ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 فروردین  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

سخنرانی روحانی در روز فنآوری هسته ای

گفتگوی یمنی با یمنی

یگانه راه حل حوادث یمن است 
 
 
 
 

 

بخش هائی از سخنرانی حسن روحانی در مراسم روز ملی فنآوری هسته ای در تهران:  

اگر زمانی که به دنیا اعلام کردیم که به سوخت و فنآوری غنی‌سازی نیاز داریم، این فنآوری را در اختیار ما قرار می‌دادند شاید هیچگاه بحث‌های امروز پیش نمی‌آمد منتها آنها چنین مطرح کردند که نه تنها این فنآوری را نمی‌دهند، بلکه نخواهند گذاشت ایران به غنی‌سازی برسد.

اگر امروز هم قدرتهای جهانی در هر نوع فناوری برای توسعه بخواهند بر خلاف مقررات بین‌المللی با منطق زور در برابر ملت ایران قرار بگیرند، تردید ندارم که شکست خواهند خورد.

آنچه در این مذاکرات به دست آمده این نیست که بیانیه‌ای منتشر شده باشد، بلکه آنچه در طول حدود ۱۶ ماه گذشته با تلاش پیگیر به دست آمده است، همان است که رئیس جمهور آمریکا به آن اذعان کرد و آن اینکه ایران در برابر زور، فشار و تحریم، تسلیم نمی‌شود.

پیروزی بزرگ ما آن است که بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا یعنی آمریکا و رئیس‌ جمهور این کشور این واقعیت را مورد اذعان قرار می‌دهد و این به معنای پیروزی ایران در مسیر خود است.

۱+۵ چنین مطرح می‌کند که در مذاکرات کاری خواهد کرد که ایران سلاح اتمی نسازد،  ایران از ابتدا به دنبال سلاح اتمی نبوده، امروز هم نیست، فردا هم نخواهد بود. اگر ملت ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی بود، بی‌تردید ساخت سلاح شیمیایی که به مراتب آسان‌ تر از سلاح اتمی است را دنبال می‌کرد در حالی که ما قربانی سلاح شیمیایی بودیم، اما مقابله به مثل نکردیم و به دنبال ساخت سلاح شیمیایی نرفتیم، بلکه در مقابل به معاهده منع تولید تسلیحات شیمیایی پیوستیم.

مذاکره‌ کنندگان توانمند، شجاع و غیور ما در صدها جلسه صراحتاً اعلام کرده‌اند که از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دست بر نخواهیم داشت و غنی‌سازی در نطنز ادامه خواهد یافت و بیش از هزار سانتریفیوژ در فردو مستقر بوده و باقی خواهد ماند و در اراک نیز یک رآکتور آب سنگین برای مصارف پزشکی خواهیم داشت و تحقیق و توسعه را مطابق اهداف ملی خود ادامه خواهیم داد. هیچ توافقی را امضاء نخواهیم کرد مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق تحریم‌های اقتصادی لغو شود.

دولت این مسیر را تا موفقیت نهایی ادامه خواهد داد، امروز در لوزان یک گام بسیار بزرگ به پیش برداشته شده و گام‌های بعدی هم برداشته خواهد شد.

امروز همه تیم مذاکره ‌کننده و همه آنهایی که حمایت و پشتیبانی می‌کنند و همه کسانی که این مسیر را تا امروز هموار کردند از جمله مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و تمامی نیروها و دستگاه‌ها بویژه نیروهای مسلح که باعث اقتدار کشور هستند، منسجم و یکپارچه بوده و خواهیم بود.

هیچ ملتی با بمباران تسلیم نمی‌شود، بیایید به حقوق ملت‌‌ها احترام بگذارید و کودکان بی‌گناه را نکشید. بدون تردید با بمباران، ملت بزرگی مانند ملت یمن تسلیم نخواهد شد.

بیایید فضایی ایجاد کنیم تا یمنی با یمنی در کنار میز مذاکره برای آینده خود تصمیم بگیرد. کشور یمن شاید از لحاظ نظامی ضعیف باشد اما از لحاظ اراده و ایمان قوی است . این راهی که می‌روید اشتباه است و بهتر است که برگردید، همین مسیر را در لبنان، سوریه و عراق امتحان کردید و فهمیدید که اشتباه است و بدون تردید به زودی خواهید فهمید که در یمن هم اشتباه کردید.

همه ملت‌های منطقه را به دوستی، برادری و صلح و امنیت دعوت می‌کنم و از همه می‌خواهم دست از تجاوز برداشته و آتش‌بس در منطقه برقرار کرده و در یمن نیزبا ملت یمن برادری کنند.

پیک نت  22 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: