ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول تیر  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

تسلط کردها بر 90 در صد

 مرز مشترک سوریه- ترکیه

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

روز بیستم ماه ژوئن بازیگر سینما و سفیر حسن نیت سازمان ملل "آنجلیا جولی" جهت بازدید از کمپ های مهاجرین سوری به شهر کردنشین "ماردین" واقع در جنوب شرق ترکیه که فاصله بسیار نزدیکی با مرز سوریه دارد سفر کرد. در این سفر اردوغان نیز حضور داشت. بخش مرزی این شهر مدت ها است که در اشغال نیروهای کرُد "یگان های مدافع خلق" می باشد. اردوغان در گفتگویی (خطاب به دول غربی) گفت: "اشتباهاتی که تا دیروز در خصوص بشار اسد و داعش می کردند هم اکنون در مورد حزب اتحاد دموکراتیک می کنند."

وی با این سخن مخالفت خود با بمباران هوایی نیروهای داعش از جانب قوای متفق و در نتیجه کمک به نیروهای کرد را بر زبان آورد.  سقوط "تل ابیض" که یکی از دو شاهراه کمک رسانی به قوای داعش بود ضربه ای سنگین به سیاست دولت اردوغان وارد آورد. خصوصا اینکه این سقوط در پی شکست اردوغان در انتخابات پارلمانی بود. نوزدهم ژوئن روزنامه "صاباح" که به نزدیکی به دولت شهرت دارد مقاله ای درج کرد که در واقع نظرات فرماندهان ارتش و اداره امنیت را منعکس می کرد. در این مقاله گفته شد: "قوای حزب دموکراتیک در مرزهای جنوبی ترکیه و شمال سوریه برای ترکیه خطر بیشتری از داعش است." این در حالی است که تقریبا 90 درصد از مرز 900 کیلومتری ترکیه - سوریه عملا در کنترل حزب اتحاد دموکراتیک و قوای مسلح آن یعنی یگان های مدافع خلق می باشد .

در نزدیکی شهر حلب بارگاهی است به اسم "تربه سلیمان شاه" که بعنوان خاک ترکیه در داخل سوریه محسوب می شد و حتی قرار بود ترکیه آن را تصرف کند اما این طرح فاش شد و شکست خورد.  در 13 ماه مارس 2013 این آرامگاه توسط داعش محاصره و به تصرفش در آمد. دولت ترکیه همین مسئله را بهانه تصمیم به نقل مکان کرد و در 22 فوریه 2015 بخشی از قوای نظامی اش را وارد سوریه کرد و قبر سلیمان شاه را به روستایی به اسم "اشمه سی" که در نزدیکی "تل ابیض" است انتقال داد. این روستا پس از سقوط "تل ابیض" هم اکنون در اختیار قوای کرد یگان های مدافع خلق قرار دارد.  واهمه ترکیه از آنجاست که تقریبا 90 درصد از جنوب کشور در اختیار کردها است و ترکیه معتقد است کردها هر روز به سواحل دریای مدیترانه نزدیکتر می شوند. البته این دور از واقعیت هم نیست. خصوصا اینکه بخشی از مرز غربی ترکیه و سوریه نیز در کنترل نیروهای کرد می باشد و فاصله این بخش با دریای مدیترانه حتی کمتر از صد کیلومتر است. انتظار می رود در آینده نزدیک بخش جنوب غرب مرز ترکیه شاهد درگیری های جدیدی باشد. این بخش محل طلاقی بسیار حساس بین ترکیه، قوای ارتش آزاد سوریه، نیروهای بشار اسد و کردهای یگان های مدافع خلق است.  روز گذشته رهبر حزب دموکراتیک "صالح مسلم" در مصاحبه ای با شبکه سی. ان. ان ترکیه گفت که نگرانی ترکیه در خصوص حضور نیروهای کرد در نوار مرزی بسیار بیهوده است. کاری که ترکیه "نتوانست " با داعش بکند را ما کردیم و خطرشان را دفع کردیم.  

پیک نت اول تیر

 
 

اشتراک گذاری: