ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 تیر  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

تو موافقت کن

تا من هم بتوانم موافقت کنم!

ترجمه و تدوین- آذرنگ 
 
 
 
 

 

حتی در اوچ تصرف سفارت امریکا در تهران و تلاش امریکا برای جلب افکار عمومی و مظلوم نمائی های همیشگی دولتمردان این کشور، مردم ایران و جهان اینگونه با دقت و ساعت به ساعت مذاکرات اتمی با ایران را دنبال نمی کردند که در ماهها و بویژه روزهای اخیر دنبال کردند.

نشست های گروه 1+5 با ایران که در آن امریکا نقش محوری را داشت و بیشترین دور مذاکرات دونفره بین وزیر خارجه این کشور و وزیر خارجه دولت روحانی انجام شد می رود تا به لغو تحریم ها و تفاهمی بر سر ادامه کنترل شده برنامه اتمی ایران بیانجامد.

آخرین مراحل دشوار این مذاکرات در مهلت یک هفته ای تمدید شد. آنچنان که از اخبار بر می آید ایران بازرسی از تاسیساتی که در آنها حدس و گمان فعالیت اتمی می رود را داده است و البته به سازمان انرژی اتمی. نه تنها امریکا، بلکه بقیه گروه 1+5 نیز خواهان سرعت بیشتر برای رسیدن به مرحله نهائی و ختم مذاکرات فشرده اند. خانم "فدریکا موگرینی" رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در آخرین اظهار نظرش گفت: زمان آن فرا رسیده است که ما به یک توافق نهائی برسیم و من فکر می کنم این توافق بسیار نزدیک است. درحالیکه وزیر خارجه فرانسه تا آخرین لحظات نیز نقش کارشکنی در تفاهم اتمی را داشته و دارد و چشم طمعش به فروش تسلیحات اتمی به عربستان و دیگر کشورهای کوچک و نفت خیز خلیج فارس است، بتدریج از تفاهم سخن می گوید. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که در برابر وزیر خارجه فرانسه قرار دارد از پایان خط ماراتن اتمی با ایران سخن گفته است. هیات ایرانی که بی تاب تر از بقیه است تا هرچه زودتر پرونده اتمی و بدنبال آن پرونده تحریم ها از شورای امنیت سازمان ملل خارج شود، در تازه ترین اظهار نظر گفته است: ایران به پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح هسته ای پایبند است و به آژانس بین‌المللی امکان بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران را میدهد. این معاهده در نهادهای قانونی ایران به تصویب خواهد رسید.

البته؛ هیات ایرانی همچنان نگران تفاهم اتمی اما لغو نشدن همه تحریم هاست و در چارچوب همین نگرانی "عباس عراقچی" معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته است: هنوز مسئله تحریم ها بطور کامل حل و فصل نشده است.

تهران پافشاری می کند که تحریم ها ی بین‌المللی بلافاصله پس از امضای قرار داد اتمی لغو شوند. در حالی که گروه 5+1 تأکید میکند که یک فرایند تدریجی برای اطمینان از تعهدات ایران و کنترل تأسیسات اتمی ایران ضروری است تا بتوان با خواست ایران موافقت کرد. ایران نیز پافشاری می کند که غرب نیز خواسته های ایران را رعایت کند زیرا نباید یکجانبه و فقط ایران خواسته های 1+5 را مراعات کند. اگر هنوز بیم و امیدی نسبت به مذاکرات وجود دارد ناشی از همآهنگی این دو خواست با یکدیگر است.

http://www.humanite.fr/nucleaire-iranien-le-probleme-nest-pas-encore-resolu-578784

پیک نت 18 تیر

 
 

اشتراک گذاری: