ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

ایران برنده بزرگ

بحران سیاسی ترکیه می شود؟

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

در آستانه پایان مهلت تشکیل یک دولت ائتلافی در ترکیه (به موجب آرایش آرای انتخابات اخیر پارلمانی در این کشور) بیشترین نگرانی از وضع اقتصادی ترکیه در مطبوعات منعکس است. در مقایسه با اولین ماه سال 2015  نزدیک به 30 در صد از ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا کاسته شده است. همه شرکت های کوچک در وحشت بسر می برند زیرا ورشکستگی خود را پیش بینی می کنند.

اقتصاد ترکیه اکنون سالهاست که برپایه ساختمان سازی استوار است و حالا هراس از ورشکستگی ناشی از بی سامانی سیاسی در ترکیه، همه شرکت های ساختمان سازی را گرفته است. ساختمان سازی غیر از رانت نه تنها درآمدی برای ترکیه نداشته بلکه جهت خرید مواد بینابینی و نهایی موجب خروج ارز بیشتری از ترکیه شده..

اردوغان رئیس جمهور ترکیه آخرین تلاش ها را می کند تا بلکه تن به یک دولت ائتلافی پایدار برای 4 سال آینده ندهد زیرا در اینصورت بسیاری از سیاست های داخلی و منطقه ای ترکیه دستخوش تغییرات مهم خواهد شد.

اگر ایران موفق شود مشکلات سیاسی اش را با عربستان حل کند و با مصر نیز روابط حسنه برقرار کند، پشت دولت کنونی ترکیه به زمین خواهد نشست و ضربه فنی خواهد شد. بویژه که با لغو تحریم ها، دلارهای ایران از ترکیه به ایران بازخواهد گشت و این نیز ضربه ایست به بانک های ترکیه. بویژه اگر لغو تحریم ها درایران همراه شود با سرمایه گذاری روی تولید و ایران بتواند بخشی از بازار منطقه را دراختیار بگیرد.... ادامه

 

مهلت 45 روزه یک روز دیگر تمام می شود و تمام محافل سیاسی و اقتصادی ترکیه منتظرند ببینند رئیس جمهور این کشور تن به تشکیل دولت ائتلافی خواهد داد و یا همچنان به مانورهایش برای رفتن به سوی تجدید انتخابات در ماه نوامبر ادامه خواهد داد.

او می کوشد دولت را تحویل یک دولت ائتلافی موقت تا برگزاری انتخابات ماه نوامبر بسپارد اما احزابی که در پارلمان حضور دارند حاضر نیستند در ترکیب چنین دولتی حضور یابند.

تازه ترین تلاش او تشکیل دولتی است با مشارکت دو حزب عدالت- توسعه و "دموکراتیک خلق ها" و با حضور چند وزیر مستقل (غیر پارلمانی). دز ماه اکتبر نشست شورای امنیت ملی ترکیه برای برسی اوضاع کشور تشکیل خواهد شد، اما در این نشست تنها برخی از وزرای کلیدی حق شرکت دارند. هدف اردوغان این  است که این وزرای کلیدی از حزب دموکراتیک خلق ها نباشد. بنابر این وزنه اصلی در کابینه در دست حزب عدالت- توسعه و وزرای غیر پارلمانی باقی بماند. با این حال مجلس تصمیم دارد تا قبل از شکلگیری دولت موقت با یک نشست فوق العاده مدت دخالت هوایی در شمال عراق را به مدت یک سال دیگر تمدید کند..

تقریبا تمام احزاب ترکیه میدانند که درانتخابات زود هنگام آینده حزب عدالت و توسعه کمتر از انتخابات اخیر پارلمانی ترکیه رای خواهد آورد و ضربه مهلک تری بر اردوغان وارد خواهد آمد، اما همه آنها نیز نگران مانورهای جنگی- سیاسی اردوغان هستند.

سرمایه داران کوچک و صاحبان صنایع کوچک و متوسط در وضعیت بدی قرار گرفته اند. بدهی اغلب آنها به ارز خارجی است و در صورت تداوم وضع ناپایدار کنونی ورشکستگی آنها قطعی است، بیکاری افزایش خواهد یافت و با کاهش نیروی کار در صنایع کوچک، بحران خیابانی آغاز خواهد شد.

یکی از جدی ترین منابع مالی ترکیه صنعت توریسم است با کاهش امنیت و بحران تعداد آگهی های فروش هتل و تاسیسات توریستی رو به افزایش است.

همزمان با کاهش 20 درصدی سفر گردشگران خارجی به ترکیه، در ماه ژوین 153 هزار ایرانی جهت گردش به ترکیه آمدند که این 15 درصد بیشتر از ماه ژوین سال گذشته بود و حالا هتلداران و اقتصاد توریستی ترکیه نگران عادی شدن مناسبات ایران با اروپا و کاهش این شمار توریست ایرانی بدلیل آسان شدن سفر آنها به کشورهای اروپائی است.

در این میان احساس می شود که امریکا سیاست خود را در خاورمیانه به گونه ای متفاوت با گذشته می خواهد پیش ببرد و به همین دلیل دولت ترکیه نگران مناسباتش با امریکا نیز هست. خروج پ. ک.ک از لیست تروریسم جهانی و جمع شدن پایگاه های سامانه پاتریوت بر این نگرانی افزوده است. در ماههای اخیر و بویژه پس از تفاهم اتمی با ایران، امریکا بیشتر روی عربستان و کشورهای خلیج فارس متمرکز است برای راضی کردن آنها نسبت به تفاهم اتمی و این بی اعتنائی به دولت ترکیه قلمداد شده است.

آیا درایران از این موقعیت ممتاز سیاسی و اقتصادی استفاده خواهد شد؟

 

پیک نت 31 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: