ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 تیر  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان

دولت کابل باید با طالبان

مذاکره کند، آنها افغان هستند! 
 
 
 
 

 

حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان درباره ضرورت گفتگو با طالبان و باقی ماندن نیروهای امریکا در این کشور با آژانس "سپوتنیک" مصاحبه کرده است. او در این مصاحبه گفته است:

فکر نمیکنم که امریکا از افغانستان خارج شود. برای توسعه اوضاع افغانستان نیاز به کمک های امریکا و دیگر قدرت های جهانی مانند چین، روسیه و هند داریم. مقامات فعلی افغانستان باید به کوشش خود برای تماس و گفتگو با طالبان ادامه بدهند. 

 

فکر نمی کنم امریکا از افغانستان خارج شود. اگرچنین اتفاق بیافتد و امریکا تصمیم به ترک افغانستان بگیرد، در آنصورت به قدرت های منطقه چون روسیه، چین و هند و سایر همسایگان افغانستان فرصت نفش سازنده در افغانستان داده می شود. البته حالا هم امریکا در افغانستان حضور دارد دولت باید امکان همکاری با روسیه و چین را جستجو کند.

در پاسخ به این سئوال که خطر حضور داعش در افغانستان تا چه حد جدی است؟ کرزای گفت:

 

دولت اسلامی "داعش" نیرویی است که در افغانستان ریشه ندارد، اما طالبان افغانی اند و این ریشه را دارند. ما طالبان را می شناسیم. وضع داخلی افغانستان آنرا بوجود آورد. اما داعش افغانی نیست. وضع عراق و سوریه آنها را بوجود آورد. هرگاه آنها بتوانند در افغانستان نفوذ کنند، معنایش اینست که کسی در عقب آنهاست و دست خارجی پشت این نفوذ است. به این مفهوم که سناریو توطئه جدیدی برای منطقه و افغانستان طرح ریزی شده است.

سئوال: آیا شما از مساعی دولت فعلی افغانستان در مذاکرات با طالبان پشتیبانی می نمایید؟

جواب: ما از چنین مذاکراتی حمایت می نماییم. یعنی مذاکره با آن عده از نمایندگان طالبان که افغان هستند و تحت کنترل نیروهای خارجی قرار ندارند، منجمله استخبارات پاکستان. ما آماده ایم با این عده مذاکره کنیم و از چنین نشست ها و مذاکراتی حمایت می کنیم. اما با داعش مخالف هستیم.

سئوال: حتی در شرایط فعلی که طالبان بار دیگر به فعالیت های انتحاری روی آورده؟

جواب: بله. ما به هر صورت به مذاکرات با طالبان ضرورت داریم. آنها هم افغان هستند و راه دیگری برای دستیابی به صلح در افغانستان وجود ندارد.

پیک نت 6 تیر

 
 

اشتراک گذاری: