ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 تیر  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

آیت الله های مغضوب چه گفتند؟

دو نوع سخن در نماز

درنمازهای عید فطر ایران 
 
 
 
 

 

از میان خطبه ها و سخنرانیهای نمازهای فرمایشی عید فطر، که در نمونه تهران رهبر جمهوری اسلامی آن را ایراد کرد و در مشهد علم الهدی، دو نماز عید فطر هم در قم و شیراز برگزار شد که حکومت به آنها پوشش خبری نداد اما حرف هائی که در آنها زده شد بسیار بیش از آنچه که امثال علم الهدی در مشهد و رهبر در تهران گفتند در میان مردم انعکاس داشت. در قم آیت الله صانعی گفت:

در اسلام، هر مکانی که برای موضوعی خاص در نظر گرفته شده، باید برای همان کار استفاده شود و کسی حق ندارد کار دیگری در آن انجام دهد؛ مثلا کسی حق ندارد مسجد که محل عبادت باشد را تبدیل به محل تجارت و پاساژ کند و یا این که مرده ای را در مسجد دفن کند، چون قبرستان جای مرده ها و مسجد جای زنده هاست.

سالیان دراز می گفتند که برای مثال اگر زنی کشته شود، دیه و خون بهای او، نصف یک مرد است، اما وقتی در دنیای امروز به آن اشکال می کنند، باید بنشینیم و این موضوع را بررسی کنیم.

برای مثال این تفکر وجود داشت و شاید هم دارد که اگر یک زن بخواهد از خانه بیرون برود، باید از شوهر خود اجازه بگیرد، اما اگر مردی دلش خواست تا ساعت 3 بعد از نصف شب بیرون منزل در هر جایی باشد و بعد با یک زن دیگر وارد خانه شده و به همسرش بگوید من این زن را صیغه کرده ام، نیازی به اجازه از همسر خود ندارد. سؤال این است که با این شرایط، آن زن چگونه به اسلام روی بیاورد؟ در حالی که ازدواج برای آرامش است و نه سلب آرامش؛ زن و مرد در یک زندگی مشترک هستند و باید برای هر موردی که برای طرف مقابل زحمت ایجاد می کند، از یکدیگر اجازه بگیرند.

عامل دیگری که باعث زدگی برخی از مردم از اسلام می شود، بد اجرا کردن قوانین اسلام و بدون فکر عمل کردن است؛ برای مثال در خصوص برخی اعدام هایی که می شود، این سؤال مطرح است که آیا فایده دارد؟

باید بررسی کنیم، چرا این قدر آمار طلاق در جامعه بالا رفته است؟ بیاییم برای جلوگیری از این همه طلاق که در جامعه صورت می گیرد، قوانین خاصی بگذاریم و مثلا بگوییم کسی که برای بار دوم بی جهت همسر خود را طلاق دهد از برخی خدمات اجتماعی محروم شود.

صانعی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مخاطبان خود گفت که محصوران بدلیل حمایت از مردم است که محصور شده اند.

در شیراز نیز آیت الله دستغیب که مغضوب حکومت است در نماز خود برای موسوی و کروبی و خانم رهنورد دعای آزادی کرد!

پیک نت 29 تیر

 
 

اشتراک گذاری: