ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 اردیبهشت  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

روحانی در دانشگاه آزاد

ایرانی در هر کجای جهان

حق دارد خود را مالک ایران بداند 
 
 
 
 

 

روحانی روز گذشته (سه شنبه) هنگام افتتاح چند طرح دانشگاه آزاد اسلامی، در جمع مدیران، اساتید و کارکنان این دانشگاه حضور یافت و طی سخنانی گفت:

در بین همه خدماتی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای انقلاب انجام داد، از اصل پیروزی انقلاب اسلامی که ایشان جزو سرداران این انقلاب بودند و سهم بسزایی در پیروزی، استقرار و ساماندهی نظام اسلامی داشتند و نقشی که در شکل‌گیری و آغاز فعالیت مجلس و هماهنگی قوا در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و نیز نقشی که در جنگ تحمیلی و پیروزی‌های رزمندگان داشتند، بی‌تردید نقش‌آفرینی ایشان در پاگرفتن دانشگاه آزاد اسلامی یکی از برگ‌های زرین تلاش‌های ایشان برای توسعه کشور محسوب می‌شود.

من در شورای عالی انقلاب فرهنگی مدافع محدود کردن دخالت‌ها در دانشگاه‌ها و محیط‌ های دانشگاهی هستم، چرا باید کارهایی که وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی از عهده انجام آن بر می‌آیند دولتی شوند؟ یا در آنها دخالت شود. باید اجازه دهیم دانشگاه‌ها روی پای خودشان بایستند و یک فضای رقابتی سالم بین خودشان و بین دانشگاه‌های کشور و دانشگاه‌های منطقه و جهان بوجود بیاید.

خیل عظیمی از دانشجویان و اساتید اندیشمند و باسواد ایرانی در خارج از کشور حضور دارند که مشتاق حضور و مشارکت علمی با مراکز علمی و دانشگاهی کشور هستند. باید فضایی را ایجاد کنیم که عالمان اساتید، اندیشمندان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور بتوانند راحت‌تر به کشور تردد کنند و مشارکت علمی با مراکز دانشگاهی داخلی داشته باشند.

چرا بعضی‌ها به خودشان اجازه می‌دهند که خیلی راحت‌ با یک استاد دانشگاه که از خارج به داخل کشور می‌آید برخورد کنند. این عده از کجا و براساس کدام قانون چنین حق و اجازه‌ای را برای خودشان قایل می‌شوند. نباید با اساتید و عالمان که سرمایه‌های ماندگار کشور هستند، اینگونه برخورد کرد.

 «چرا باور نمی‌کنیم که ایران متعلق به تمام ایرانیان جهان است».(تشویق مکرر حاضران) هر ایرانی در هر جای جهان به سهم خود مالک و صاحب این کشور است و اگر لازم است با کسی برخوردی هم صورت گیرد باید در چارچوب قانون و قانونی باشد.

وقتی یک نفر ترک وطن می‌کند، عشقش به میهنش بیشتر شعله‌ور می‌شود، اگر فضا برای چنین فردی مهیا شود با تمام وجود به کشورش خدمت خواهد کرد و باید گفت که دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ اینکه دولتی نیست در زمینه فراهم کردن مقدمات استفاده از حضور و تخصص ایرانیان متخصص خارج از کشور دست بازتر و فضای مهیاتری دارد.

ممکن است در دانشگاه‌ها و مراکز علمی دولتی تنگ ‌نظری‌هایی وجود داشته باشد،این تنگ‌ نظری‌ها گاهی حتی باعث می‌شود یک استاد دانشگاه نتواند کرسی تدریس خود را در دانشگاه حفظ کند و در چنین مواردی این دانشگاه آزاد است که می‌تواند این دسته از اساتید را جذب کرده و مانع از خروج آنها از کشور شود که این خود نوعی حفظ سرمایه‌ها در داخل کشور است.

افتخار یک دانشگاه نه به ساختمان و نام و مساحت آن بلکه به استاد است. باید تلاش کنیم، مقام، جایگاه و منزلت اساتید بزرگ کشورمان را بیش از پیش ارتقاء دهیم و شرایط علمی کشور را به جایی برسانیم که دیگر برای دانشجو و برای کسی که می‌خواهد از تخصص یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی استفاده کند نام آن فارغ‌التحصیل اهمیت نداشته باشد، بلکه نام و نظر اساتید آن دانشجو و فارغ‌التحصیل اهمیت داشته باشد.

دانشگاه باید در مسایل اجتماع حضور و مشارکت فعال داشته و احساس وظیفه کند و از مشکلات انتقاد کند؛ حالا اگر برای انتقاد از دیگر قوا ملاحظه دارید، می‌توانید از دولت انتقاد کنید که دیوارش کوتاه است.(تشویق مکرر حاضران)

کشور نیاز به علم دارد و دولت باید کار را به عالمان و اندیشمندان بسپارد چرا که کشور وقتی پیشرفت می‌کند که پرچمدارانش عالمان و اساتید باشند.

پیک نت 30 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: