ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 تیر  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

همه میدانند چوب سپاه لای چرخ اینترنت است

سرعت اینترنت در ایران و جهان

مسابقه دوچرخه با اتومبیل است 
 
 
 
 

 

سرعت سیل و شن باد در ایران، به مراتب بیشتر از سرعت اینترنت در ایران است. این نسبت البته در اکثر کشورهائی که گرفتار مشکلات و بلایای طبیعی می شوند برعکس است. مثلا در امریکا در هر بهار و تابستان و زمستان سیل، توفان و برف به یکباره نازل می شوند. در استرالیا باد و حریق ناگهانی و سریع نازل می شوند، در اروپا نیز هر تابستان و زمستان و بهار و پائیز حوادثی مشابه روی میدهد، اما سرعت همه این حوادث کمتر از سرعت اینترنت در این کشور هاست.

سرعت کم اینترنت عملا گریبان خبرگزاری های داخلی و مطبوعات را هم گرفته و همه میدانند که این بلای زمینی زیر سر سپاه و نهاد اطلاعاتی آن است که در قوه قضائیه هم یک نماینده دارد بنام سردار ذوالقدر!

خبرگزاری ایسنا برای طرح سئوالاتی پیرامون دلائل کندی اینترنت درایران نه سراغ وزیر کنونی اطلاعات و فن آوری که نمی تواند زیاد دهان بگشاید، بلکه به سراغ وزیر ارتباطات و فنآوری اسبق رفته که حالا نماینده مجلس است و دلیلی را که همه میدانند چیست را از او پرسیده.

محمد سلیمانی، وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پاسخ به این سئوال ایسنا که "سرنوشت نسل سوم و چهارم خدمات مخابراتی، علل کاهش سرعت اینترنت و تاثیر فیلترینگ غیرهوشمند بر آن، دلایل رونق وایمکس، برخوردهای سیاسی با فیلترینگ هوشمند و معرفی مسئول اصلی کاهش شدید سرعت تلگرام و وایبر چیست"؟ گفته است:

با درآمد 5700 میلیارد تومانی این وزارتخانه در سال 94 می‌توان بخش‌های ارتباطات، مخابرات و فناوری اطلاعات کشور را دگرگون کرد.

درآمد 150 میلیارد تومانی واریزی مخابرات به خزانه کشور رقم بالائی است. در سال 1384،‌ هفت میلیون سیم ‌کارت در اختیار مردم قرار گرفت.

وی در باره فلج بودن کارهای بانکی مردم بدلیل فلج بودن اینترنت در ایران نیز گفت:

با وجود بیش از 22 هزار شعبه بانکی باز مردم برای انجام امور بانکی مجبور به قرار گرفتن در صف هستند از آن گذشته یکی از دلایل افزایش سود تسهیلات بانکی، تعداد زیاد شعب بانکی است. در حالی که با توسعه فناوری اطلاعات در نظام بانکی از میلیاردها تومان هزینه سرباری در این نظام صرفه‌جویی می‌شود.

به دلیل خصوصی بودن شرکت مخابرات باید اجازه افزایش حداقل 15 درصدی تعرفه‌ها داده شود اما وزارتخانه با لجبازی‌های غیرمنطقی اجازه نمی‌دهد.

وضعیت فروش ای ‌دی ‌اس ‌ال در شرکت مخابرات ایران و نارضایتی کاربران اینترنت، سازمان تنظیم مقررات واگذاری ای‌دی‌اس‌ال توسط مخابرات را منع کرده است چرا که معتقد است این خدمات باید توسط پپ‌ها داده شود اما 10-11 پپی که مجوز فعالیت دارند از نظر سرمایه مالی ضعیف هستند. این شرکت‌ها تنها قادرند در مناطق شمالی شهر و مناطق پرمشتری خدمات مناسب دهند و توان سرمایه‌گذاری در سایر مناطق و شهرها را هم ندارند چون بازگشت سرمایه حداقل 3-4 سال طول می‌کشد.

بخشی از دلایل کاهش شدید کیفیت خدمات اینترنتی سرمایه‌گذاری نکردن شرکت مخابرات در بخش ای‌دی‌اس‌ال است. البته اگر بنده تصمیم‌گیرنده بودم به دلیل اطمینان از بازگشت کوتاه مدت سرمایه گذاری‌ها حتی به قیمت کاهش کوتاه مدت حقوق پرسنل و صرفه‌جویی در سایر هزینه‌های مخابرات این کار را انجام می‌دادم.

اگر مخابرات چهار سال قبل ای‌دی‌اس‌ال را توسعه داده بود بیشتر سهم بازار را از آن خود کرده بود ولی به دلیل انجام ندادن این مهم، بازار در اختیار وایمکس قرار گرفته است.

فیلترینگ باید از کانال امنیتی و سیاسی خارج و در کانال فنی و کارشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. اگر برای خوشآمد مردم وعده فیلتر نکردن داده شود یا به بهانه مسائل امنیتی بر طبل فیلترینگ کوبیده شود، راه به جایی نمی‌برد. چاره اساسی حل مشکل فیلترینگ راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است.

باید در قالب شبکه ملی اطلاعات محدودیت سرعت دسترسی به اطلاعات و محدودیت پهنای باند رفع شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید شجاعت به خرج دهد و ابتدا اعضای دولت را در این خصوص قانع کند و بعد قوه قضائیه و مجلس را با خود همراه کند. در اینصورت هیچ مسئول دیگری نمی‌تواند مانع تراشی و جوسازی کند. با همدلی و همراهی می‌توان فیلترینگ هوشمند مقتدر را وارد کشور کرد.

هر مسئولی که بگوید فیلترینگ نیاز نیست، دروغ گفته است و کار سیاسی می‌کند. مگر کسی می‌تواند اینترنت را بخواهد اما برای امنیت کشور و جامعه فکری نکند. به جای این قبیل سخنان باید سرعت،‌ پهنای باند، اینترنت، فیلترینگ و امنیت را به طور همزمان دنبال کرد.

پیک نت 30 تیر

 
 

اشتراک گذاری: