ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28  خرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

پس از انتخابات پارلمانی و شکست رویاهای اردوغان

سقوط "تل ابیض" در سوریه

ضربه دوم به حکومت ترکیه

المنیتور- ترجمه بهروز دولت آبادی

 
 
 
 
 

 

قوای "برکان الفرات" که جبهه ای متشکل از اتحاد کردهای "یگان های مدافع خلق" و "ارتش آزاد سوریه" است، با حمایت نیروی هوایی آمریکا در منطقه "رقه" بر علیه "دولت اسلامی" (داعش) وارد عملیات شده اند که موجب ناراحتی جدی آنکارا گشته است.

سال گذشته اردوغان که هنوز نخست وزیر ترکیه بود، مدعی شده بود که بدنبال بمباران هوایی قوای متفق غربی، اعراب و ترکمن ها مناطق زندگی شان را ترک و کردها در آن مناطق ساکن شده اند. در سپتامبر و اکتبر 2014 وقتی همان مناطق توسط قوای داعش محاصره شد اردوغان اعلام کرد که "کوبانی در حال سقوط است." و این موجب خشم کردها شد. یکی از دلایل شکست اردوغان در انتخابات هفتم ژوین نیز همین موضعگیری در مقابل کردها بود. و حال باید پرسید که چرا اردوغان اینچنین نگران شکست داعش در "تل ابیض" است؟

"تل ابیض" منطقه ای بسیار نزدیک به شهر مرزی "آکچاکالا" در ترکیه است. این منطقه در 19 سپتامبر 2012 به دو علت زیر  بدست اتحادی متشکل از قوای "برکان الفرات"، "جبهه النصره"، "احرار اشام" و "لوا اتوحید" سپرده شد.

 1- تشکیل یک منطقه تامپون جهت دور نگه داشتن نیروهای دولتی سوریه از منطقه مرزی و تامین فعالیت آزاد برای گروه های مخالف اسد.

2- قطع ارتباط نهضت مقاومت کردهای سوریه با منطقه موسوم به "روژووآ" (کردستان غربی) که متشکل است از کانتون های "کوبانی" و "جزیره".

در آن زمان درگیری های بسیاری بین نیروهای اسلامی که "تل ابیض" را در تصرف داشتند و "جبهه کرد" که بعد ها بخشی از "ارتش آزاد سوریه" شد صورت گرفت.

بر اساس برخی اطلاعات که از منابع کردی در اختیار المونیتور قرار گرفت بعد از مدتی آرامش در جبهه ها، در 19 جولای  2013  با اخطارهایی از مناره های مساجد حرکتی جهت دور کردن کردها از منطقه "تل ابیض" و مجازات آنها آغاز شد.

از مجموع 25 هزار جمعیتی که از "تل ابیض" در سال 1963 توسط حزب بعث عراق اخراج شدند 12 هزارشان کرد بودند. کردهای ساکن "تل ابیض" مجبور شدند به کوبانی و جزیره مهاجرت کنند. بخشی از آنها نیز به عراق و سوریه مهاجرت کردند.  تا 5 ماه اوت 2013 تمامی خانه های مستقل کردنشین مورد تهاجم پلیس قرار گرفت. 70 مرد کشته شد و 400 زن و بچه ربوده شدند. ظاهرا  جامعه جهانی به قصد ایجاد " انقلابی مردمی"  و بدون کوچکترین دلواپسی چشمش را  به تمامی این جنایاتی که بدست نیروهای مخالف صورت می گرفت  بست. تا اینکه وزیر امور خارجه روسیه سرگی لاورف پرونده این جنایات را به شورای امنیت سازمان ملل ارایه داد.

روابط در "تل ابیض" به هنگامی تغییر کرد که بخشی از قوای "النصره" به صفوف داعش پیوستند. و سپس داعش در ژانویه 2014 با عملیات خونینی "تل ابیض" را به اشغال در آورد.

قوای "یگان مدافع خلق" که موفق به بیرون راندن "دولت اسلامی" (داعش) از کوبانی شده بود با تمیز کردن دو مسیر به نام های "سیرین" و "عین عیسی" توانستند به قوای داعش در "تل ابیض" حمله کنند.

در اولین روزهای عملیات علیه دولت اسلامی صدها و سپس هزاران غیر نظامی راهی مرز "آکچاکالا" در ترکیه شدند و سپس با باز شدن مرز وارد خاک ترکیه شدند. ولی آنهایی که نتوانستند از مرز بگذرند توسط قوای داعش همچون گله ای از حیوانات به طرف "تل ابیض" کوچانده شدند.

دلیل عصبانیت اردوغان از شکست داعش در "تل ابیض" از اینجا آشکار می شود که وی گفت: "قوای متفق غرب که با بمباران هوایی شان عرب ها و ترکمن ها را از تل ابیض راندند باعث شدند که تروریست های کرد وابسته به دو حزب اتحاد دموکراتیک و پ ک ک به این منطقه مسلط شوند.

"عمر دده" از مسئولین "النصره",  یگان مدافع خلق را متهم به این کرد که گویا آنها ترکمن ها و دهاتشان را به آتش خواهند کشید.  سخنگوی "یگان مدافع خلق" با تکذیب این ادعا ها خطاب به ترکمن ها گفت: "به تل ابیض برگردید و مطمئن باشید که با هیچ خطری از جانب ما مواجه نخواهید شد. ما اجازه نخواهیم داد داعش از شما به عنوان یک سد گوشتی برای امیالش استفاده کند."

سخنگویان ترکمن ها در سوریه از جمله "عبدالرحمن مصطفی" نیز این را تایید کرده اند.

علت عصبانیت اردوغان در این نهفته که منطقه ای که قرار بود به عنوان تامپون باشد اکنون می رود که قوای داعش در آن متلاشی شود و قوای کردها در آن مستقر شود. و این در حالی است که آنکارا هرگز احساس نگرانی در قبال تصرف این مناطق به دست داعش در سال 2013 را نداشت.

با توجه به نزدیکی تل ابیض و رقه به مرز ترکیه این مناطق برای داعش حیاتی است. هرچند مرزها با ترکیه بسته است ولی این دو نقطه برای داعش باز می باشد. داعش زخمی هایش را از این مرزها جهت درمان و تداوی به ترکیه می فرستد. و شهر مرزی "آکچاکالا" برای تردد داعش بهترین مسیر است. به هنگامی که قوای وابسته به القاعده همچون "النصره" و "احرار الشام" با تسلیحات صادره و یا عبور داده شده از ترکیه مناطقی چون ادلیب  و غیره را اشغال کردند داعش با تصرف مهمات از ارتش عراق راهی "پالمیرا" شد. و با کمک ترکیه ارتباطات لجستیکی اش بین ترکیه و حلب را تقویت کرد.  این ها از عواملی بود که مهاجرین ترکمن  را مجبور کرد که به مرزهای ترکیه هجوم برند.

برای داعش تل ابیض از آن جهت حائز اهمیت بود که از این راه می توانست کانتون های کوبانی و جزیره را در دست داشته باشد. و همچنین برای کردها که در سال 2012 مجبور به ترک تل ابیض شده بودند گرفتن مجدد آن به معنای شکست داعش بود.

مسئولین "روژووآ" بر این باور هستند که اگر دولت ترکیه در خصوص عبور مایحتاجشان جهت ساختن دوباره کوبانی خللی ایجاد کند از کانتون جزیره و از مسیر عراق استفاده کنند.

 بنا به اظهارات باراک اوباما "ترک ها بعد از کوبانی با گروه های خطرناکتر در تل ابیض درگیرند."

پیک نت 28 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: