ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

11 تیر  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گفتگوی اشپیگل با برژینسکی

پوتین بسیار زیرک

با هوش و نکته بین است

ترجمه - عسگر داوودی

 
 
 
 
 

 

مقدمه مترجم: گفتگو میان دو روزنامه نگار آلمانی با برژینسکی که به عنوان یک استراتژیست معروف است ظرافت هائی از سمت هر دو طرف مصاحبه کننده و مصاحبه شونده در بر دارد که عملا مصاحبه را از ظاهر ساده آن جدا می کند. محور اصلی این مصاحبه روسیه و جنگ سردی  است که امریکا بار دیگر علیه این کشور به راه انداخته است. البته جنگ سردی که با تهدید های موشکی و اتمی همراه است. از سوی دیگر، روسیه نیز بار دیگر سر پا ایستاده و خود را آماده رقابت تسلیحاتی می کند. اوکرائین بهانه این جنگ سرد شده است و برژینسکی تلاش می کند با زیرکی روسیه را متهم کند. انگیزه من برای ترجمه این مطلب آگاهی از تفکری است که در امریکا نسبت به روسیه حاکم است.

اشپیگل می نویسد: روسیه می خواهد انبار راکت های دور برد قاره پیمای خود را جابجا و مدرن کند. آمریکا می خواهد دستگاه های سنگین جنگی خود را در کشور های وابسته به ناتو در اروپای شرقی جابجا و مستقر کند. واشنگتن روی تولید سلاح های اتمی جدیدی متمرکز شده است به این بهانه که احتمالا روسیه معاهده خلع سلاح اتمی را زیر پا گذاشته است. بحران اوکرائین در حال تشدید است. برژینسکی در مصاحبه با ما، در باره جنگ جدید سرد صحبت می کند. او از سال 1977 تا 1981 مشاور امنیت ملی امریکا در کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر بوده است. و اکنون در سن 87 سالگی برای «مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی امریکا» در واشنگتن کار می کند. او مصاحبه کنندگان ما را در همین مرکز پذیرفته است. مشاور امنیت ملی امریکا معتقد است اگر زمانی روسیه وارد منطقه بالتیک شود، لازم است آمریکا به اوکرائین سلاح بفرستد و بدینوسیله روسیه را تحت فشار قرار دهد. او، البته راه حلی هم برای بحران اوکرائین دارد.

 

اشپیگل: اقای برژنیسکی، ما شاهد آغاز جنگ سرد جدیدی میان امریکا و روسیه هستیم؟

 

برژینسکی: زمانی طولانی است که این جنگ سرد شروع شده. خوشبختانه بنظر می رسد که به یک درگیری داغ منجر نخواهد شد.

سوال: آخرین جنگ سرد چهار دهه طول کشید. جنگ سرد جدید هم ممکن است تقریبا همین اندازه طول بکشد؟

جواب: فکر نمی کنم. امروزه این نوع مسائل سریعتر رشد می کنند، اعمال فشار از طریق سیاست خارجی قویتر از ایجاد فشار داخلی نتیجه می دهد. اگر کشور اوکرائین از هم فرو نپاشد، رهبری روسیه خواهد کوشید تا دنبال آلترناتو جدیدی باشد. پوتین بسیار باهوش است و میداند که باید قبل از دیر شدن، معامله ای سیاسی بکند.

س: او واقعا همین قدر با هوش است که می گوئید؟

ج: توضیح این موضوع کمی پیچیده است. او در هر حال نوعی زیرکی غریزی دارد، دارای نکته سنجی و باریک بینی زیادی است. من از خودم می پرسم چرا او عمدا خود را در مقابل 40 میلیون اوکرائینی قرار داده است. اوکرائینی ها تا این اواخر هیچگونه احساس دشمنی با روسیه نداشتند.

س: فکر می کنید این درست است که آمریکا می خواهد سلاح های سنگین به اروپای شرقی و منطقه بالتیک ارسال کند؟

ج: شما بگوئید، فکر می کنید این درست است که در بخشی از یک کشور مستقل جنگ داخلی راه بیندازند، آنهم پس از آنکه بخشی از کشور را عملا از آن جدا کرده باشند؟

س: منظور شما پیشروی سیاست پوتین در اوکرائین است؟

ج: شما باید هر دو طرف را ببینید. موضوع عملکرد و عکس العمل متقابل است. من موافق جنگ نیستم، اما حاضر هم نیستم در مقابل ادعاهائی از نوع ادعا های روسیه کوتاه بیایم. برعکس اگر در چنین مواقعی کوتاه بیایم، ممکن است دامنه جنگ بالا بگیرد.

س:ارسال انبوه چنین سلاح هائی به اروپای شرقی و منطقه بالتیک، بهانه تبلیغاتی دست پوتین نمی دهد؟

ج: شما می خواهید بگوئید ناتو حق این را ندارد که نظامیان خود را به منطقه ای بفرستد که در آنجا کشورهای عضوش ممکن است در خطر باشند؟

س: سئوال این است که چنین عملی اصلا منطقی است، زیرا باعث محبوبیت پوتین در بین مردم روسیه می شود.

ج: هیتلر نیز با بهانه ای شبیه بهانه فعلی روسیه مدعی دفاع از اقلیت آلمانی تبار ساکن منطقه «سودتن» بود. (مناطق غربی چکسلواکی.م)

س: شما پوتین را با هیتلر مقایسه می کنید!؟

ج: باید گفت که هم وجه تشابه ما بین پوتین و هیتلر هست و هم وجه افتراق. مثلا هیتلر علاقه چندانی برای ثروتمند شدن نداشت، اما پوتین چرا. شاید وجود چنین علاقمندی در زندگی او  دراحساسات سیاسی او نیز مؤثر باشد.

س: اگر پوتین دستور دهد تا سربازان روسی وارد منطقه بالتیک شوند، ناتو وارد جنگ می شود؟

ج: طبیعی است. ناتو برای چنین کاری در منطقه است، این طور نیست؟ اگر قرار باشد ما در مقابل دخالت دیگران در امور مربوط به ما عکس العملی نشان ندهیم، به این می ماند که ما موقع مسافرت رفتن در تابستان تابلوئی در مقابل در خانه خود آویزان کنیم که رویش نوشته شده باشد: «ما رفتیم اما در خانه قفل نیست». فکر می کنید که چنین عملی یک استراتژی امنیتی مناسبی است!؟

س: در یک همه پرسی که اخیرا در آلمان انجام شده، 58 در صد سئوال شوندگان آلمانی به این عقیده اند که در صورت ایجاد درگیری نظامی میان روسیه و یکی از کشورهای عضو ناتو در همسایگی آلمان، لازم نیست دولت آلمان به کمک آن کشور همسایه بشتابد.

ج: بله. نتیجه این همه پرسی را دیدم. مسئله این است که اگر آلمان مورد تهاجم روسیه واقع شود، آنوقت چند درصد مردم آلمان خواهند گفت که لازم نیست آمریکا به کمک آلمان بشتابد؟

س: احتمالا اکثریت بزرگی خواهند گفت: به ما کمک کنید.

ج: همینطور است. وقتی وضعیت عوض می شود، طبیعت انسان ها نیز عوض می شود. نگاه کنید کشور لیتونی را، این ملت کوچک اخیرا گفته است که خودش از خودش دفاع خواهد کرد. آلمانی ها باید شرمسار باشند. من بر این باورم که آلمانی ها نیز مبارزه خواهند کرد. خانم مرکل آماده مبارزه است و اپوزیسیون نیز چنین خواهد کرد.

س: در ماجرای اوکرائین اوباما رهبری بحران را به خانم مرکل واگذار کرد، اوباما تصمیم درستی اتخاذ کرده است؟

ج: خانم مرکل مسئولیت بسیار سنگینی را در رابطه با اوکرائین به عهده گرفته است، زیرا اوباما مشکلات دیگری در خاورمیانه دارد.

س: از نظر خانم مرکل ارسال سلاح از طرف غرب به اوکرائین عملی اشتباه است، زیرا این بحران دارای راه حل نظامی نیست. نظر شما چیست؟

ج: من معتقدم بهتر است که سلاح های لازم از طرف کشور های بزرگ به اوکرائین ارسال شود، سلاح های ضد تانک یا مثلا خمپاره انداز. ما باید هزینه های زورگوئی روس ها را بالا ببریم. دخالت در امور یک کشور دیگر مردم را به دفاع وامیدارد و هزینه برای کشور مداخله گر فراهم می کند.

س: شما سمت دیگر خروج از این بحران را بروز یک بحران جدید ارزیابی می کنید؟

ج: به مناسبات بین روسیه و فنلاند نگاه کنید، آنها سال هاست کوشش کرده اند دارای مناسبات متقابل مناسبی باشند. اوکرائین باید حق سمتگیری سیاسی خود را در رابطه با اروپا داشته باشد. همزمان باید به روسیه ضمانت بدهد که به عضویت ناتو درنخواهد آمد. این است راه حل بحران.

س: در سال های اخیر در رابطه با شنود آژانس امنیت ملی آمریکا از رهبران سیاسی آلمان اسنادی منتشر شده است. آیا آژانس امنیت ملی آمریکا که بعنوان مشاور امنیتی «هلموت اشمیت» عمل می کرد، او را نیز شنود کرده است؟

ج: من در رابطه با وظایف سازمانی خودم صحبت می کنم و به همین خاطر نیز مایل نیستم در این رابطه بحث کنم.

 

http://www.spiegel.de/politik/ausland/interview-mit-brzezinski-usa-russland-im-kalten-krieg-a-1040744.html

 

برای اطلاع دقیق تر از نظریات برژینسکی می توانید به مطلبی که به دلیل طولانی بودن در چند شماره مسلسل راه توده چاپ شده ،از طریق لینک های زیر مراجعه کنید:

بخش اول: 

http://www.rahetudeh.com/rahetude/Sarmaghaleh-vasat/HTML/2008/nov/obama_1.html

بخش دوم:

http://www.rahetudeh.com/rahetude/Sarmaghaleh-vasat/HTML/2008/dez/obama_2.html

بخش سوم:

http://www.rahetudeh.com/rahetude/mataleb/obama/html/obama_3.html

بخش چهارم:

http://www.rahetudeh.com/rahetude/mataleb/obama/html/obama_4.html

بخش پنجم:

 http://www.rahetudeh.com/rahetude/mataleb/obama/html/obama_5.html

پیک نت 11 تیر

 
 

اشتراک گذاری: