ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

خرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

35 سال مقابله با فرهنگ ملی، تفریح مردم، بگیر و ببندهای اسلامی

بچه ها در مدارس به جای مداد

سیگار و حشیش توی جیبشان است

 
 
 
 
 

 

بخش هائی از گزارش روزنامه ابتکار درباره مصرف بالای سیگار و دخانیات در مدارس ایران:

چند روز پیش پرویز افشار، عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران از رد و بدل شدن سیگار در زیر میز کلاس های مدارس کشور و حتی جاسازی حشیش درون این سیگارها پرده برداشت. شاید بی دلیل نیست که به تازگی برخی والدین رنج آموزش فرزند را خود به جان می خرند و تمایلی به فرستادن آن ها به مدارس ندارند.

وقتی اقتصاد، فرهنگ، خانواده و حتی باورهای دینی کمرنگ و مخدوش شود چنین اتفاقاتی دور از انتظار نیست. الآن به جایی رسیده ایم که جوانان و نوجوانان خیلی راحت می گویند سلامتی را می خواهیم چکار؟ یا اینکه سلامتی را برای سیگار می خواهیم. دسترسی به مواد دخانی بسیار آسان است. سخت گیری هایی که در داخل به جوانان می شود، نداشتن امکانات لازم و کافی برای ورزش، گردش و تفریحات سالم و ... همه اینها در گسترش استعمال دخانیات در مدارس نقش دارد. شرکت در میادین ورزشی برای خیلی ها (دختران) ممنوع است. تنها چیزی که همیشه در دسترس است سیگار است. به خود ما در خیابان ها همه جور پیشنهاد می شود؛ خرید مواد مخدر و مسکرات و ... .
آنچه در مدارس رخ می دهد و رفتار های خطرناک دانش آموزان باید جدی گرفته شود. تلویزیون نقش بسیار مهمی در این مساله دارد. بهتر است در این رسانه به جـــای پـــخش برنامه های بی محتوا و آنچنانی، پزشکان از مضرات مواد دخانی صحبت کنند. مهمتر از همه این است که رسانه ها جوانان ما را با جوانان بالنده دنیا مقایسه کنند و به آن ها الگوهای فرهیختگی را نشان بدهند نه الگوهای تو خالی. مثلا از افتخارات جوانان ایرانی در سازمان های علمی معتبر همچون ناسا سخن بگویند. باید مقداری از وقاحت بکاهیم و به قباحت بیفزاییم. گستاخی ها را کم کنیم و قبح مسائل را برای جوانان روشن سازیم.
بر اساس پژوهش های انجام شده در دانشگاه تربیت معلم تهران، 57 درصد دانش آموزان حداقل یک نوع مواد دخانی را تجربه کرده اند. پژوهش های انجام شده در دانشگاه علوم پزشگی تهران هم پرده از آمار نگران کننده دیگری برمی دارد. از هر 10 دانش آموز، سه نفر قصد ادامه مصرف را دارند. فقط سیگار نیست. الان با رشد روز افزون مصرف قلیان به ویژه در میـان دختران رو برو هستیم. این ها سیاه نمایی نیست. باید زمینه های رشد و بالندگی برای جوان فراهم شود، تا وی خودش را در مراتب تعالی ببیند. همه می دانیم که سیگار مرحله اول شروع استعمال مواد مخدر است.

جامعه و شهروند- خلاصه  گزارش سمیرا نوری

پیک نت 7 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: