ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 تیر  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

تازه ترین سخنرانی روحانی

دوران 720 میلیارد دلار واردات

هرگز در ایران تکرار نخواهد شد!

 
 
 
 
 

 

 

اگر در مذاکرات توافق شود متعهد به اجرای توافق هستیم. البته شرط‌مان این است که طرف مقابل هم متعهد به اجرای توافق باشد.

این تازه ترین اظهار نظر حسن روحانی، پس از بازگشت ظریف به وین، بدنبال سفر فوری و یک روزه برای مشورت در تهران است. روحانی که در مراسم افطار ریاست جمهوری سخن می گفت افزود:

دولت آمادگی کامل دارد اگر روزی طرف مقابل، توافق را زیر پا گذاشت بلافاصله بتوانیم مسیر را برگردانیم حتی کمی سریع‌تر از آنچه در مخیله آن‌هاست.

اگر در مذاکرات این هفته و هفته آینده بتوانیم به توافق و تفاهم برسیم، به این معنا نیست که در ایران مسیر اقتصاد مقاومتی را کنار گذاشته‌ایم، چرا که معتقدیم اقتصاد مقاومتی به نفع کشور است و می‌تواند قدرت ملی ما را بالا ببرد.

اگر مذاکرات موفق شود معنایش این نیست که شیوه سال 84 – 92 را بازتولید کنیم. یعنی پول و دلار فراوان به دست آوریم اما به گونه‌ای مصرف شود که در طول 8 سال 720 میلیارد دلار واردات برای کشور داشته باشیم در حالی‌که مسائل اصلی کشور حل و فصل نشده است.

با نعماتی که در آن 8 سال داشتیم می‌توانستیم بخشی از مسائل محیط زیست، معضل آب و مسائل مربوط به اشتغال را برطرف کنیم، در حالی‌که از سال 84 تا 92 تقریبا اشتغال خالص نزدیک به صفر بود.

روحانی گفت: کمیته اقتصادی و ستاد اقتصادی‌مان را از ماه‌های پیش فعال کرده‌ایم تا اگر در مذاکرات موفق شدیم بدانیم چطور از امکانات استفاده کنیم.

 

یکی از وظایف دولت یازدهم از روز اول، برطرف کردن دو اتهام بزرگ علیه ملت ایران بوده است، اتهام بزرگی به مردم ایران و نظام ما زده شده است که این نظام و دولت در پی سلاح کشتار جمعی برای تهدید منطقه و جهان است و از طرف دیگر این اتهام را که دولت جمهوری اسلامی ایران اهل تعامل نیست، مطرح می‌کنند.

این اتهام را مطرح می‌کنند که دولت جمهوری اسلامی ایران همواره اهل ستیز، مداخله و برخورد است پس اگر مشکلی با ایران داریم یک راه بیشتر ندارد و آن راه، ایجاد فشار به ایران یا جنگ و فشار اقتصادی و اجتماعی تا تسلیم کردن دولت ایران است.

این دولت وظیفه خود می‌دانست این اتهام‌ها را برطرف کند و روشن سازد. نه دولت و نه مردم ایران دنبال تهدید دیگران و سلاح کشتار جمعی نیستند و نه مسیری را دنبال می‌کنند که در تعامل با قدرت‌ها و کشورهای دنیا نباشند. پس هدف اصلی ما در مذاکرات هسته‌ای این بود که به دنیا بگوییم ما آماده هستیم برای شفاف‌ سازی در چارچوب مقررات بین المللی؛ تا همه بدانند این تهمت و اتهام به نظام که ایران مخفیانه در پی ساخت سلاح کشتار جمعی و سلاح هسته‌ای است، درست نیست و همچنین بگوییم که ما اهل تعامل و گفت‌وگو هستیم و با منطق با دیگران صحبت می کنیم و اگر مشکلی باشد معتقدیم پای میز مذاکره قابل حل خواهد بود.

ما مذاکرات را در طی 22 ماه گذشته هرچه جدی‌تر دنبال کرده‌ایم و معتقد بوده‌ایم مذاکرات می‌تواند برد- برد باشد حتی اگر طرف مقابل ما مدعی شود که می‌خواهد مانع ایران از ساخت سلاح هسته‌ای باشد.

برخی ادعا می کنند در مذاکرات به دنبال این هستند که زمان ساخت سلاح هسته‌ای را برای ایران طولانی‌تر کنند. این حرف کاملا واهی و بی‌اساس است چون رهبر ایران به صراحت اعلام کرده است که این کشور به دنبال سلاح هسته‌ای نیست پس آن‌ها می‌توانند در این مذاکرات به هدفشان برسند و بگویند ایران به تعبیر آن‌ها نتوانست و نخواست سلاح هسته‌ای بسازد و ما هم اگر بتوانیم فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را داشته باشیم و تحریم‌ها را برداریم به هدف مان رسیده‌ایم.

ما 100 درصد به تعهداتمان عمل کردیم و آن‌ها هم تقریبا و نسبی به تعهداتشان عمل کردند پس یک تجربه داریم که نشان می‌دهد این کار عملیاتی است و اینکه برخی می‌گویند شدنی نیست حرف درستی نخواهد بود.

قدم دوم تفاهماتی بود که در مسیر راه در لوزان به دست آوردیم و امروز در ادامه راه هستیم و به نظر ما مذاکرات می‌تواند با ادامه چند روز پس از دهم تیر به توافق نهایی برسد.

بخش بزرگی از مسائل حل شده اما بخش کوچکی از مسائل باقی مانده اما موارد مهمی را تشکیل می‌دهد و در روزهای پیش رو با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود در صورتی که دنبال زیاده خواهی نباشند و در چارچوب توافقات ژنو و لوزان عمل کنند توافق، شدنی و در دسترس است.

 

پیک نت 10 تیر

 
 

اشتراک گذاری: