ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 فروردین  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

اوباما پس از "توافق" لوزان

من نسبت به فصل تازه

روابط ایران و امریکا امیدوارم 
 
 
 
 

 

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، پس از اعلام بیانیه مشترک مذاکرات لوزان در مصاحبه ای که در نیویورک تایمز منتشر شد، به سئوالات "توماس فریدمن" عضو ارشد سردبیری این روزنامه گفت:

«راه حل دیپلماتیک جاری مخالف این تصور است که رژیم ایران به هر حال تغییر خواهد کرد. این احتمال که نمی توان ایران را از برنامه اتمی اش منصرف کرد احتمال درستی نیست. چرا رویکرد دیپلماتیک فعلی را آزمایش نکنیم؟ برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی هیچ فرمولی و هیچ گزینه ای موثرتر از ابتکار عمل در چارچوب دیپلماتیک وجود ندارد. مذاکرات جاری با ایران فرصتی است که یک بار دست می دهد.

البته مذاکرات هنوز تمام نشده، جزئیات زیادی هست که باید در سه ماه آینده علیرغم دشواری های سیاسی زیاد در ایران و آمریکا حل شود.

شکی نیست که بی اعتمادی عمیقی میان ایران و آمریکا وجود دارد، اما ما شاهد عملگرایی در رژیم ایران هستیم. درعین حال که به نظرم آنها نگران بقای خود نیز هستند.

در مورد آیت الله خامنه ای باید بگویم که درک او مشکل است. من مستقیما با او حرف نزده ام. در نامه هایی که او می فرستد، معمولا اشاره زیادی به گذشته ها هست. اما به نظر من آنچه خیلی گویاست این است که او در مذاکرات اتمی‌ به مذاکره کنندگانش آزادی عمل داد تا چارچوب توافق فراهم شود.

برداشت من این است که او در مورد مسائل بین المللی و مسائل داخلی نگاه محدود و تنگی دارد و همچنین تشخیص می دهد که تحریم هایی که ما ایجاد کرده ایم درحال تضعیف ایران در دراز مدت بود و باید تغییراتی ایجاد شود.

ضربه نظامی یا یک رشته حملات نظامی می تواند برنامه اتمی ایران را برای یک دوره عقب براند  اما بدون شک ایران را تشویق خواهد کرد با عجله به سمت تولید بمب اتمی برود. این حمله خواست تندروها در ایران است که می گویند "این اتفاقی است که وقتی بمب اتمی ندارید می افتد، یعنی آمریکا حمله می کند."

گزینه  بعدی، مذاکره است. اگر فقط تحریم ها را حفظ کنیم، آنها به ساختن تاسیسات اتمی ادامه خواهند داد و ما اطلاع کمتری از آنچه تولید می کنند خواهیم داشت.

ایران یک جنگ هشت ساله را پشت سر گذاشته و نگران بقای خود است و به فعالیت اتمی بعنوان ابزار بقای خود نگاه می کند.

از جمله نکاتی که من به تیم مذاکرات اتمی گفتم این بود که باید میان ایرانی که انگیزه عقیدتی و تهاجمی دارد با ایرانی که حالت تدافعی دارد و احساس آسیب پذیری می کند تفاوت قائل شد.

آنچه بر سر آن توافق کرده ایم اینست که خواهیم توانست از معادن اورانیوم تا تاسیسات نهایی مثل نطنز را زیر نظر داشته باشیم و آن را بازرسی و راستی آزمایی کنیم.

امیدوارم توافقی که صورت گرفت سر آغاز فصل تازه ای در روابط آمریکا و ایران و ایران با همسایگانش باشد. راستی آزمایی به گونه ای تنظیم شده که قبلا هرگز به کار گرفته نشده بود.

تحریم های سازمان ملل لغو می شود؛ اما تحریم های مربوط به موشک های بالستیک ادامه می یابد.»

پیک نت  18 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: