ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17  خرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

بستنی اکبر مشدی

هنوز خوشمزه ترین بستنی ایرانی است! 
 
 
 
 

 

این عکس را یکی از خوانندگان پیک نت از تهران فرستاده است. آنچه را که می بینید بقایای آن بسته فروشی بزرگ و معروفی است که چند دهسال در تهران "برو برو" داشت. بستنی فروشی معروف "اکبر مشدی" در میدان شاه سابق (حوالی میدان راه آهن).

اکبر مشدی که 20 سالگی نخستین بستنی فروشی تهران را راه اندازی کرد دیگر در قید حیات نیست. 92 سال عمر کرد. حالا یکی از شاگردهای قدیمی اش که پیرمردی است کهنسال، در گوشه ای از آن سالن بزرگ سابق همان بستنی را می سازد و به مشتری هائی که به یاد آن سالها خودشان را به میدان شاه سابق می رسانند می فروشد، اما بسیار کمتر از آن سالهای دور.

خیلی ها مثلا "بستنی اکبر مشدی" درست می کنند، اما آنچه به این نام درست می شود با آنچه اکبر مشدی درست می کرد و می فروخت تفاوت هائی دارد که آن کس که خورده بهتر می داند.

اکبر مشدی سرشیر، گلاب و زعفران را وارد بستنی کرد اما این همه راز بستنی او نبود. او از شیره برخی گیاهان برای ساختن بستنی استفاده می کرد و هرگز نام آن گیاهان را فاش نکرد. خود به کوه می رفت و این شیره گیاهان را جمع می کرد. خواننده ای که این عکس را فرستاده نوشته است: پیرمرد کم حوصله ای الان در گوشه ای از آن سالن بزرگ بستنی اکبر مشهدی را می سازد و می فروشد. از شاگردان قدیمی اکبر مشدی بوده و ظاهرا راز و رمز کار را میدانسته است. اکبر مشهدی ازدواج نکرد و فرزندی هم نداشت که این راز و رمزها را به او بگوید و یا مغازه اش را به او ببخشد، بلکه به وارثی رسید که باندازه خود اکبر مشهدی عاشق این کار بود. همین پیرمرد، که حاضر نشد صورتش را برگرداند تا عکس را بگیرم. پس از سماجت های من گفت: یکبار خانم فخرالدوله مادر علی امینی (نخست وزیر شاه) که در زمان خود خیلی زن شجاع و با قدرتی بود اکبر (مشدی) را با خود به فرانسه برد تا آنجا برای مهمانهایش بستنی درست کند. همین و دیگر دهان باز نکرد و ادامه نداد.

پیک نت 17 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: