ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28  خرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

چراغ سبز امریکا

برای لغو تحریم ها علیه ایران 
 
 
 
 

 

روزنامه نیویورک تایمز در تفسیری پیرامون مذاکرات اتمی ایران و 1+5 که قرار است تا 10 تیرماه نتیجه نهائی آن اعلام شود، با خوش بینی نسبت به نتیجه مذاکرات نوشت:

آخرین گفته های وزیر خارجه امریکا پیش از حرکت به طرف اروپا و دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی شاید چراغ سبزی باشد برای تفاهم نهائی!

جان کری وزیر امور خارجه امریکا روز سه شنبه در یک گفتگوی خبری، برای نخستین بار گفت آمریکا آماده است بدون دسترسی به برخی اطلاعات در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران، لغو تحریم های اقتصادی این کشور را آغاز کند. در حال حاضر ما بر آنچه که ایران در یک برهه زمانی خاص و یا در دیگر موقعیت های گذشته انجام داده متمرکز نمی شویم. این برای ما مهم است که رو به جلو برویم. فعالیت های (نظامی- اتمی) گذشته متوقف شده اند، و این همان چیزی است که ما می توانیم آن را در مسیری مشروع در نظر داشته باشیم. نیویورک تایمز همچنین نوشت: سئوال در مورد چگونگی فشار بر ایران برای دریافتن جزئیات گسترده در مورد آنچه که دانشمندان هسته ای این کشور بیش از یک دهه بر آن متمرکز بوده اند، یک مسئله بسیار بحث انگیز در مذاکرات است. "رابرت آینهورن"، که تا سال 2013 عضوی از هیئت آمریکایی در مذاکرات با ایران بوده، در یادداشتی نوشت "شاید سخت ترین مسئله حل نشده" برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران این موضوع (ابعاد نظامی فعالیت اتمی ایران) باشد." نیویورک تایمز درهمین گزارش مستند به سخنان وزیر خارجه امریکا نوشت:

"با نزدیک شدن به مهلت رسیدن به توافق با ایران در 30 ژوئن، کری گفت که موضوع فعالیت های هسته ای گذشته ایران نیاز به بررسی دارد، اما او روشن ساخت که تحریم ها می تواند قبل از رفع نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد تحقیقات هسته ای گذشته ایران لغو شوند. کری اصرار داشت که آخرین مهلت برای دستیابی به توافق (10 تیرماه) هنوز هم واقعی است و گفت که او برای شرکت در مذاکرات که این ماه در وین برگزار می شود، برنامه ریزی کرده است."

(دور از ذهن نیست که جناح راست ومخالفت دولت روحانی، از بیم تفاهم اتمی و لغو تحریم ها بر شدت مخالفت های خود در مجلس و خیابان ها و مراسم و سخنرانی ها و ... بیافزاید. چنان که در مراسم تشییع جنازه غواص ها روز چهارشنبه در تهران شاهد آن بودند.)

پیک نت 28 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: