ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 تیر  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

محمد خاتمی:

همه نظر سنجی ها نشان داده

ملت طرفدار تفاهم اتمی است! 
 
 
 
 

 

محمد خاتمی در دیدار اعضای هیات مؤسس مجمع ایثارگران انقلاب با وی گفت: هنگامی که داعش خلافت اسلامی را اعلام و طالبان امارت مؤمنین را اعلام می کند، امام خمینی و مردم ایران، جمهوری اسلامی را طرح می کنند. پایه جمهوری بر رای مردم است و برآمده از اراده مردم و مسوولیت حکومت در مقابل مردم و حتی قدرت مردم به جابجا کردن حکومت بدون توسل به زور است.

اسلامی که با آزادی و حقوق مردم سازگار نباشد و رای آنها را جدی نگیرد، این اسلام با جمهوری اسلامی مطابقت ندارد و ایثارگران بیش از همه باید از این بینش دفاع کنند .

جمهوری اسلامی با دو خطر رو به روست؛ یکی خطر دشمنان بیرونی که به هر قیمتی می خواهند لطمه بزنند و جنگ و تحریم و فشار آوردند و جنگ تبلیغاتی علیه مردم کشور ما از همینجا ناشی می شود و یک خطر از درون است؛ یعنی انحراف. عرضه تفکراتی که هیچ ارزشی برای مردم قایل نیست در حالیکه پایه جمهوری اسلامی رای و رضایت و حضور مردم است؛ جمهوری یعنی مردم ارباب حکومت اند و نه اینکه حکومت ارباب مردم باشد.

قبل از انقلاب، واپسگرایان ظاهرپرست خشونت طلب به امام خمینی می گفتند شما بدعت گذارید و جمهوری اسلامی بدعت است اما امام دیدگاه آنها را نپذیرفت. امروز شما باید از این جمهوری اسلامی دفاع کنید.

دنیای امروز دنیای دولت – ملت هاست گرچه ما در ایران هم باید داشته باشیم و از دل جمهوری اسلامی و اسلام ما دولت – ملت تحقق یابد که بدون تحزب و تشکل این کار امکانپذیر نیست. جمهوری اسلامی لوازمی دارد، آزادی اندیشه، آزادی بیان، اجتماعات و آزادی رای دادن قاطع و تعیین کننده بودن رای مردم و پاسخگویی قدرت در برابر مردم از لوازم جمهوری است. نمی توانیم بگوییم جمهوری باشد اما آزادی و حزب و تشکل نباشد؛ مردم باشند ؛ اما حضورشان به صورت تشکیلاتی نباشند و فقط با احساسات در مواقع خاص بیایند در صحنه و بعد هم کنار بروند؛ خیر اینطور نمی شود.

ایثارگری مصادره شدنی نیست و نمی تواند ابزار دست جریانات سیاسی خاص بشود بلکه خودش باید بتواند سیاست ها را هدایت کند نه اینکه گروه هایی از این امور مقدس استفاده کنند. خود شما باید از حقوق و عنوان خود دفاع کنید.

ما در موقعیت فوق العاده حساسی قرار گرفته ایم. من این افتخار را دارم که بزرگترین رشد کیفی فعالیت های هسته ای در زمان من رخ داده و بعد از آن ادامه یافته است که دستاورد مهمی است و باید داشته باشیم.

ما اعلام کردیم که به سوی دستیابی به سلاح های هسته ای نخواهیم رفت و روحیه مردم و ذات انقلاب ما چنین رویکردی را ایجاب می کند و ما همیشه منطقه عاری از سلاح را مطرح و دنبال کرده ایم و طبیعی است که خود سلاح اتمی نمی خواهیم و دنبال آن نمی رویم.

به هر حال دشمنی ها و طراح های بدی که دشمنان داشتند و برخی اشتباهاتی که در داخل صورت گرفت، در مجموع ما را رساند به اینجا که این تحریم ها بر ما تحمیل شد و فشارها زیادتر شد. الان در موقعیتی هستیم که با اجازه و هدایت رهبری مذاکرات شروع شد و این سیاست اصلی کل نظام است و رهبری در دولت قبل نیز اجازه مذاکرات را دادند اما تفاوت در عرضه و توان این دولت برای مذاکره است. این دولت صلاحیت و توان خود را در مذاکرات برای دفاع از ارزش های مملکت و گرفتن حقوق مردم و حل مساله در مذاکرات به خوبی نشان داد و پیش برد.

الان هدایت رهبری و خواست ملت حل آبرومند مساله است و اکثریت قاطع مردم دلواپس سرنوشت کشور هستند و می خواهند این مساله حل شود. ارزیابی ها و نظرسنجی هایی که می شود مشخص می کند که این خواست قاطع ملی است و مورد تایید اصل نظام است و این فرصتی است که ما نباید از دست بدهیم. آنچه حاصل می شود آن است رسما و قطعا در سطح بین المللی تایید خواهد شد که ایران به عنوان یک قدرت دارای فناوری هسته ایی به رسمیت شناخته شود و این دستاورد بزرگی است. امکانات برای رشد و توسعه و تحقیقات فراهم شده است و تقریبا هیچ چیز از دست نداده ایم؛ ممکن است به لحاظ کمی بگوییم تعداد سانتریفیوژهایی که کار می کرد قبلا بیشتر بود و الان کمتر شده است اما مهم این است که آن تعدادی که کار می کند در مسیر درست و برنامه های پیشرفت و توسعه، کار خود را انجام دهد.

ملت ما در برابر تحریم ها مقاومت کرده اما هیچ کس منکر خسارت ها و زیان های آن نیست؛ بخصوص وقتی این تحریم ها توأم با مدیریت غلط شود و ناکاردانی در بکارگیری امکانات این ضرر را مضاعف کند. این تحریم ها بر اثر توافق باید برداشته شود و این دستاورد بزرگی است بدون آنکه چیزی از دست بدهیم.

برخی قدرتهای منطقه اشتباه می کنند که ایران را دشمن خودشان می دانند – وقتی می گویم ایران منظورم برخی نهادها که ممکن است کارهای اشتباه بکنند نیست بلکه منظورم نظام جمهوری اسلامی است- این نظام برای منطقه خیر است و کشورهای منطقه می توانند در کنار جمهوری اسلامی امنیت خود را تعریف کنند. بزرگترین قدرتی که سعی می کند این توافق به نتیجه نرسد، اسراییل است و متاسفانه برخی کشورهایی که غلط فکر می کنند، با اینکه خود تجاوز و آتش افروزی و غیرمستقیم به گروه های جنایتکار کمک می کنند، ایران را دائما متهم به دخالت در امور دیگران می کنند و از توافق هسته ای ایران ناراحتند.

خوب است ما بعد از رسیدن به توافق، یک سیاست فعال دیپلماتیک در منطقه داشته باشیم. ایران از گام های نزدیکی به کشورهای منطقه که از زمان آقای هاشمی آغاز شد و در زمان ما شدت یافت ضرر نکرده و ما حتی توافقنامه امنیتی با کشورهای منطقه امضاء کردیم. می شود در این زمینه ها پیش رفت و سوء تفاهم ها را از بین برد و البته ما همیشه از منافع خود و مستضعفان جهان دفاع می کنیم و این در قانون اساسی و ذات انقلاب ماست اما این به معنی بهم زدن امنیت کشورهای منطقه نیست. می توانیم بعد از توافق به سوی ایجاد فضای امن تر در منطقه پیش برویم و از اهمیت منطقه ای یک تعریف جامع به دست بدهیم . امیدوارم هیات مذاکره کننده و دولت محترم که واقعا زحمت می کشند و از منافع کشور دفاع می کنند، با قدرت بیشتر گام بردارند و طرف مقابل نیز از این فرصت استفاده کند و مشکلی که خودشان ایجاد کردند را بدون فزون خواهی و ذهنیت های غلط حل کنند و کسانی که به نمایندگی از اسراییلی ها یا تحت تاثیر آن در ۱+۵ مشکلاتی ایجاد می کنند و حرف های بی ربط می زنند را قانع یا منزوی کنند. این فرصت تاریخی برای ایران و غرب است که باید با قوت پیگیری شود و به نتیجه برسد.

البته نباید عجول باشیم و فکر کنیم با حل مساله اتمی در ظرف ۲۴ ساعت یا چند روز و چندماه، همه مشکلات حل می شوند. مشکلات ایران مشکلات سنگینی است و از گذشته به ارث رسیده و متأسفانه منابعی که داشتیم بد مصرف شد و دولت با مشکلات خیلی بزرگی مواجه است. اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، خیلی آثار مفیدی دارد اما آثار بلندمدتی که در اقتصاد، روابط خارجی مملکت و حل محدودیت های کنونی مشاهده خواهد شد ولی اینکه مردم تصور کنند فردای نتیجه مذاکرات، نان نصف قیمت می شود، اینطور نیست. دست این دولت خالی است؛ مردم باید صبر کنند و دولت هم باید تشکیلاتی برای توجیه مردم داشته باشد؛ مردم ما صبور هستند و همین که متوجه شوند، مسیر به سوی حل مشکلات است، راضی می شوند. (خلاصه شده و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محمد خاتمی)

پیک نت 15 تیر

 
 

اشتراک گذاری: