ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 تیر  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گزارش جامع و مهم مدیرعامل آب اصفهان

نصف جهان (اصفهان)

وارد مرحله بحران آب شده! 
 
 
 
 

 

سرانه آب تجدید پذیر در اصفهان به 900 مترمکعب رسیده و این به معنی ورود به مرحله بحران است.

این سخن هشدارگونه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در جمع خبرنگاران است. او اضافه کرد:

شرایط سخت خشکسالی کشور را در برگرفته و مدیریت آب کشور را دچار چالش کرده است. میزان بارندگی‌ در ایران از 250 میلی متر به 205 میلی متر و در اصفهان از 120 میلی متر به 110 میلی متر کاهش یافته است.

سرانه آب تجدید پذیر در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی 130 میلیارد متر مکعب در سال بود، اما در حال حاضر این رقم به 110 میلیارد متر مکعب در سال کاهش یافته است.

در استان اصفهان بیش از 85 حلقه چاه آب خوردنی، تا کنون خشک شده است و بسیاری از چاه‌های استان به جهت افت سطح آب‌های زیرزمینی از انتفاع خارج شده اند.

اگر در مصرف آب برنامه‌ریزی جدی نداشته باشیم آینده خطرناکی خواهیم داشت.

در تنش آبی سرانه آب تجدید پذیر در سال برای هر نفر 1700 مترمکعب است و اگر این سرانه به کمتر از 1000 متر مکعب برسد وارد مرحله بحران می‌شود که متاسفانه این رقم در اصفهان به 900 متر مکعب رسیده است و وارد مرحله بحران شده‌ایم بنابراین باید مصرف آب در بخش‌های مختلف را مدیریت کنیم.

حدود 85 درصد آبی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد از حوزه سطحی و زاینده رود و حدود 15 درصد دیگر نیز از قنوات و چاه‌های عمیق تامین می‌شود.

امروز مدیریت مصرف آب وظیفه شرکت آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای یا آب و فاضلاب روستایی نیست، بلکه موضوعی ملی است و همه آحاد مردم و دستگاه‌های متولی باید وارد میدان شوند.

سرانه مصرف آب خانگی در استان اصفهان به 153 لیتر برای هر نفر در شبانه روز تقلیل یافته است، در سال 87 این رقم برای هر نفر 180 لیتر بود اما امروز با وجود افزایش 30 هزار انشعاب در استان این رقم کاهش یافته است. این سرانه برای هر ایرانی در شبانه روز 150 لیتر بود که به 130 لیتر کاهش یافته است.

حدود 88 درصد تعداد انشعابات در بخش خانگی و 12 درصد در بخش غیر خانگی است. حجم مصرف آب در بخش خانگی 79 درصد و در بخش غیرخانگی 21 درصد است.

83.7 درصد مشترکان بخش خانگی بین صفر تا 20 متر مکعب، 15.4 درصد بین 20 تا 40 متر مکعب و 0.9 درصد مشترکین بالای 40 متر مکعب آب مصرف می‌کنند.

در سال گذشته در بخش خانگی 44 صدم افزایش و در بخش غیر خانگی 2.4 کاهش مصرف داشتیم، با وجود افزایش 30 هزار انشعاب در استان شاهد کاهش 0.8 درصدی مصرف آب در بخش خانگی هستیم.

در سال 94 تا به امروز هیچ گونه افزایش تعرفه آب نداشتیم و قیمت تمام شده با قیمت فروش آب اختلاف فاحشی دارد. قیمت فروش آب در بخش خانگی 231 تومان به ازای هر متر مکعب است اما قیمت تمام شده بالای 500 تومان به ازای هر مترمکعب است.

وی با بیان اینکه هر یک لیتر بر ثانیه آبی که در شبکه اضافه می‌شود حدود 300 میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. قرار است برای مشترکینی که مصرف بالای 40 متر مکعب آب دارند افزایش تعرفه اعمال شود اما این موضوع هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است.

در راستای مدیریت مصرف آب در سال گذشته از هفت میلیون و 173 قبض صادره، 603 قبض مشمول اخطار پرمصرف شدند و از این تعداد برای 520 مورد اخطار ویژه صادر شد، همچنین 141 باغ و استخر پر مصرف قطع انشعاب آب شد و 20 فقره انشعاب غیر مجاز را شناسایی و برخورد کردیم.

در سال 93 با وجود خشکی زاینده‌رود جیره‌بندی و نوبت بندی آب در شهر اصفهان اعمال نشد، وی تاکید کرد: امروز با وجود حداقل جریان آب در رودخانه و سپری شدن تابستان بدون هیچ مشکل، باید صرفه جویی 20 درصدی مصرف آب را در بخش شرب مورد توجه قرار دهیم. تا امروز هیچ کدام از چاه‌های متفرقه اصفهان وارد مدار نشده است و این منابع را برای شرایط سخت آبی پیش‌بینی کرده‌ایم.

آب چاه‌ها بی‌کیفیت نیست. ممکن است آب چاه‌ها مزه آب تصفیه خانه را نداشته باشد، اما آب چاه‌ها نیز کلرزنی و توسط مرکز بهداشت کنترل می‌شود.

در چند سال گذشته کیفیت آب شمال، جنوب، غرب وشرق اصفهان را یکسان کردیم و هم چنین با راه‌اندازی سامانه تله متری کمیت و فشار آب یکسان خواهد شد.

برای نخستین بار در استان فاینانس چین را در بخش شبکه فاضلاب برای اصلاح شبکه‌های فرسوده داشتیم که در دو ماه آینده پیمانکار با استفاده ار روش‌های نوین شروع به کار خواهد کرد.

بر اساس بیلان 92 درصد آب در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش شرب و مابقی در بخش صنعت مصرف می‌شود. در کشاورزی کشور همچنان مانند 2000 سال پیش به صورت غرقابی است.

مقرر شد شرکت فولاد مبارکه هزینه ساخت شبکه فاضلاب هفت شهر استان را پرداخت کند و ما به ازای آن از پساب فاضلاب این شهرها استفاده کنند.

پیک نت 8 تیر

 
 

اشتراک گذاری: