ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

کاهش 15 در صدی پول ترکیه در برابر یورو

ساعت شماری در ترکیه

برای تشکیل دولت ائتلافی 
 
 
 
 

 

شمارش معکوس برای گفتگو با احزاب و تشکیل یک دولت ائتلافی در ترکیه آغاز شده و نه تنها در محافل اقتصادی و سیاسی، بلکه دربازار و در میان مردم، ابراز نگرانی ها نسبت به وضع اقتصادی این کشور آغاز شده است. در روزهای گذشته برابری لیر ترکیه با "یورو" 15 درصد سقوط کرده و حدس زده می شود این سقوط در صورت ادامه وضع نابسامان سیاسی ادامه یابد.

"داوود اوغلو" نخست وزیر ترکیه که تاکنون مذاکراتش با احزاب ترکیه برای جلب موافقت آنها با طرح دولت ائتلافی بی نتیجه مانده، خود را از این تلاش ها کنار کشیده و مسئله تشکیل دولت را به رئیس جمهور "اردوغان" پاس داده است. داوود اوغلو رهبر حزب حاکم، یعنی حزب عدالت و توسعه را نیز برعهده دارد و گفته می شود در خود این حزب نیز در مخالفت با سیاست های اردوغان چند دستگی ایجاد شده است.

اردوغان می خواهد بار دیگر بخت خود را برای بدست آوردن اکثریت مطلق پارلمانی بیازماید و به همین دلیل نقشه تجدید انتخابات پارلمانی را در سر دارد. در انتخابات اخیر پارلمانی ترکیه، حزب عدالت و توسعه نتوانست به اکثریت لازم برای اهداف اردوغان دست یابد و در عوض حزب دمکراتیک خلق ها که علاوه بر روشنفکران و بخشی از طبقه متوسط، کردهای ترکیه نیز وسیعا از آن حمایت می کنند موفق به کسب 13 در صد آراء شد و 81 کرسی پارلمانی بدست آورد. اردوغان سعی می کند به بهانه جنگ با کردهای ترکیه، از شرکت این حزب در انتخاباتی که می خواهد آن را دوباره برگزار کند جلوگیری کند تا بلکه بخشی از آراء 13 درصدی حزب دمکراتیک خلق ها را بدست آورد.

23 اوت مطابق قانون اساسی آخرین روز فرصت رئیس جمهور برای تشکیل و تائید دولت تازه ترکیه است و گفته می شود که اردوغان بدنبال تحقق این نقشه است که تا زمان تجدید انتخابات  یک "دولت انتخاباتی" موقت با شرکت 4 حزب تشکیل دهد اما محافل سیاسی ترکیه همچنان براین عقیده اند که احزاب ترکیه زیر بار این نقشه نخواهند رفت و در آخرین ساعات مهلت قانونی، اردوغان ناچار خواهد شد بخش هائی از خواست های حزب جمهوریت را پذیرفته و تن به یک دولت ائتلافی بدهد. بویژه که اکنون مذاکراتی بین حزب جمهوریت و حزب دمکراتیک خلق ها در جریان است تا آنها در ائتلاف با هم تشکیل دولت بدهند که دراین صورت حزب عدالت و توسعه دولت را از دست خواهد داد.

پیک نت 29 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: