ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28  خرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گزارش واقعبینانه فرمانده نیروی انتظامی خوزستان

این اعتیاد گسترده از کجا

و چرا اینچنین ایران را آلوده کرده! 
 
 
 
 

 

فرمانده انتظامی خوزستان در یک نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر گفت:

در دنیا حدود 250 میلیون نفر مبتلا به یکی از مواد مخدر هستند و همه کشورهای دنیا درگیر معضل مواد مخدر شده‌اند. حدود 10 میلیون نفر در چرخه قاچاق مواد مخدر مشغول به کارند، 4500 میلیارد دلار پول در این چرخه وجود دارد که سود خالص آن 500 تا 600 میلیارد دلار است و قاچاق مواد مخدر در کنار تجارت اسلحه، نفت، و توریسم یکی از تجارت​های بزرگ جهان محسوب می​شود.

سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان در سال 2014 به نسبت به سال پیش از آن، 7 درصد افزایش یافته که این رقم موجب افزایش بیش از 15 درصدی میزان تولید مواد مخدر در سال 2014 شده است. در این سال، 6400 تن تریاک در افغانستان تولید شده است.

تولید سالانه 500 تن هرویین در افغانستان نیازمند پیش‌سازهای بسیاری است. این میزان تولید، به حجم زیادی از انواع مواد شیمیایی از جمله انواع اسیدها نیاز دارد و با توجه به اینکه افغانستان کشوری صنعتی نیست تا این مواد را تولید کند، همچنین راه ​آهن و بندری در اختیار ندارد، در محاصره هوایی به سر می​برد و تنها هواپیماهای معینی باید در این کشور بنشینند؛ باید پرسید که این پیش‌سازها چگونه در افغانستان فراهم می​شوند.

حالا، با توجه به این‌که کشور ما بیش از 1200 کیلومتر مرز با افغانستان و پاکستان دارد، ما نیز درگیر مسایل و مشکلات مواد مخدر در این کشورها هستیم. نمی​توان صرفا با بستن مرز یا درگیری و جنگ با کاروان​های قاچاق مواد مخدر در این مبارزه پیروز شد.

در حال حاضر بخش اعظم زندانیان که رقمی در حدود 70 درصد را شامل می​شود، به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان هستند. این افراد یا مصرف‌کننده یا عامل توزیع و یا قاچاقچی مواد مخدرند. همچنین حدود 45 درصد جرایم در کشور مستقیما و مابقی جرایم تا 70 درصد به صورت غیرمستقیم با مواد مخدر مرتبط است.

برای کنترل سرقت، همسرآزاری و طلاق یکی از راه​ها مبارزه با مواد مخدر است.

روزانه به طور میانگین 8 نفر در کشور بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست می​دهند که این رقم سالانه عددی بیش از 2400 نفر است.

اکنون (مطابق آمار رسمی و واقعی) یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد که با احتساب خانواده​های درگیر با مشکلات معتادان، اکنون به صورت میانگین بیش از 5 میلیون و 500 هزار نفر در کشور درگیر مشکلات مواد مخدر هستند. تخمین زده می​شود که در خوزستان حدود 110 تا 120 هزار نفر مبتلا به مصرف مواد مخدر وجود داشته باشد.

55 درصد از معتادان کشور متاهل‌ ا‌ند و این بدان معنی است که نزدیک به 700 هزار همسر درگیر مشکل مواد مخدر هستند و با عوارض آن دست و پنجه نرم می​کنند. بیش از 80 درصد مبتلایان به مصرف مواد مخدر مردان هستند ولی از سوی دیگر اعتیاد زنان به عنوان ستون خانواده، خطر زیادی داشته و با این ‌که از نظر کمی و عددی تعداد آن پایین است ولی نگران‌کننده است.

شاید در مبارزه با مواد مخدر کارهای بسیاری از سوی دستگاه​ها، مردم، نظام و دولت انجام شده باشد ولی واقعیت موجود در جامعه نشان می​دهد که این کارها اصلا کفایت نمی​کند. 80 درصد از مصرف ‌کنندگان مواد مخدر خرده ​فروشی می​کنند و با مجازات نیز ترک جرم نمی​کنند زیرا فرد مبتلا برای تامین خرج مواد و پس از آن تامین خرج زندگی خود خواه ناخواه به خرده​ فروشی مواد مخدر نیز روی می‌آورد.

در افغانستان که خود تولید کننده مواد مخدر است، سطح اعتیاد به هیچ وجه به این اندازه بالا نیست که در ایران است. در حالیکه تریاک در افغانستان ارزانتر از ایران است.

کار به جائی رسیده که در خانه باید فرزندان 12، 13 ساله​ را بیشتر کنترل کرد. سن اعتیاد به صورت نگران​ کننده​ای و به سرعت پایین می​آید. این اتفاق در محافل دوستانه نوجوانان رخ می​دهد.

پیک نت 28 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: