ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18  خرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

طیف سعید جلیلی رای خود را فراموش کرده

سخن گفتن به نام مردم

عادت نهادینه شده مقامات! 
 
 
 
 

 

در جمهوری اسلامی این عادت در میان مقامات نظامی و غیر نظامی نهادینه شده که بنام مردم سخن بگویند. از جمله کسانی که از سوی مردم در انتخابات طرد شده اند. آخرین نمونه در این زمینه سعید جلیلی است که در سخنرانی خود در دانشگاه امیر کبیر، با این پیش فرض که بسیجی های چند دانشگاه که در جلسه سخنرانی او دراین دانشگاه جمع شده بودند کل مردم ایران هستند بنام مردم ایران سخن گفت.

از آنجا که جلیلی با تکیه بر این تصور که مذاکرات جاری اتمی به شکست خواهد انجامید از هم اکنون خود را آماده شعار "من گفته بودم" کرده است.

 

یکی از تحلیل گران "نامه نیوز" در همین ارتباط می نویسد:

 

برای پاسخ به این سوال که نظر مردم در مورد رابطه با آمریکا و پرونده هسته‌ای ایران چیست باید قدری به گذشته برگردیم و آراء نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را مرور کنیم تا ببینم مردمی که در انتخابات شرکت کردند به چه سیاستی رای دادند و خواهان چه تحولی در سیاست‌های قوه مجریه بودند.

نگاهی به ترکیب نامزدها و همچنین مناظره‌های انتخاباتی نشان می‌داد که نامزدهای انتخابات با ترکیب 1-1-4 مقابل هم قرار گرفته بودند. حسن روحانی، محسن رضایی، علی اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف در یک سو، سعید جلیلی در سوی دیگر و محمد غرضی در جهت مخالف این دو جریان.

چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری در عرصه سیاست خارجی پیرو یک کلام واحد بودند و آنهم تغییر در سیاست خارجی و روند پرونده هسته‌ای ایران بود. پرونده‌ای که با مدیریت سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری روزگار خوشی را پشت سر نمی‌گذاشت و تحریم‌ها یکی پس از دیگری علیه ایران صادر می‌شدند. همین سیاست موجب شده بود این تحریم‌ها زمینه مشکلات اقتصادی را نیز برای کشور فراهم کند و این مشکلات زمینه وحدت نظری این چهار نامزد انتخابات را در عرصه سیاست خارجی فراهم کند.

جلیلی به عنوان قطب مقابل این چهار نامزد با تداوم شعارهای خود در عرصه دیپلماسی وارد این انتخابات شده بود و معتقد بود که با او سیاست مقاومت توانسته است، شکست‌های گذشته ایران به ویژه در زمان حسن روحانی در پرونده هسته‌ای ایران را جبران کند.

در این میان سید محمد غرضی نیز سازی مخالف تمام جریان‌ها کوک کرده بود و حرف خود را می‌زند. در روز 24 خرداد، مردم باید از بین این دو جریان یعنی تغییر در روند سیاست ایران و یا تداوم آن یک گزینه را انتخاب می‌کردند. نتیجه انتخابات بیانگر این معنا بود که مردم و جامعه ایران سیاست تغییر را با رای به حسن روحانی انتخاب کرده‌اند. حدود 32 میلیون ایرانی که به چهار نامزدی که خواهان تغییر در روند سیاست خارجی ایران رای داده بودند چیزی بیش از 90 درصد شرکت کنندگان و تنها 4 میلیون خواهان حفظ وضع موجود بودند. بدین تریب با یک حساب ساده می‌شود به این نتیجه رسید که برخلاف نظر جلیلی، دلواپسان و رسانه‌های نزدیک به او که معتقد هستند، مردم موافق سیاست‌های حسن روحانی نیستند، ملت ایران با رای به حسن روحانی خواهان تغییر سیاست‌های هسته‌ای ایران در زمان روی کار بودن این دوستان بودند و به جای باور کردن مردم دلواپسان باید به ملت روحانی اطمینان کرد.

پیک نت 18 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: