیم. اعتراض کردیم که چرا برخورد خشونت‌آمیز با آنها شده است. قانون می‌گوید که آنها آزاد هستند. نباید با معترض به عنوان برانداز برخورد کنیم؛ اگر این روش را اتخاذ می‌کردیم چنین فتنه‌ای با این شدت نمی‌شد.

مسائل امنیتی را نباید با مسائل اجتماعی مخلوط کنیم. کسانی که آمدند در 25 خرداد 88 تظاهرات کردند مردم عادی بودند که فکر می‌کردند تقلب شده است. باید اینها را قانع می‌کردیم. ماجرای 88 خوب مدیریت نشد. جمهوری اسلامی برای چنین روزی برنامه نداشت.

در مورد تفاهم اتمی و تصویب آن در مجلس نظر من این است که شورای عالی امنیت ملی را نمی‌توانیم جایگزین مجلس کنیم؛ همانطور که در مسئله حصر آقایان موسوی، کروبی و زهرا رهنورد، شورای عالی امنیت ملی نمی‌تواند جایگزین قوه قضائیه باشد و تا ابد آنها را در حصر نگه دارد. در مسئله برجام هم مجلس باید نظر بدهد و مجلس باید پاسخ آری یا نه بدهد. البته من معتقدم که مجلس در مسئله تصویب یا رد برجام نباید عجله کند و باید صبر کرد که اگر طرف آمریکایی آن را رد کرد، توپ در زمین آنها باشد؛ این به ضرر آمریکا و به نفع ما می شود.

در مورد مهدی هاشمی نیز مطرح در پاسخ به یکی دیگر از دانشجویان گفت: در دیداری که چند ماه پیش با آقای هاشمی داشتم از او در مورد پرونده مهدی هاشمی سؤال کردم که ایشان گفتند مهدی از خود دفاع کرده و اتهامات را رد کرده است و اگر محکوم شود، محکومیت او سبک است.

در مجلس، برخی نمایندگان خودشان را وکیل نظام می‌دانند. من از این بابت به نمایندگان نقد دارم. اگر جایی حقی از مردم ضایع شد باید طرف مردم را بگیریم و نگوییم این راه به نظام ضربه می‌زند؛ بلکه نظام را مستحکم می‌کند.

در مورد حصر هم حرف من این بود که هرگونه مجازاتی باید حکم قضایی داشته باشد. اگر مسئله حصر حل نشود این نوع برخورد کم‌کم تبدیل به یک رویه می‌شود و بعدا به سر خودتان می‌آید. شاید اگر آقای موسوی و کروبی به مسئله حصر آقای منتظری اعتراض می‌کردند این بلا سر خودشان نمی‌آمد.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: حرف من این است که اینها باید محاکمه شوند و معلوم بشود چرا فردی که 8 سال نخست وزیر کشور بوده چنین حرکتی انجام داده است.

پیغمبر اسلام هم نمی‌تواند چنین حکمی بدهد که بدون محاکمه، فردی در حصر باشد مگر به واسطه وحی.

در مسئله محاکمه، باید همه طرف‌های فتنه محاکمه شوند؛ از جمله آقای احمدی‌نژاد و برخی نهادها که آن سال در آن ماجرا نقش داشتند.

پیک نت 28 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: