ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اردیبهشت  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

پول های کثیف

بخشی از غارت دوران احمدی نژاد است 
 
 
 
 

 

بخش هائی از مصاحبه  موید حسینی صدر، نماینده خوی در مجلس با روزنامه اعتماد درباره پولشوئی در جمهوری اسلامی:

در کشور منافذی وجود دارد که افرادی که نفوذ دارند می‌توانند از آنها استفاده کنند و صاحب ثروت‌های باد آورده شوند. شما الان در هر شهر و منطقه‌ای انواع بابک زنجانی‌ها را در رده های مختلف می‌بینید. یک روز پدیده شاندیز است، یک روز بابک زنجانی، یک روز بحث سوآپ نفت و یک روز بحث فلان وزیر. 

افرادی که از قانون اطلاع دارند و دوستان و‌ آشنایانی در دستگاه‌های مختلف دارند از نفوذ خود استفاده می‌کنند و شبکه‌ای را تشکیل می‌دهند و در مدت‌های کوتاه به ثروت‌های بزرگ بادآورده دست پیدا می‌کنند.

به نظر من دولت یازدهم اهتمام خوبی برای مبارزه با فساد دارد. اگر نداشت که همین بحث پول‌های کثیف مطرح نمی‌شد. اما متأسفانه دامنه روابط نامشروعی که قبلاً ایجاد شده به زمان کنونی هم کشیده شده است.

پدیده هائی مانند سوآپ نفت، صرافی‌ها، انحصار واردات خوراک دام و طیور، انحصار واردات شکر و کاغذ و خصوصا واردات خودرو .... و یک سری دیگر که خیلی به چشم نمی‌آیند، برخی زد و بندها در بیمه‌ها همگی افشاء شده اند. کسی که زد و بند می‌کند و بیمه‌های انحصاری می‌گیرد خیلی سریع و کوتاه به چند ده میلیارد تومان سود باد آورده می‌رسد. یک سری از جاهای دیگر بحث زمین‌خواری است. اشخاص می‌آیند و زمینی را تحت عنوان احداث هتل یا پرورش گیاهان دارویی یا کارخانه می‌گیرند و آن را تغییر کاربری می‌دهند. یا بحث سند سازی برای زمین‌های متروکه، که سندهای اینها همگی جعلی است. اما یک سری مصادیق هستند که باز هم خیلی آشکار نیستند که قاچاق یکی از نمونه‌های آن است. قاچاق سوخت و مواد مخدر و کالا هم در این بین موضوع مهمی است.

به نظر من در این بین سهم اصلی در پول‌های کثیف را فسادهای آشکار دارند که همه آن هم بحث رانت ‌خواری و ویژه‌خواری است. مثلاً شده که کسی برای واردات فولاد مراجعه کرده و به او می‌گویند فولاد در کشور اشباع شده و شما نمی‌توانید. ولی همزمان مجوز آن برای فرد دیگری صادر می‌شود. الان من شخصی را می‌شناسم که صاحب قدرت هم هست و از خرید و فروش دارو مولتی میلیاردر شده است. همین فرد زمانی کارمند ساده دولت بود و تنها رانتی که در اختیار او قرار گرفت باعث کسب این درآمد شد. تا اینجا اگر من نتیجه‌گیری کنم مسأله این گونه می‌شود که راه‌هایی برای کسب درآمدهای نامشروع وجود دارد. جلوه‌های اینها هم کم نیستند و خیلی راحت می‌توان امروز انگشت گذاشت و گفت فلان آدم یا فلان شرکت ثروت‌های خود را از این راه آورده‌اند. در کشورهای پیشرفته افرادی که ثروتمند می‌شوند از یک فرآیند شفاف می‌گذرند. مثلاً بیل گیتس و استیو جابز و هزاران نمونه دیگر. مثلاً یک نفر می‌آید می‌گوید من پروفسور سمیعی هستم و درآمد من از هر عمل جراحی‌ام اینقدر است و این‌گونه ثروتمند شدم. در کشور ما الان اما افرادی هستند که اصلاً منشأ ثروت آنها مشخص نیست.

بدتر از آن این است که افرادی می‌خواهند ثروت نامشروع خود را سوق بدهند برای هدایت سیاسی جامعه و برنامه‌ریزی طولانی ‌مدت.

مثلا برادر همان کسی که پول‌هایی را به آقای رحیمی (معاون اول احمدی نژاد) داده بود و الان هم زندان است، ستاد انتخاباتی زده است. یا نمونه دیگر آقایی که در قاچاق دست داشت الان شعبه‌ای از نهادهای خیریه را تشکیل داده و در پوشش آن به شکل گسترده کار انتخاباتی می‌کند. به دروغ هم می‌گویند داریم کار خیرخواهانه و خداپسندانه انجام می‌دهیم. من کسی را می‌شناسم که قبلا مسئول بوده و الان صاحب ثروت انبوهی شده و شبکه انتخاباتی گسترده‌ای تشکیل داده است.

- اینها را در مجلس با همکارانتان در میان گذاشته‌اید؟

- من نمی‌خواهم با همکارانم وارد بحث مصداقی بشوم.

البته وقتی در رسانه می‌گویم یعنی اینکه ابایی از مطرح شدن آن ندارم. قبلا هم اینها را با مصداق در مجلس گفته‌ام. این خطر می‌رود کار را به جایی برساند که سرمایه‌داران برای مجلس و دولت مسئول و وکیل و وزیر بگذارند. اتفاقاً یکی از این مواردی که من گفتم در دولت قبل به فاصله نصف روز مجوز صرافی گرفته و ظرف مدت کوتاهی در حدود چهار، پنج ماه در همان دوره نوسانات ارزی 300 - 400 میلیارد تومان سود یرده است. اینها صبح‌ها ارز را می‌گرفتند و تا عصر آن را تمام می‌کردند. الان ما بابک زنجانی را گرفتیم و می‌گوییم مبارزه با فساد است، اما کسی نپرسیده که چرا تا آن موقع دستگاه‌های نظارتی ما او را ردیابی نکرده بودند و گذاشتند خوب که کارش را انجام داد و پول مملکت را خورد، او را گرفتند. بدتر اینکه امثال بابک زنجانی و نوچه‌های او الان دارند آزاد می‌گردند و هنوز هم کاسبی‌های فاسد خود را دارند.

خیلی‌ها می‌آیند سراغ ما و می‌گویند ما تشکیلاتی داریم در دوبی و ترکیه و فلان جا و شما بیایید آنجا. بلیت و دلار و همه‌چیزش را هم تامین می‌کنند. بارها از این پیشنهادها به خود من شده است. اما بحث به همین جا ختم نمی‌شود. یکی مثل من پیشنهاد آنها را رد می‌کند. اما شاید همه این کار را نکنند. اینها می‌خواهند کم کم مجلس را بگیرند. اینکه یک نفر می‌آید و خرج سفر یک ماهه فلان مسئول را به یک کشور خارجی می‌دهد یا برای آن یکی مسئول در بهترین جاها دفتر می‌گیرد و تجهیز می‌کند برای چیست؟

مثلاً یک مورد داروهای بدن‌سازی و اشتهاآور و از این جور چیزها بود که می‌گفتند مضر است و تأییدیه ندارد. از آن طرف به شخصی مجوز واردات همین داروها را ‌دادند و او بدون رقیب اینها را وارد ‌کرد و میلیاردها تومان سود برد. یا مثلاً ارز اختصاص داده شده به واردات دارو یکباره در گمرک تبدیل به پورشه و بنز شد. در روغن نباتی و شکر و خوراک دام و طیور هم مواردی از این دست بوده است.

ما پلیس نیستیم که دنبال این جور موارد باشیم. اینها مواردی هستند که به طور اتفاقی ما با آنها برخورد کرده‌ایم و تعداد آنها هم خیلی زیاد است. فساد اینقدر زیاد شده که دیگر نیاز به تجسس ندارد. موضوع نگران‌کننده هم این است که این موارد و کسانی که پشت فسادها هستند خودشان سراغ ما می‌آیند و نشان می‌دهد که می‌خواهند وارد سیاست شوند تا راه‌شان برای کسب درآمد باز بماند. من نمی‌خواهم اینجا اسم کسی را بیاورم و بیشتر از این موضوع را باز کنم. اما چشم امید اینها فعلاً به همین انتخابات است.

احساس خطر کرده‌اند که دولت بعد از حل مسأله هسته‌ای و ایجاد یک وفاق ملی، اولویت سوم خود را مبارزه جدی با فساد قرار دهد. از همین الان هم گارد دولت نشان داده که برای این کار مصمم است. اینها وقتی حمیت دولت برای پروژه هسته‌ای را هم دیده‌اند نگران شده‌اند که دولت با همین حمیت و اصرار وارد فاز مبارزه با فساد و مفسدین شود. مشخصاً کار که شروع شود خیلی زود سریع این افراد گیر می‌افتند، چون خیلی رو بازی کرده‌اند و خط و ربط‌شان مشخص است. برای اینکه کارشان به اینجا نکشد امیدشان به مجلس آینده است.

الان می‌خواهند افرادی را در قامت نماینده به مجلس بفرستند تا پروژه خودشان جلو برود. از همین حالا تحت پوشش کمک به بی‌بضاعتان و کمک جهیزیه و کمک به مساجد و ده‌ها عنوان دیگر هزینه می‌کنند.

می خواهند یک تعداد نماینده خاص را به مجلس بفرستند تا سر دولت در مجلس دهم با همین عده گرم شود و فرصت رسیدگی دقیق به موضوع فساد دست ندهد. اگر تعدادی از این افراد وارد مجلس بعدی شوند، من از الان به شما می‌گویم وضع مملکت از دوره احمدی‌نژاد هم بدتر می‌شود. الان در یکی از استان‌ها به عینه این گروه‌ها فعال هستند که ثروتشان را از قاچاق نفت و تجارت دارو و صرافی و امثال اینها بوده است. همین موضوع صرافی که به شما گفتم در تهران بوده است. کسی آنجا کار می‌کرد که به من گفت اینها دست‌کم در چهار ماه بیش از 300 میلیارد تومان درآمد داشته‌اند و بعد همین بنده خدا را هم اخراج کردند. همین‌ها الان دارند کسی را برای انتخابات می‌آورند که این آدم متاسفانه در یک جای مذهبی و مقدسی مشغول کار است و تاکتیک اینها این است که دنبال افراد ظاهرالصلاح می‌روند. قبلاً در فرهنگ ما این‌طور بود که معمولاً ثروتمندان و پولدارها دارایی خود را به رخ نمی‌کشیدند. الان نه‌تنها با آن مانور می‌دهند بلکه اینقدر گستاخ شده‌اند که تلاش می‌کنند ارنج انتخاباتی بچینند.

- حضور وزیر کشور در مجلس چقدر می‌تواند کمک کند تا موضوع پول‌های کثیف باز شود و اصلا تا الان چرا مقدمات حضور ایشان فراهم نشده است؟

- من نمی‌دانم تا حالا چرا زمینه برای حضور وزیر کشور در جلسه مجلس فراهم نشده است. اما اگر حتی وزیر کشور اطلاعی از اینها ندارد من حاضرم جای ایشان بیایم و با مصداق و اسم افراد و سند درباره این پول‌های کثیفی که تلاش می‌شود تا انتخابات مجلس دهم را تحت تاثیر قرار دهند، توضیح دهم.

من اطلاعاتی که دارم در مورد یکی از استان‌ها و البته تهران است. می‌دانم که در بقیه جاها هم همین وضع است اما مصداق آن را فعلا ندارم. ولی حرف من این است وقتی موارد مربوط به دو، سه استان اینقدر گسترده هستند، شما ببینید وقتی درباره کل کشور صحبت کنیم چه حجمی از فساد خواهد بود. الان بحث پیمانکاری‌های بدون ضابطه یکی از مبادی اصلی فساد شده است. من ده‌ها مورد می‌دانم که بدون طی مراحل قانونی پروژه‌های بزرگی به شرکت‌هایی رسیده و الان اینها در اندک زمانی گردن کلفت شده‌اند و می‌خواهند برای مملکت تعیین تکلیف کنند.

پیک نت 7 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: