ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 اردیبهشت  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

فرش های گران و تاریخ

در کاخ گلستان می پوسند! 
 
 
 
 

فرش های کاخ گلستان اگر برای تعمیر و احیای آنها فکری نشود از بین میروند. از جمله فرش تالار آیینه‌ کاخ گلستان که کمال الملک نقاش بزرگ ایران، آن را با ظرافتی بی نظیر در تابلوئی که ناصرالدین شاه کنار پنجره رو به کاخ روی صندلی نشسته کشیده است. فرشی که یکصد متر است. فرش‌های قاجاری کاخ گلستان در دنیا بی‌نظیر است. بسیاری از فرش‌های تالار آیینه که حدود 12 قطعه فرش از منطقه جنوب خراسان هستند، از ناب‌ترین آثار گره ‌بافت‌های دنیا به شمار می‌آیند که در این کاخ نگهداری می‌شوند و ممکن است نمونه‌ دیگری از آن‌ها در دنیا تکرار نشود. فرش 40 متری حاج‌الدوله را نیز خطر پوسیدگی و نابودی تهدید می کند اگر به داد آن نرسند. این فرش یکی از قدیمی‌ترین فرش‌های دارای کتیبه است که از جوشقان به جا مانده است. در واقع نمونه‌ کاملا منحصر به فرد از فرش جوشقان که هنوز وضعیت خوبی دارد. جا به ‌جایی از جمله دلائل لطمه دیدن فرش های کاخ گلستان است.  محلی که این فرش‌ها در آن نگهداری می‌شوند فضائی محدود است و برخی از فرش‌ها به دلیل آن‌که بزرگ هستند، خم شده‌اند که همین مسئله باعث پارگی فرش‌ها می‌شود.

نمونه‌های دیگری از فرش‌های خراسان، فرهان‌ و ملایر‌ در گنجینه کاخ گلستان وجود دارد.

فرش خراسان با 50 متر طرح و نقش زیبایی که دارد بیش از یکصد سال است که دیگر بافته نشده است. طرح این فرش "قهر و آشتی" نام دارد.

از حسین کرمانی نیز فرش کناره‌ای در موزه‌ کاخ گلستان وجود دارد‌ که در دنیا بی‌همتا است. همچنین از بیجار چهار قطعه فرش یگانه و منحصر به فرد در این موزه نگهداری می‌شود. همه این فرش ها را بید و سفیدک‌ تهدید می کند.

جمعا 40 فرش یگانه کاخ گلستان تاکنون رو نمائی شده اند و معلوم نیست چه تعداد دیگر در انبارهاست.

(خلاصه شده از گفتگوی ایسنا با مسئول و کارشناس فرش های کاخ گلستان)

پیک نت 31 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: