ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24  خرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مصاحبه روحانی در سالگرد انتخابات 92

مردم میخواهند

مملکت با قانون اداره شود! 
 
 
 
 

 

بخش هایی از سخنان حسن روحانی در نشست خبری بمناسبت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری سال 92 :

مردم با رایی که به اعتدال و تدبیر و امید دادند، مقصودشان این بود که همه چیز به قانون برگردد. معنای اعتدال آن است که هیچ تصمیمی یکشبه در کشور گرفته نشود و امور به صاحب نظران واگذار شود. مردم می خواستند شرایط آرامش در منطقه حاکم شود و در حوزه اقتصاد، حوزه بین الملل و حوزه سیاست به آینده ای روشن امیدوار شوند.

هر دولتی روی کار می آمد با شرایط سخت و دشوار روبرو بود. با تورمی که از مرز 40 درصد عبور کرده بود. رشد اقتصادی منفی شش و هشت دهم بود.

 

از تیم مذاکره کننده و وزیر خارجه تشکر می کنم که هر چه به دست آورده ایم موجب افتخار ملی است. شش قدرت بزرگ دو سال پیش به داشتن حق هسته ای ما اذعان نمی کردند اما امروز هیچیک از قدرت ها در حق هسته ای ما تردید ندارند و درهای نطنز و فوردو باز است. همه امروز اعتراف و اقرار دارند. امروز هیچیک تردید ندارد که رفع تحریم ها باید صورت بگیرد.

تحریم کور بوده و نه هدفمند. اگر تحریم علیه صنعت بود عبارات من اغراق داشت اما این تحریم برای خرید گندم هم بود و برای هرگونه سرمایه گذاری در ایران بود، حتی سرمایه گذاری برای سدی بود که آب خوردن مردم یک شهر را تامین کند. حتی برضد دارو و تجهیزات پزشکی بود.

 

چارچوب های کلی جمهوری اسلامی ایران، مورد توافق گروه 1+5 است و در جزئیات اختلافاتی هست که باید حل شود. ما در رسیدن توافق جدی هستیم و به دنبال خرید زمان نیستیم.

در زمينه فرهنگي همانطور که از اول اعلام کرديم معتقدیم که امور فرهنگي بايد به اصحاب فرهنگ واگذار بشود. مرجع ما قانون است. وقتي مرجع قانون مشخص شده دخالت ديگران درست نيست. نبايد اجتهاد شخصي کنيم. وقتي در چارچوب قانون مجوز براي کنسرتي داده مي شود و مردم بليط مي خرند و آماده مي شوند، اينگونه دخالت ها تضييع حقوق مردم است. من اميدوارم که همه احساس کنيم که 24 خرداد ادامه دارد و آن مردمي که پاي صندوق آمدند الآن هم در صحنه هستند. بايد از اين مشکلات عبور کنيم و با حضور مردم از اين مشکلات عبور خواهیم کرد. از نظر ما وقتي مجوز قانوني صادر مي شود، لغو مجوز نادرست است. اگر هم قوه قضائيه مي خواهد وارد بشود بايد توجيه قانوني داشته باشد.

دولت که تعبیر خاصی درباره نیروی انتظامی ندارد بلکه حرف دولت این است که همه دستگاهها باید در چارچوب قانون عمل کنند.

امام درباره مسائل فرهنگی بن بستی که قبلا فکر می شد را باز کردند و روی حرف هایی که اول انقلاب درباره اینکه زن ها نباید در تظاهرات شرکت کنند تا نامحرم صدای آن‌ها را نشنود، خط بطلان کشیدند.

زمانی که زن ها باید بیایند رای بدهند همه به آنها احترام می گذاریم اما از انتخابات که عبور می کنیم مثل این  است که رای و نظر ما درباره آن ها عوض می شود. نباید تصور کنیم که ما می خواهیم اسلام را پیاده کنیم اما بانوان کشور می خواهند خلاف اسلام عمل کنند.

برخی می گویند دولت همه امور کشور از جمله آب خوردن مردم را به رفع تحریم گره زده است. در گذشته 720 میلیارد دلار صرف واردات شد و کشور  کاملا به بیرون متکی شد و همان هم علامت تحریم به بیرون داد. یعنی اگر اقتصاد مقاومتی بود به این وضعیت دچار نمی شدیم. ما در شرایط تحریم تورم را کنترل کردیم. چرخ اقتصاد را راه انداختیم. ما در همین شرایط به صنعت بالای 5 و بازرگانی بالای 3 رسیدیم. در یک سال گذشته برای واردات کشاورزی بیش از 8 میلیارد دلار صرفه جویی کردیم. اما نمی توانیم بگوییم تحریم اثر ندارد. ما برای محیط زیست نیاز به سرمایه گذاری بزرگ داریم. اگر بخواهیم وارد کنیم تحریم مشکلاتی ایجاد کرده است.

بعد از توافق در شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه اي باید صادر بشود که توافق را در فصل 7 تاييد بکند. طبق اين مصوبه همه قطعنامه هاي قبلي در مسايل هسته اي را لغو بکند. اين اولين گام مهم است. اين اولين تضمين اجرايي توافق است. بعد از آن اينکه تحريم ها چگونه لغو مي شود در حال بحث است. هفته ها و ماه ها ممکن است طول بکشد تا همه تعهدات اجرايي شود. اينکه چقدر زمان مي برد محل بحث است.

پروتکل الحاقي مخصوص ايران نيست. تبليغات غلطي در غرب راه افتاده است. بسياري از کشورها در حال اجراي اين پروتکل هستند. 124 کشور اين پروتکل را اجرا مي کنند. اين چيز بدي نيست که مرتب کشور ها در حال امضاي آن هستند. تعهدات بين المللي دو طرفه است. در پروتکل الحاقي چيزي به نام بازرسي وجود ندارد. از آنجايي که قبلا به صورت داوطلبانه اجرا کرديم مي دانيم چه اتفاق مي افتد. در آن زمان هم مي گفتند مي آيند مسجد را مي گردند و مجلس را مي گردند. اين ها حرف هاي بي اساسي است. اين نکته قطعي است که ايران نخواهد گذاشت که اسرار کشورش به بهانه اجراي پروتکل به دست ديگران بيفتد. نه فقط در بحث نظامي ، در بحث فناوري ها و غيره هم همينطور است. اين يک معاهده اي است که بسياري از کشورها در حال اجرا هستند. اجراي اين پروتکل اجازه خواهد داد که اتهام ساخت بمب اتمي براي ايران بي اساس است.

روحانی در پاسخ به سئوالي درباره ممنوع التصوير شدن رئيس جمهور اسبق گفت: مسائلی که ما داریم در مسائل سیاسی و اجتماعی، برخی از این مسائل یک روزه و یک شبه حل و فصل نمی شود. باید شرایط امروز را نسبت به 2 سال پیش در نظر بگیریم و ببینیم روند به سمت حل و فصل بوده یا معکوس بوده یا حرکتی نداشته. همه تلاشمان این است که شرایط کشور را از شرایطی که قبلا مناسب نبود برگردانیم به شرایط قانونی و مناسب در جامعه. نمی توانیم بگوییم در این 22 ماه تغییری حاصل نشده است؛ به هرحال در مسائل اجتماعی و فرهنگی انجمن های دانشجویی فعال هستند و حضور دارند. 16 آذر این دو سال را با قبل این دولت مقایسه کنید. خانه سینما افتتاح شده. خانه احزاب فعال شده. اینجوری نیست که هیچ حرکتی نشده باشد. اما اینکه انتظار داشته باشیم همه مسائل اجتماعی و فرهنگی در 22 ماه تمام شود، حتما تمام نمی شود.

مهم این است که مایوس نشویم. اگر 4-5 نفر حرکت غیرقانونی کردند باید اولا نصیحت و جذب کنیم و بگوییم به نفع کشور نیست. اساس 24 خرداد 92 این بود که مردم گفتند افراط و تفریط و خشونت نباشد و قانون حاکم باشد. شورای امنیت ملی هیچ مصوبه ای در زمینه ممنوع التصویری کسی ندارد و اگر کسی چنین چیزی را به شورای امنیت ملی نسبت بدهد خلاف کرده و باید طبق قانون مجازات شود.

درباره اصل 44 و خصوصی سازی ها در سفرهای استانی مسئولان می گویند واگذاری ها در چارچوب قانونی نبوده است. متاسفانه برخی نهادها که نه می شود گفت دولتی هستند و نه خصوصی و به "خصولتی" معروفند نگذاشتند کار درست پیش برود.

وقتی می گوییم تورم نرخش کاهش پیدا کرده است معنی اش این است که ماشین گرانی که با سرعت 40 کیلیومتر می رفت، سرعتش شده 15 کیلومتر. معنی آن ایستادن یا دنده عقب نیست. ما ماشینی را که با سرعت به سمت پرتگاه می رفت را به مسیر درست آورده و سرعتش را کم کردیم.

در پاسخ به این سوال که برخی قوانین در کشور معطل مانده که پول نمی خواهد و به تحریم هم ربطی ندارد مثل تاخیر در آزادسازی سهام عدالت و اجرای کد کالا، بهبود محیط کسب و کار، منع هزینه دولت در ورزش حرفه ای و منع اشتغال پزشکان در دو بخش خصوصی و دولتی. چرا این قوانین اجرایی نمی شود؟ اظهار کرد: وظیفه دولت اجرای قانون است اما برخی قوانین در چارچوب هزینه ها  و درآمدهاست. برخی قوانینی که مورد نظر است مثل بهبود فضای کسب و کار در حال اجراست و رتبه ما افزایش پیدا کرده و از 152 و به 130 رسیدیم . 22 رتبه به سمت مثبت حرکت کردیم.

روحانی گفت: برای سهام عدالت دولت به دنبال تهیه لایحه است. البته هماهنگی هایی لازم داریم و تقدیم مجلس می کنیم. قانون برنامه پنجساله نیز رو به پایان است و آیین نامه ها را اجرایی کردیم و اساس کار دولت این است که قوانین اجرا شود حتی قوانینی که سالها مانده بود مثل قانون جانبازان که از سال 86 اجرایی نشده بود.

برای برخی امور کل حاکمیت باید دست به دست هم دهند تا به آن برسیم. دولت به سهم خودش تلاشش را انجام داده است.

درباره امور منطقه نیز روحانی گفت:

در عراق و سوریه پایگاه و واحد نظامی نداریم و در آنجا کار مستشاری است و تلاش می کنیم مشارکت عمومی مردم و دموکراسی محقق شود.

درباره قیمت بنزین نیز روحانی گفت:

افزایش قیمت بنزین خیلی این عبارت را نمی پسندم چرا که بیشتر آن را تک نرخی کردیم. دلیلش هم روشن است. مقامات دولتی برای مردم توضیح دادند که طبق قانون مجلس باید همه حامل های انرژی را به قیمت فوب خلیج فارس می رساندیم و در بنزین هنوز خیلی فاصله داریم. البته آنهایی که خیلی روی زندگی مردم تاثیر می گذارد را تغییر چندانی ندادیم.

برای یارانه ها که بر مبنای قیمت یارانه انرژی است، 10هزار میلیارد تومان در سال کسری داریم. تک نرخی شدن حداکثر 3هزار میلیارد تومان را جبران می کند. همچنین دنبال این هستیم که یارانه پردرآمدها را بر اساس مصوبه مجلس قطع کنیم. من مقداری نگران هستم که در خلال آن یارانه کم درآمدها هم حذف شود و برای همین ممکن است این امر قدری زمان ببرد.

ما در سال گذشته 35 هزار ميليارد تومان صرف هزينه هاي عمراني کرديم، سال قبل از آن هم 21 هزار ميليارد هزينه کرده بوديم. اين درحالي است که در سال 91 دوازده هزار ميليارد بود. اين آمارها نشان خوبي است. اما يک مشکل بزرگتر وجود دارد و آن مسئله اشتغال است. تا ما نتوانيم رونق اقتصادي ايجاد کنيم، اين همه جوان بيکار از پسر و دختر از بين نمي رود. وقتي مي آييم اشتغال خالص را مي بينيم آمار مناسبي نيست. اينکه مي گوييم جامعه بايد آرام باشد و همه بايد کمک کنيم سرمايه خارجي جمع بشود، يک مسئله مهم آن اشتغال است.

همه کسانی که نگران توافق هسته ای ایران و 1+5 هستند اگر آثار خوب توافق را ببینند، در اعتقاد خود تجدید نظر خواهند کرد.

 

با نزدیک شدن انتخابات، کار بسیار سخت می شود. برخی ابراز نگرانی کرده اند که حرکت برای توافق نهایی کند شده است.

پیک نت 24 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: