ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

9 تیر  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

تشکلی که ستاره اش سقوط کرده

جامعه بی اعتبار روحانیت مبارز

بی هاشمی، روحانی و ناطق نوری

 
 
 
 
 

 

مصباحی مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز که از قدیمی ترین تشکل های نیمه سیاسی و نیمه مذهبی روحانیون است، در گفتگو با خبرگزاری ایلنا اذعان کرد که سه چهره تاثیر گذار این جامعه عملا دیگر برای آن اعتباری قائل نیستند و درجلسات آن شرکت نمی کنند. یعنی هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی و ناطق نوری که این آخری چند سالی دبیرکل این جامعه بود.

جامعه روحانیت تا سالها حرف آخر جناح راست را در هر انتخاباتی می زد، اما اکنون حتی جناح راست هم برای آن "تره خرد نمی کند." چنان که در انتخابات 92 نکرد و یک دسته آنها رفتند دنبال جلیلی و یک دسته هم دنبال قالیباف و هر دو با بال شکسته به بام حوزه علمیه قم فرود آمدند. تا زمانی که ناطق نوری دبیرکلی این جامعه را بر عهده داشت، نظر آن فصل الخطاب جناح راست بود. پس از دبیر کلی آیت الله مهدوی کنی نیز تا مدتی این جامعه هنوز اعتبار سیاسی در میان راست حکومتی داشت اما از نیمه راه دبیرکلی مهدوی کنی ستاره آن رو به افول گذاشت و با مرگ آیت الله کنی و رسیدن دبیرکلی به آیت الله شیخ محمد یزدی این ستاره سقوط کرد. بسیاری از روحانیون صلاحیتی برای یزدی قائل نیستند. چه آنها که در خود جامعه اند و چه آنها که رفته اند دور مصباح یزدی جمع شده و "پایداری" را تشکیل داده اند. جناح چپ این جامعه هم که در زمان حیات آیت الله خمینی حسابش را از این تشکل جدا کرد و "مجمع روحانیون مبارز" را بنیانگذاری کرد که فعلا محمد خاتمی و آیت الله خوئینی ها رهبری آن را برعهده دارند.

مصاحبی مقدم در این مصاحبه گفته است:

 

انتخابات سال 92 در حالی برگزار شد که آیت‌الله مهدوی کنی در قید حیات بود و کسی هم غیر از محوریت جامعتین٬ محوریت دیگری را قبول نداشت٬ با این‌همه سه کاندیدای موازی اصولگرا به انتخابات قدم گذاشتند. ( حداد عادل که کناره گرفت و جلیلی و قالیباف هم شکست خوردند) حال اصولگرایان در مقابل انتخابات مجلس دهم هستند.

- دلیل فاصله گرفتن آقای روحانی از جلسات جامعه روجانیت چه بود؟

- آقای روحانی هیچگاه اظهار نکردند که مایل به شرکت در جلسات جامعه نیستند.

آقایان هاشمی و ناطق افراد شاخص و برجسته‌ جامعه روحانیت هستند و تلاش کرده‌ایم که بتوانیم مجددا اجتماع گذشته را شاهد باشیم. بعد از درگذشت آیت الله مهدوی کنی یک بار جلسه جامعه روحانیت در دفتر آیت‌الله یزدی تشکیل شد، این مسئله رخ داد و به استثنای سه چهار نفر (هاشمی و ناطق و روحانی) همه در آن جلسه شرکت کرده بودند.

- آیا تلاش‌‌هایی شده که جامعه روحانیت مجددا شاهد حضور این افراد باشد؟

- تا حالا چند بار این تلاش شده تا این بزرگواران مجددا در جلسات حضور یابند و ما شاهد حضور همه در این جلسات باشیم. تا کنون خیلی نتوانستیم به نتیجه برسیم.

 

پیک نت 9 تیر

 
 

اشتراک گذاری: