ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 اردیبهشت  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

رئیس جمهور ترکیه

انتخابات قبرس شمالی را باخت!

بهزاد دولت آبادی – استانبول 
 
 
 
 

 

یکشنبه 26 آوریل در قسمت ترک نشین قبرس شمالی انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و نامزد مستقلی به اسم "مصطفی آکینجی" که تا حدودی دارای گرایشات چپ است در دور دوم این انتخابات با کسب 64% آرا نامزد جناح راست و در عین حال سومین رئیس جمهور "درویش اراوغلو" را شکست داد. با توجه به این که بزودی انتخابات پارلمانی در ترکیه برگزار می شود و اردوغان رئیس جمهور ترکیه امیدوار است حزب وی در این انتخابات اکثریت مطلق را بدست بیآورد، نتیجه انتخابات قبرس شمالی را میتوان یک ضربه سیاسی به وی ارزیابی کرد. درحقیقت اردوغان شکست اول را در انتخابات قبرس شمالی خورد.

از زمان اشغال بخش شمالی ترک نشین قبرس توسط ترکیه، تا کنون این کشور همواره از این بخش به عنوان "بچه وطن" و خود را "مادر وطن" معرفی کرده و می کند. رئیس جمهور جدید قبرس شمالی بلافاصله پس از پیروزی در این انتخابات از ترکیه به عنوان "کشور برادر" نام برد و این خشم اردوغان رئیس جمهور ترکیه را بر انگیخت! اردوغان در همان روز در یک نشست مطبوعاتی گفت: "تا کنون اساس روابط ما با قبرس ترک نشین شمالی بر محور رابطه مادر- فرزندی بوده نه برادری! ما برای این رابطه سال هاست متحمل هزینه های مالی- جانی شده ایم. هر سال بیش از یک میلیارد دلار کمک کرده ایم و در این راه شهیدان داده ایم. بهتر است رئیس جمهور جدید به این روابط احترام بگذارد! بین رابطه برادری و مادر- فرزندی تفاوت های بسیاری است و بین ما و قبرس شمالی رابطه برادری قابل تصور نیست و قبرس شمالی همواره فرزند ترکیه خواهد ماند. قبرس شمالی بدون ترکیه نمی تواند نقشی در جامعه بین المللی داشته باشد. اگر رئیس جمهور جدید به این طرز تفکر ادامه دهد در آینده ای نه چندان دور پشیمان خواهد شد. امیدواریم تاخیر نکند زیرا دیر خواهد شد و افسوس خواهد خورد."

رئیس جمهور جدید قبرس شمالی (مصطفی آکینجی) روز 27 آوریل در یک مصاحبه تلفنی- خبری با کانال سی. ان. ان. ترکیه در واکنش به اظهارات اردوغان گفت:  "بر خلاف نظر اردوغان ما دیگر بچه نیستیم و بزرگ شده ایم. ترکیه نباید ما را همواره به چشم فرزند کوچک نگاه کند. ما خود را برادر ترکیه می بینیم نه فرزند ترکیه، در عین حال که رابطه با ترکیه برایمان حایز اهمیت است. " از رئیس جمهور قبرس شمالی سئوال شد:  

- آیا به ترکیه سفر خواهید کرد ؟

وی گفت: "اگر از جانب ترکیه دعوت بعمل بیآید یقینا سفر خواهم کرد."

این پاسخ نیز خشم اردوغان را دو چندان کرد و او همان روز گفت: "مگر احتیاج به دعوت است؟! من پس از پیروزی ام در انتخابات ریاست جمهوری بدون اینکه دعوتی بعمل آید به وطن فرزندم (قبرس شمالی) سفر کردم و سپس بدون هیچ دعوتی به کشور دوست و برادر آذربایجان رفتم."  

همان روز بین اردوغان و آکینجی تماسی تلفنی برقرار شد. روز 28 آوریل رئیس جمهور آکینجی در خصوص مضمون مکالمه اش با اردوغان به خبرنگاران گفت: "تماس تلفنی ما بیشتر بر محور تبریک آقای اردوغان بود."

 پنجشنبه 30 آوریل طی مراسمی حکم ریاست جمهوری ام تنفیذ خواهد شد و در این دیدار تلفنی به آقای اردوغان گفتم که پس از حکم تنفیذ با هماهنگی های متقابل طبیعتا اولین سفرخارجی ام به کشور ترکیه خواهد بود. "

 رئیس جمهور جدید قبرس شمالی در ادامه صحبت هایش به خبرنگاران نکات بسیار مهمی را مطرح کرد. وی گفت: "رابطه ما با ترکیه بر اساس احترام متقابل خواهد بود.  قبرس شمالی کشوری است که دارای موسسات و بنیادهای مستقلی می باشد. مردم ما قادر به اداره مستقلانه این موسسات و بنیادها هستند. هرگز اجازه نخواهیم داد این موسسات و بنیادها دچار آن مصیبت ورشکستگی که بر سر شرکت هوایی قبرس ترک آمد شوند. عشق به مام وطن یک حس قلبی می باشد که ریشه در فرهنگ و تاریخ مشترکمان دارد. با این حال نه سر تسلیم فرود خواهیم آورد و نه اجازه ایجاد تشنج با کشوری را خواهیم داد. قبرس شمالی کشوری است که استقلالش از جانب ترکیه برسمیت شناخته شده. مردم ما در انتخابات اخیر نشان دادند که خواهان رابطه برادری با ترکیه هستند و این شکل رابطه هیچ ضرری به روابط و منافع متقابل نخواهد زد. هدف و آرزوی ما این است که با تقویت اقتصاد و دموکراسی مان بتوانیم سر پای خود بیایستیم و با حقوق مساوی به یک نظام فدرال با قبرس جنوبی دست یابیم و به این شکل صاحب مقام والایی در اتحادیه اروپا شویم. "

مصطفی آکینجی در پایان صحبت هایش گفت: "هیچ فراموش نمی کنم که پس از پیروزی آقای اردوغان در انتخابات ماه اوت سال گذشته یک خبرنگار خارجی از من پرسید که نظرتان چیست؟ و من در جواب گفتم غیر از احترام به خواست مردم ترکیه مگر چه نظر دیگری می توانم داشته باشم؟ کشورمان قبرس شمالی نیز در آوریل سال آینده انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت و ما نیز خواهان این هستیم که صرف نظر از این که چه کسی پیروز شود به خواست مردم قبرس شمالی احترام گذاشته شود ".

 پیک نت 13 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: